Han lägger skunkbomber!!!
Sune har börjat med en dålig ovana. Så fort han gör fel å man måste tillrättavisa honom å fya så har han börjat med att ibland lägga skunkbomber, å då snackar vi rejäla sådana, vad kan man göra åt problemet, han har 2 månader kvar till kastrering?

Vet inte om kastrering och skunkning direkt har med varandra att göra.
Men varför är det just 2 mån tills han ska kastreras? Har han gått i brunst?
Kastrering hjälper inte vid skunkningar då det innebär att dom tömmer analsäckarna och dom ska ju vara kvar hela livet.
En iller tömmer analsäckarna när dom blir rädda, upphetsade, arga etc
Men det händer även att illrar ibland tömmer dom lite när dom myser och har det gott i matte/husses famn..
Men här kan man nog räkna med det förstnämnda. Hur gör ni när ni fyar honom? Går ni fort fram, är ni för hårdhänta eller skäller på honom för högt? Det verkar ju onekligen som att det ni gör uppfattas som obehagligt för Sune.
Det kan ju ibland hända att analsäckarna sätt igen och blir inflamerade och då kan dom försöka tömma dom ofta men det är ju inte ovanligt att dom då har på problem att tömma istället och bara går och småskunkar lite..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har en notorisk mysfisare här hemma, och det är sällan den milda varianten. Bogey släppte ett tag nästan alltid en rökare när han låg och myste i famnen.
Som tur är har det blivit mer sällan ju äldre han blivit så vi får väl hoppas det fortsätter så då han ännu bara är 2 år, men nog händer det fortfarande då och då att han drämmer av en riktig mysbomb.
Kan inte heller säga att det blev nån skillnad efter kastreringen (chipkastrerad) så det spelade ingen roll här.
Han är fyra månade nu så det är därför det är två månader kvar, dom ska väl va ca ett halvår när man gör det tror jag va?
Är det nåt han gör på hål så vi inte får tag i honom så väser vi fy å använder vattensprutan, är det tex att han bits så lyfter jag upp honom framför mig å säger fy å tittar han i ögonen, inga onormalt snabba rörelser. Han är en jättego iller annars måste tilläggas

Ska du kastrera på vanligt vis bör du vänta så länge som möjligt, gärna tills de är minst 1 år gamla.
#4 Skunkar han när ni tar i honom och när ni sprutar honom med vattensprutan?
Oftast räcker det faktiskt att använda rösten och visst var det ju Sune som är uppfödd i bur utomhus? I så fall är han ju inte så van vid att någon "skäller" på honom så kanske det är anledning nog för honom att skunka…?
Men det är ju svårt för en utomstående att bedömma hur han är när han gör det ;)
Men soms agt tror jag inte det kommer bli någon skillnad för att ni kastrerar honom. Står ni ut med att ha honom okastrerad är det bra att försöka vänta så länge man kan för att minska risken för binjuretumör när dom blir äldre!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej. Tack för tipsen