Estor kräktes
Hur vanligt är det egentligen med att illrar kräks?
Lekte precis med Estor uppe i sängen och det var på samma sätt som vi brukar leka. Men sen sprang han ner och började kräkas på golvet, inga stora mängder och det såg mest ut som vatten. Han hann dock in under sängen innan jag hann se om det kom upp något mer.
Nu är han som vanligt igen, som om ingenting har hänt. Borde jag vara orolig över det eller är det sånt som händer? Kan det vara första stadiet till något virus?
/Amelia
Om han är som vanligt igen nu behöver du nog inte vara orolig men kräks han igen så åk in till vett
Det är inte vanligt att illrar kräks, men ibland gör dom det bara. Hittade själv kräks i vårane xtrasäng för ett par dagar sedan. Det var ändå ganska mycket.. Men båda illrarna mår bra och jag är inte ens säker på vem det var. Det hade hänt på natten.
Ibland är det väl något som irriterar eller att dom snappat i sig något dom inte borde. När dom kräks brukar jag alltid ge en tsk paraffinolja för att se så ingen har stopp.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är oftast inte något farligt, men håll koll på honom under de kommande timmarna då magviruset FECV är i omlopp. För mina illrar började sjukdomen just så, men om det är den så blir han sämre eller kräks mycket mer inom några timmar.
Sen kan han vara en iller som bara kräks ibland, det gör min Love, oftast handlar det om att han har ätit för mycket mat för snabbt..

Det har inte hänt något mer nu sen jag skrev inlägget så det var väl troligen bara något tillfälligt. Vilket känns väldigt skönt. ^^
Om det händer igen ska jag köra med lite olja för att vara på den säkra sidan.
#3 Vet du om illrar kan drabbas av FECV även om de inte varit i kontakt med andra illrar eller djur (förutom mig då) under den senaste veckan?
#4 Nej det borde de inte kunna bli om det inte är så att de använt samma lådor som smittbärande illrar eler samma mat och vattenskålar…
Illrarna som blir smittade brukar väl visa symptom efter ca ett dygn men sedan kand et ju ta ytterligare ett dygn eller mer tills resten av illrarna i familjen blir smittade av den som är sjuk. Men har du inte märkt något annat eller att illrarna har träffat andra illrar på ett par veckor kan du nog vara lugn.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#4 nej nuär det nog ingen fara för då skulle han nog vara mycket sämre nu, antagligen har han haft något i munnen som irriterat eller ätit för fort

#5 Han har ju inte träffat någon annan iller sen jag hämtade honom hos uppfödaren för ca 2 månader sen så något sånt verkar ju vara uteslutet i det fallet.
Idag har han iaf varit om möjligt ännu piggare så det var bara jag som blev lite överdrivet orolig igår. :P