Han luktar!!
Våran iller är nu 4 månader gammal och har inte luktat speciellt mycket innan, lägenheten luktar inte speciellt heller men han luktar.
Det luktar som att han rullat sig i 10 veckor gammalt piss eller liknande. Och det luktar starkt också.
Han började bara lukta över en natt typ. Och så har han blivit lite bitig, inte så farligt men lukten!
Kommer det att gå över? Vad ska jag göra?
Har han inte bara lättat på analkörtlarna? I så fall går doften över på 10-20 minuter. Har han strukit av sig på kläder eller nått går det lätt bort i tvätten. Det förklarar dock inte ev. ökad bitighet vilket brunst skulle kunna göra.
Skulle han ha gått i brunst så är hans "nötter" ungefär så stora som hasselnötter med skal och han luktar kväljande honungssött. Brunstiga hanar kanske kan ha andra dofter också men jag harinte jättestor erfarenhet på det området.
Känns lite tidigt för brunst då de inte brukar gå i brunst förrän till sin första vår sådär runt 6-8månader gamla, beroende på när de är födda och våren anländer även om våra lampor på vinterhalvåret lurar dem att tro att det är tidig vår..
Vår Bogey är en notorisk mysfisare, och han lägger gärna en "rökare" när han ligger och myser i famnen. Hans doft när han lättar körtlarna är närmast att jämföra med sur gammal svartrykande dieselmotor. Som tur är verkar de bli glesare mellan mysfisarna med åren.
#1 Tack för svaret. Hm, han luktar ju illa nästan kontstant. Däremot är han en riktig skunk när han sover!! Då kan man knappt vara i samma rum, förmodligen ligger han och fiser konstant när han sover…
Jo, jag tycker att han ska vara lite ung för att gå i brunst…
Kanske han bara fiser extremt mycker med all skit som han frossat i sig den senaste tiden. Kanske fis-lukten har satt sig i pälsen på honom? Jag vet att han grävde en gång under mammas blomma och låg under dom våta rötterna… kanske är det de? Jag vet inte…
Min ena katt är nog blandad med skunk… då han gärna fiser så det luktar något otroligt när man tjuvpussar honom… Kanske har han lärt honom ett och annat? Hehe 

Hanar i förbrunst kan lukta en hel del. Då luktar de tills de går i riktig brunst. Sen luktar de värre.
#3 Tänkte på det också… Men, men..vi får se.. Går det över om vi kastrerar/chippar honom? OM han skulle vara i förbrunst 
#4 Ja, men man bör inte kastrera/chippkastera förän illern faktiskt är i brunst.
Paulina
Fast jag tycker det är konstigt att man inte bör chippa innan illern går i brunst… Tänk om det då blir som med Celadon som inte alls ville att chippet skulle verka så han gick 6 veckor (var det väl?) innan han gick ur brunst. Så vill inte jag ha det. Chippet är ju till för att det ska vara smidigt att hålla okastrerade djur och eftersom det inte ska verka som en kastrering utan vara mycket mer "humant" mot kroppen så tänker jag med största sannolikhet chippa när Marcello blir 6 månader och har vuxit färdigt.
Varken jag, min sambo eller Skit är speciellt roade av att ha Marcello så hormonell så länge. Han har börjat blir ganska jobbig mot Skit nu och det vill vi ju inte se.
Så om hormonchippet kan påverka tillväxten (vilket verkar vara lite luddigt) så borde det ändå inte skada att chippa vid 6 månaders ålder… För då ska illern mer eller mindre vara färdigvuxen och eftersom chippet ska motverka binjuresjukdom så borde det ju inte spela någon roll från den aspekten, vilket har varit den största anledningen till att man väntar med traditionell kastreringen…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Med "brunst" som jag menade det var det ju mer att 4 månader är lite väl tidigt. Sen har man ju sagt 6mån eller brunst för kastrering sedan tidigare så vilket som fungerar väl antar jag.
Paulina
#5 Jo men det har jag läst här på forumet… Ja,ja, vi får väl stå ut med lukt i ~2 månader till då!
Jag fick kastrera en hane på 4 månader, då var han i full brunst, så det kan variera från iller till iller när dom blir det. Så om ni "lider" mycket av det tycker inte jag det är värt att avvakta nån månad eller 2, speciellt inte eftersom det finns chipp idag.
#9 Jo, jag har ju oturen att få tag i djur som går i brunst obegripligt tidigt… Nu när jag tänker efter har nog alla mina djur gått i brust jätte tidigt…Hm.. Ska hålla ut i några veckor och se hur det blir… och rådfråga uppfödaren! Tack för svaret!