Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 940 ggr
AmeliaH
0

Att ha iller ute

Tyckte inte riktigt jag hittade det jag letade efter när jag sökte, men hur ligger det till egentligen med att ha sin iller ute. Är de som katter och kan gå fritt och kommer tillbaka om de verkligen känner sig hemma eller sticker de bara iväg?

Hur är det egentligen med illrarna och deras beteende ute i naturen? Tycker inte direkt att Estor verkar vara särskilt intresserad av mig när jag är ute och går med honom i sele och de illrar jag har vaktat tidigare vågade man aldrig släppa hur som helst när de inte var ens egna.

Är det någon ägare som kan gå ut och promenera med sin iller utan att behöva ha sele på? Om det är någon som har den erfarenheten; Hur lärde du/ni din/er iller detta?

Aviendha
0

Nej. Jag skulle absolut inte säga att de funkar som katter och skulle starkt avråda från att släppa ut sin iller lös - risken är mycket stor att man faktiskt blir av med sin älskling.

Ett fåtal kan vara ute med sin iller utan sele men det är inte heller något jag rekomenderar bara sådär. Ett bra mellanting om man vill ge illern lite mer frihet är att skippa kopplet och fästa en tunn lina (typ för mindre flaggstångar och dyl. En tunn som glider lätt) på 2 meter eller så och släppa illern. Man hinner inte alltid ifatt djuret, men då har man en lina på några meter at jaga efter ifall man skulle behöva fånga in dem.

Man kan dock behöva tänka på att det kan finnas andra djur, katter, hundar etc. som kan skada ens iller så man bör ju inte ha illern längre ifrån sig än att man kan ha fullständig uppsikt (även så att den inte fastnar eller går någonstans där den inte får)