Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 163 ggr
Smeagol
0

Biter när man ge han godis!?

Jag kom och fundarde på detta problemet nu när jag gav han godis. Håller nämligen på att tränar tass. haha=)

Men efter ett par godisar blir han så tarv så han han håller på att äta upp hela min hand!! Jag vet att detta är ett normalt beteende bland illrar. Eller jag har iallfall läst om att de till hör deras natruliga beteende. Men finns de något sätt att få dem mindre tarv?? Jag har försökt att inte ge han gosdisen direkt men de verkar bara bli värre??

Så vad tror ni är det bara att lära sig leva med det eller finns de något man kan göra åt det??

Theres
0

Tarv? Har aldrig hört det uttrycket förut? :P

golf.ifokus.se

Smeagol
0

#1 Tarv är ungefär samma sak som girig kan man nog säga. Att man bara vill ha mer och mer. tex. när man har fått tre godisar av sin vän så tar man bara mer o mer. förstår du?? Vad säger du för något då??

Fluffpuff365
0

Åpen säger jag ^^

Theres
0

Haha, åpen? :P

Girig ju :P

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

Haha ja det är samma sak. Men jag säger så. Det låter så "gud-vad-jag-överdriver". Haha. Typ som när en kompis tar godis sådär en efter en "men så du är åpen då!" hehe

Sara
0

Skulle nog inte ge mer än en eller två godisar åt gången. Bättre att träna fler korta stunder än långa.

Sara

sarae
0

har haft samma problem med 2 av mina illrar…varje gång man gav dem godis satt de fast i fingrarna…men det var baea att fortsätta…ge em lite större bitar å hålla i yttersta kanten..när illern skall ta godisen an man försiktigt dar undan den lite så att de bara får tag på yttersta kanten där fingrarna INTE sitter…har funkat här ;)

Sarah
0

Stäng in och ge genom galler… då kan de inte bita. Beröm ordentligt. Så fick jag göra med Skitos när han var liten. Aldrig huggit efter godis efter det.

Smeagol
0

Ja ha men jag vill ju lära han tass så då kan jag inte hålla den långt ut. Jag får väl helt enkelt pröva att ge han lite i taget istället. Men i övrigt så går det rätt bra att ge han godis fast han blir tarv. De brukar va lättare då. Men när man gör tass så gömmer man godisen i handen. Men men…öva öva är det väl som gäller!!

Soffi
0

Få honom att ställa sig på bakbenen. Gör alltid så med Lucifer (inte för att han bits men för att det är så sjukt sött). Håll godisen ovanför honom så ställer han sig på bakbenen. Då kan du själv avgöra vart du kan hålla godisen så han precis kommer åt godisen men inte når dina fingrar.

Smeagol
0

10# ja men de har jag gjort miljaders med gånger. Han är jätte duktig. de funkar utmärkt med de flesta tricken men de är just när man ska göra tass som han kronglar. En gång bet han så hårt att jag trodde hela handen var borta. haha=) Men de blev inte ens ett bitmärke. Men de nyps ju på nå sätt så jag blev lite blå. Jag måste bara försöka lära han att använda tassen och inte tänderna. Han pröva alltid först med att bita sedan tar han tassen..=)