Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1764 ggr
mandariiin
0

akut eller inte?

Jag har Dealen på 5½ år här hemma.

Märkte för någon dag sen att han har tappat pälsen på en stor fläck på ryggen. Ungefär som sommarsvans med "pormaskar", men mitt på ryggen.

Ringde då till Mälarens smådjursklinik och bokade tid (torsdag morgon). Men nu under helgen har han även börjat tappa pälsen i pannan och på hakan. Han är inte helt naken där, men 50% av pälsen har åkt av i pannan ungefär. På ryggen är han helt kal, något större än en 5-krona.

Misstänker skabb, så jag har behandlat alla för det nu. Och jag gissar på att pälsavfallet kan ha med binjurarna att göra.

Men borde jag försöka få en tidigare tid, eller kan jag vänta till på torsdag?

I övrigt beter han sej helt normalt. Det är bara pälsen och öronen som inte ser bra ut.

Är så otroligt orolig just nu….

Min lilla Lyssa ska oxå till vet. på torsdag då hon har gått ner i vikt och har sommarsvans. Sen vet jag inte om det är jag som inbillar mej eller inte, men jag tycker att hennes bakben inte alltid hänger med. Men hon opererades för binjuretumör och insulinom förra sommaren, så risken finsn att det har kommit tillbax….

Aviendha
0

Vanligast är ju att de fäller svansen och sen bakdelen vid binjuretumörer men det finns ju de som haft andra ställen de fällt på först.

Om det bara är binjurarna så skulle väl jag säga att han överlever tills på torsdag, det är ju 3 dygn bort bara och du verkar ju inte själv tycka att det är något som är galet med honom förutom pälsavfallet. Men är du osäker så ring och prata med Marianne om vad hon anser och om de har någon tidigare tid.

JossanH
0

pegasus börsta pälsavfall kom som en femkroa stor fläck på ryggen soms edan blev större och större. Han hade relativt mycket päls på svansen men det blev glesare både på ben och under magen. På huvudet var all päls kvar. Hans hud var dock rosa och fin.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Jag tror inte du behöver få en ny tid. Kliar han sig inte direkt så är det antagligen binjurarna och då räcker en tid på torsdag.

Sara

UlrikaD
0

Hur har det gått?

mandariiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var inne med Lyssa och Dealen för ett tag sen.

Lyssa ska in på operation den 11/10 för insulinom/binjuretumör. Marianne tyckte attd et var upp till oss om vi ville öppna Lyssa eller inte. Och hon gjorde bedömningen att hon borde klara av en operation med tanke på hur pigg hon är. Så vi kommer hålla tummarna för att allt går som det ska.

Dealen hade en kal fläck på ryggen när jag åkte in med honom. Jag hade då behandlat för skabb någon dag innan. (Stronghold) Marianne hade aldrig sett något liknande. Så jag skulle avvakta och behandla en till gång så han blev fri från skabb. Han kan helt enkelt haft oturen att fått skabb över hela kroppen vilket lett till att han kliat bort pälsen.

Han är nu behandlad en andra gång. Pälsavfallet blev riktigt illa så han är kal på större elen utav ryggen och mitt emellan öronen. Men sen stannade det där och blev inte värre. Så jag ska hålla ögonen på honom fram till när jag ska dit med Lyssa. Blir det inte bättre så ska han följa med då så får vi börja ta prover och se vad han lider utav.

mandariiin
0

dealen

mandariiin
0

dealen

HannaM
0

Vaddå Marianne har aldrig sett något liknande… suck. Jag var ju inne med Elliott mer än en gång med hans fullständigt kala fläck i nacken.

[Cute]
0

Ser skabb ut sådär?

Humm jag har aldrig sett det förr liksom & ska man behandla med Stronghold direkt?

UlrikaD
0

Tänkte direkt att det där såg ju ut som nåt Hanna haft. Ja, kanske inte hon personligen då.Flört

JossanH
0

Jag måste erkänna att jag aldrig sett en iller som haft så kraftigt pälsavfall på huvudet innan!

Nog för att pälsavfallet ser väldigt konstigt ut då det är så exakta områden han saknar pälsen men 2 så stora fläckar…? Skulle ändå tippa på hormonproblem…

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Elliott hade en stor kal fläck i nacken över skulderbladen. Helt kalt. I två omgånger. Pälsen kom båda gångerna tillbaka av sig själv och inga problem kunde hittas trots provtagning på alla möjliga sett.

På bilden skymtar man fläcken när pälsen precis börjat komma tillbaka.

JossanH
0

En halvbror till Pegasus fick en kal fläck stor som en femkrona.. vet inte varför men den försvann av sig själv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mandariiin
0

#9 nej, skabb brukar inte se ut så. det är därför jag tog in dealen för koll då jag var osäker på varför han tappat päls.

min magkänsla säger binjureproblem. Men vi får väl se vad som händer när vi ska dit den 11de.

Norrskenets
0

#14 Tänkte också Binjureproblem när jag såg bilderna men hoppas det inte är något allvarligt med grabben