Lukt, vad rekomenderar ni?
Vad rekomenderar ni när det gäller illerlukt? 

Att man stoppar in näsan i pälsen och bara bjuter=p
Nej annars.. tja, vädring, tvätta sovsaker ofta. Torka upp bajs utanför så fort man ser det.

sunt bonnförnuft som min mamma skulle säga. Städa ofta, tvätta golv med luktegott medel, vädra och framförallt, tvättning av ALLA illersaker ca varannan eller var tredje vecka. Jag har två "uppsättningar" illersaker som jag tvättar varannan vecka och det gör susen. sen kör jag på ajax och städar minst en gång iveckan.
Förutom det #1 och #2 nämner verkar det funka med att komplettera med Yocoair.
Skrev lite mer om det i tråden "Betala vid flytt?", se inlägg #17

Nu använder vi förutom vid enstaka klorintillfällen enbart ättika och såpa när vi städar. Tycker det fungerar precis lika bra som starkt parfymerat och läskigt städmedel.
#4 Städar oxå med såpa hemma, känns naturligt och som du säger tycker de funkar lika bra oxå :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Själv har jag hittat Cillit Bang. Syrran hade testat och kunde rekomendera det. Det luktar gott och jag tror det ta bort det mesta av lukten. Tvättar deras filtar 1 gång i månaden typ. Nu har ju mina tillgång till utebur och sover bara inne på natten. Har frågat flera utomstående om det luktar men dom flesta säger att det inte gör det. En viss doft finns ju alltid.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#1 Haha, det var ju precis vad jag skulle skriva. Man njuter! 
Jag gör faktiskt inte något särskilt. Är rätt så dålig på att tvätta illersaker och städa. Ser till att tömma lådor och har en spayflaska såpavatten jag använder för eventuella olyckor. De populäraste sovplatserna är dock smutstvätt som jag låter ligga kvar någon extra dag, så det tvättas ju direkt.
Har aldrig hört något om att det luktar iller ens i sovrummet. Iof så tycker jag om att tända rökelse någon gång ibland och ha en massa levande ljus på vintern, samt ha fönstret på vädring i princip dygnet runt under sommarhalvåret. Så det hjälper väl.
_No way! Yes way!
Men min iller är ju i hela lägenheten…Ska jag stoppa in soffan, sängen och resten av möblerna i tvättmaskinen då? 
Nej men städar minst en gång i veckan?
Jag känner mig lite pedantisk nu. Jag städar och dammsuger nog 2-3 gånger om dagen…Ibland mer… och jag skurar golvet var annan - var tredje dag… lådorna byts regelbundet och ja… Men ändå klagar "gammel matte" (min mor) på att det luktar när hon kommer upp… haha..

#8 Min mamma är nog den ända i min omgivning som klagar på illerdoft och hon har nästan inget luktsinne kvar pga svår bihåleinflamation!!! Haha… jag tror hon gnäller mest för att det SKA gnällas :)
Oj, gillar du att städa så ofta så får du gärna komma hem till oss på en kaffe eller två 
Jag städar ordentligt kanske en gång i veckan eller snarare varannan vecka. Dammsuger gör jag kanske ett par ggr i veckan… inte så jätte noga dock.. Vi bor på 99kvm och har trägolv i hela lägenheten så smutsen syns inte så väl ;)
Jag tvättar illersaker kanske var 3e var 4e vecka.. Nu blir det väl oftare när vi har en stinkbomb hemma som luktar mer för varje dag. ;)
Har ju heller aldrig haft problem med illrar som bajsat och kissat överallt och det tror jag underlättar en hel del!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det här med luktandet…jag tror själv att folk väntar sig att det SKA luktas för de e många som tror att iller luktar att dem skunkar varje timme eller nåt sånt ..men vi som faktiskt HAR iller hemma tycker inte det luktar mycket….ibland kan jag tom tycka om min illers lukt(hans päls då) och jag städar varje vecka,och som jag har läst, så gör dem flesta iller ägarna så det borde inte lukta mer än en vanlig djur iaf
men i vilket fall som helst t ex när min mamma fick reda på att jag skaffat iller hennes reaktion va: "oj nej !jag kan känna lukten härifrån"….hmm…bara för hon tror dem luktar som minkar gör ….

