Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 206 ggr
sarae
0

måste bara...(annons)

[QueenTizzan]
0

FY FAAAN!

pga av päls. jag va i lund i helgen på stationen.
Kom en yng tjej i liknande päls. De va svinkallt ute och Tyson (hunden frös som en gris.)
Sa till honom att där e en människa som värmer sig i djurpäls och här står du och fryser. HAHAH!

fy faaaaaan va BLÄ de är.

[QueenTizzan]
0

på tal av päls inte pga av haha

[MatildaW]
0

Urkel, att dom ens har hjärta att bära dom? Eller kanske man ska skriva hjärna? För det verkar dom ju inte ha.

Alwyn
0

såg en dam på stan idag i päls…man kunde riktigt se att det va av katt!!!  Usch  Do:

Faxlin
0

Sådant här är riktigt vidrigt. Jag hjälper Sara att morra jag med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ferret.YinniZ
0

urs vad obehagligt det där var att se:(

ViktorMarina
0

å fy fasen.. sjukt.

Gilla
0

Östermalmskärring…vem kunde anat?FörvånadSkrikandes

sabinshe
0

Skrikandes varje gång man ser en päls borde man fan ta en hårsprayflaska och förstöra hela skiten. Har hon inte sett hur dom behandlar djur som blir päls? fyfaan. jag hjälper till att morra jag med.. GRR!

gwen
0

Förstår mig inte på den logiken. Vilka djur räddar man genom att spreja ner någons päls. I värsta fall köper de bara en ny! Vad har du för rätt för den delen att sabba någons ägodelar? Sabotage ger jag inte mycket för, även om tanken i grunden är ädel så är det HELT fel metod! Prata med tanten i fråga istället.

Smex
0

Brukar prata högt till min döva hona då jag stöter på någon som går med päls att där går några släktingar till Lilitha =P

Faxlin
0

Jag brukar också säga så till mina små pälsar. eller något i stil med att jag har mina pälsar levande, de värmer mer då. Både till kropp och själ :-)

Audiatur et altera pars

gwen
0

#12 hehe, den kommentaren var bra.

men å andra sidan, vad skulle ni säga om någon kom fram med en ko till dig (på stan, ja vet, kanske inte så troligt men), klappade den mellan hornen och sa "titta Blenda, den där personen har gjort skor av Brunte, din tjur". Själv skulle jag inte bry mig så värst mycket om Blenda och bonden utan gå vidare utan att tänka mer på det. Antagligen tänker pälsbäraren likadant om er, er iller och om er kommentar… hehehe…

En annan liknelse är om någon skulle springa fram med ett svältande etiop-barn till er varenda gång ni äter en hamburgare. Otrevligt upplevelse, men ni äter ändå vidare, eller? Ja, i bästa fall kanske ni ger en hamburgare till barnet, men lättar det verkligen samvetet och slutar ni då äta hamburgare?

Min slutsats är att visst kan man få folk att tänka om, men att hålla fram sin iller och köra sitt moralsnack är kanske inte så trevligt för personen i fråga, och personen slänger antagligen ändå inte sin päls för det.

Som sagt förr, själv är jag uppvuxen på bondgård med både Blenda och Brunte, samt jägare i familjen, och tycker inte skinn och päls är så konstigt eller äckligt. Däremot är jag självklart emot plågsamma mink och iller-farmar. Är djuren däremot uppfödda på humana sätt eller om pälsarna kommer från vilda djur så tycker inte jag det är så konstigt eller motbjudande. Så länge det handlar om jakt under hälsosamma former. Men såna pälsar (från vilda djur) är ju såklart inte så vanliga nuförtiden… Jag äger ingen päls, och tänker inte skaffa. Däremot har jag inget emot en skinnjacka eller andra skinnsaker. Men jag hatar inte alla människor som äger en päls, som sagt, de kan ha ärvt den av sin farmor (läs annan päls-tråd). Och jag stödjer verkligen inte folk som häller färg eller sprayar andra "oskyldiga" människors pälsar. Ej heller gillar jag puckade aktivister som släpper ut farm-djur, men det är en annan fråga! :-D

Faxlin
0

Jag stödjer inte heller de som färgar ner pälsar och absolut inte de som släpper ut farmade djur.
Men som du sa det är en annan fråga det.

Om de kom fram med en ko till mig på stan skulle jag nog bli riktigt upprörd då jag anser att det inte är humant för kon. Men jag skulle nog kunna svara för vaför jag har brunte på fötterna.

Audiatur et altera pars

gwen
0

#14 *fnissar* Haha, jo de kanske är ute och rastar kon… promenad… Kanske inte så troligt scenario, men men…

Faxlin
0

#15: Nej de flesta senarion brukar bli lite extrema åt olika håll när man diskuterar sådant som berör. typ pälsar, djurförsök mm.

Audiatur et altera pars

Wikstr_m
0

ja, kärringen var ju inte allt för snygg heller.. jag skulle ALDRIG i hela mitt liv klä mig i något sådant ej heller berömma att sådant är snyggt. nä fyfan!!!!Skrikandes