Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1380 ggr
Alexandra83
2010-09-06 20:47
0

Bad

Hej jag undrar hur ni gör när ni badar era små pälsbollar..Hur varmt ska vattnet vara? och vilket shampo e bra?jag fick klorhexin shampo från veterinären. är den bra?

TottsiGirl
2010-09-06 21:00
0

Jag badar aldrig mina små! Lurvet är 2 år och har aldrig blivit badad, det har inte funnits någon anledning! Däremot plaskar han gärna i vattenskålen  ;)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

IdaJosephine
2010-09-06 21:12
0

Våran plutt är expert på att "pissa ner sig" så jag brukar skölja av honom lite då och då, då tar jag bara ljummet eller typ "kroppsvarmt" vatten brukar väll va lagom. Men man ska inte tvätta dem så ofta för då blir pälsen fettigare och luktar mer iller sägs det. Fast han brukar iofs springa in till oss när vi duschar såfort han får chansen också för han ÄLSKAR vatten =D

Ska du ha schampo så tror jag inte det är så bra att göra det mer än en gång i halvåret eller när dem är riktigt sketna.

// Ida

Gottfridsson
2010-09-06 21:21
0

Schamponera ska man undvika. Vanligtvis räcker det med att man låter skiten torka och sedan borstar ren pälsen.

Jag har mina illrar utomhus, med jord och halm som underlag…lovar att dom blir rejält skitiga, speciellt när det skvättats med vatten och blivit gegga…jättekul att rulla sig i …hmm

Sniffit
2010-09-06 22:42
0

Jag har väl sjölt av en iller med lite vatten någon gång när de verkligen skitat ned sig (bokstavligt talat, har hänt under transport) och jag inte vill ha lera i hela lägenheten. Min erfarenhet är annars att man inte behöver tvätta eller bada illrarna. De sköter det så bra själva att jag inte ser syftet att bada dem.

Alexandra83
2010-09-06 23:54
0

jag vet att man ska inte bada dem ofta. en gång i månaden högst.men jag undrade ifall jag ska bada han nån gång om den här klorhexin shampo är bra. den heter VetriDerm (cleansing shampoo)

jag har också "tvättat" han lite "där bak" när han har kissat och sen lagt sig i pölen men då har jag bara tagit lite ljummet vatten och torkat av snabbt-

Sniffit
2010-09-07 00:02
0

Klorhexin är bakteridödande och användssom sårrengöring, varför man skulle vilja ha det i ett shampoo övergår mitt förstånd.

Att tvätta en gång i månaden skadar säkert inte, däremot undrar jag vad syftet är? De tvättar sig ju själva.

IdaJosephine
2010-09-07 00:45
0

Haha, förstår inte det här när folk säger att deras illrar tvättar sig? Har haft Turbo-Dampen sen innan midsommar och jag har ALDRIG sett han tvätta sig =D Haha! Han är en smutsgris, sen så älskar han att bada i sitt eget piss =/

Är det ngt fel på han?? =D

JossanH
2010-09-07 01:08
0

Illrar tvättar sig inte på samma sätt som en katt men pälsen håller sig ändå ren. Mina bästa "ren-tips" är att gå ut och gå i fuktigt gräs, låta dom bada i vattenskålen eller gå in i duschen självmant. Vanligt vatten är inte dåligt sålänge dom inte är blötlagda dygnet runt (HannaM har en iller som fick eksem för hon var i allt vatten för mycket :)). Ska man duscha dom så bör man ha något varmare vatten än kroppstemperatur då dom har nån grad högre temp än oss.
Schampo skulle jag endast använda illerschampo. Är det mycket kallt bör man inte ta ut dom förrän efter ca 2-3 dagar efter shamponering då deras kroppsfetter tvättas bort med shampot och kan göra att dom har svårt att hålla värmen.
Jag är en såndär som heller inte tvättar illrarna för ofta.. Högst en gång om året brukar gälla här men Marcello (valpen för i år) har jag badat med shampo en gång faktiskt.. redan!

Sajtvärd på Iller.ifokus

cacao
2010-09-07 10:30
0

Vetriderm är ett schampo för häst som används vid hudinfektioner och hudförändringar så som mugg på häst. Vet inte varför det ska användas till iller och ser heller ingen som helst anledning till att göra det om inte någon hudinfektion eller hudförändring finns på din iller om ens då eftersom det är ett preparat anpassat för häst och inte iller.

Vanligt vatten till avsköljning av tassar och kissig mage och någon enstaka gång per år schamponering och heltvätt med yttepytte helt oparfymerat, milt barnschampo är det jag använt.

Medarbetare på sajten irishcob

Browny
2010-09-07 11:01
0

Men om man har en iller som tycker mycket om att simma, kan han då göra det någon gång i veckan (i bara vatten förstås, inget schampoo) utan att riskera att pälsen blir fettigare, eller blir den helt enkelt det då? Obestämd

Bogey
2010-09-07 11:08
0

#10 Vad jag förstått så är det inget direkt problem om det bara blir blöta i rent vatten. Det är schampo och andra tvålprodukter som löser upp hudfettet och torkar ut huden.

Så låt dem simma du om den gillar det.

Browny
2010-09-07 11:11
0

#11 Okej, så det är alltså tvålen som gör pälsen fettig. Glad Tack så mycket!

JossanH
2010-09-07 14:10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blöter man bara så tvättas inte hudens fetter bort, men blöter man ofta så blir ju till sist huden torr, det kan uppkomma exem och det kommer ju även tills påverka hudfetterna.. Ofta kan man ha en balja framme som illrarna kan plaska lite i och oftast är inte illrar såååå förtjusta att de är där hela tiden.

Skulle illern vara där extremt mycket får man väl ha baljan framme ett par dagar i veckan bara.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Sephrenia]
2010-09-07 21:45
0

Om du MÅSTE tvätta med något medel så se till att det är milt och återfettande, jag känner med armbågen ifall det är varmt eller lagomt.

HannaM
2010-09-08 02:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär snyggt kan det bli om man kombinerar valppäls med vattenbalja och badglad iller…

Men om man pratar badning och rengöring så räcker det oftast med varmvatten för att få bort ev. skit. Har badat med schampo några gånger bland annat när alla illrarna skulle åka pappas bil (han ogillar lukten) och då använt illerschampo. Nu var det dock länge sedan.

[Sephrenia]
2010-09-09 00:33
0

#15 fy fan, har inte sätt något liknande av bad :S

Loveferrets
2010-09-09 06:52
0

#15, Fy va hemskt o de ska vara av enbart vatten om dom plaskar i de ofta ?