Ett annat husdjur skulle min mamma säga iallafall.
#11 Fast har du känt lukten av en okastrerad hane i brunst? Då förstår du nog vad själva "lukt-grejen" kommer ifrån. Och ska jag vara ärlig så har jag själv varit i ganska många illerhem och känt att där luktar ganska mycket iller.. Jag har självklart känt lukt i vissa katt och hundhem också men procentuellt så har illerhemmen varit de som luktat mest… Och ofta varit skitigast.. :S
Många verkar ju även ha svårt för att sluta skaffa illrar så när det blir 4-5-6-7 illrar så kan man nog inte förvänta sig något annat heller.. Har varit hos en kattuppfödare med 10 katter och ja- där luktar det förstås katt, precis som det ofta luktar iller när det blir många illrar på samma yta.
Men jag föredrar ju förstås illerlukt framför både katt och hundlukt men all djurlukt gör ju att det känns lite instängt på nåt vis ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 Tror du har rätt där… Hade vid ett tillfälle två ca 4 månaders valpar (honor visserligen) i en transportbur och stod och pratade med en medpassagerare på färjan i säkert 5 min., utan komentarer om lukt, innan hon frågade om jag hade katt. När jag sa "Nej, jag har iller" svarade hon…ja det känner man ju på lukten
Ger mig attan på att hade jag sagt Ja, jag har katt, så hade hon inte komenterat lukten överhuvudtaget 
#13 om man har flera illrar så klart att det luktar mer.en hane i brunst har jag ej upplevt än…jag lär nog märka det när Jimmy som nu e snart 4 mån kommer i brunst. så som ni säger att det luktar så kommer jag känna igen det.(för jag har varit lite orolig att jag kanske inte märker)
men om man nu bara har en iller och städar ofta så luktar det inte så äckligt som det låter när man hör andra prata om illerlukt annars(dem som knappt vet hur en iller ser ut
)
#14 jag håller med om det. för vissa människor är iller=stank
#15 Man får även tänka på att folk inte riktigt "uppdaterats" så att säga. Förr häll man bara illrar i burar utomhus där avföring mm samlades och luktade illa och illrarna kastrerades inte heller (som en minkfarm idag eller hos vissa farmare som även föder upp iller i sådanna miljöer) utan ukten blev ju ännu värre. Det är det många äldre har som minne eller har hört historier om från förr. Illrarna var ju inte sällan ganska ohanterade och kunde bita ordentligt. Detta bidrar ju med stor sannolikhet till ryktet som lever kvar.. Även om jag tycker det stämmer till viss del ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Orkar inte svara till alla som skrivit personligen men jag kan hålla med att jag tycker att katterna luktar med, i lägenheten medans illern luktar mer på kroppen och det han legat på m.m Jag har sån tur att han är någorlunda rumsren. ibland har han inte hunnit gå till lådan om han springer från köket till lådan, men då hinner han halvvägs i alla fall.. men vad förväntar man sig från en "bebis"? annars är han duktig. bara under fågelburen som han ville ha en låda under men nu är det fixat och har inte sett något mer bajs på golvet *peppar peppar*. jag klagar inte så mycket på lukten då jag bara behöver damsuga och skura golvet så försvinner den. men alltid bra att veta vad ni rekomenderar.
Jag har ju en raskatt och när jag vart hemma hos uppfödare så har det inte luktat illa alls. fast uppfödaren som min lilla Pärla kommer från är ju lite pedantisk även fast hon har ett gäng med katter .. och ungar.
Jag personligen tycker att det luktar äckligare hos mina föräldrar än det gör hos mig då de är väldigt lata och min far är väldigt lortig av sig så jag tycker inte att hon ska klaga. 
Jo det där med att folk får för sig att det luktar är en rolig historia för sig. Alla som kommit hit har inte klagat på lukten men så fort jag illern kom fram börjar dom gulla med den och allt är bra, när de frågar vad det är för någonting och man svarar iller då får man reaktionen:
HJÄLP DEN KOMMER BITA MIGGG!!!!!! TA BORT DEN!!! och sen "det var därför det luktar så illa här!"
Idag har Dexter attackerat min äldsta bror på 26 år. Min bror stod i vardagsrummet och gömde sig bakom en handuk och grät för att Dexter sprang över golvet. Dexter tyckte det var jätte kul att någon sprang runt i hela lägenheten och gömde sig och skrek och viftade med en handduk så han sprang ju efter 
Föresten har Dexter nu lärt sig vad kom hit betyder. Han kommer som en pil när man ropar på honom. Sötnos.