mer frågor...
Hej allihopa!
Nu har vi haft Kimmy i 2 veckor och det som är jobbigast tycker vi är att han e jätte aktiv på natten…han sover mkt på dagen tycker vi då kan han vakna för att bajsa/äta leka 10 min och sen försvinner han igen..men efter kl 1 på natten vaknar han och börjar sina bus…han är aldrig stilla springer och busar med allt han kan hitta och springer längs vår långa hall (6 m lång) så hans små tassar hörs i hela lägenheten…Vi är oroliga att grannarna komemr klaga(dem under oss har ett nyfött bebis)..
vi försökte låsa in honom i köket på natten men d blir värre då han håller på med dörren konstant..
är detta bara för han är valp och det blir mindre med tiden? eller hur kan man få honom att ändra sig så han är aktivt mer dag/kväll?
Hur länge räknas han som valp?och sen har jag läst att dem få trots ålder innan dem blir "vuxna". När blir han vuxen?
Ursäkta om jag ställer dumma frågor kanske..men jag vill inte bli tvungen att omplacera honom eftersom grannarna klagar…vi bor på MKB så om dem vill kan dem gör så man blir vräckt ju…inte så kul:(
han har ju bara varit här 2 v o jag har läst överallt att det tar tid tid och mer tid…men hur länge tog d för era små busiga liv att bakanta sig med huset och rutinerna osv
ville dock säga att han e snäll och biter inte..och vi har inte behövt bit tränna honom….han bara nyper lite när han busar då han blir överaktiv..men aldrig att han hoppat och bitit nån bara så där..
så jag hoppas ni har några tips…jag vill ge honom en chans eftersom min man var med idèn att skaffa en iller…han såg en tv program och tyckte dem va jätte söta och han älskar djur och haft både hund och katt och bums på en vecka va Jimmy hos oss…och vi upptäckte sen HUR det EGENTLIGEN va att ha en iller…
det ska stå Jimmy i början på inlägget inte Kimmy…..lol skrev fel

Jag har illrar hemma från 4 mån till 5 år och jag kan säga att mina har sina värsta busryck kl. 5 på morgonen, valpar som vuxna. Så jag vet inte ifall hans mönster kommer att ändras något.
De sover ju i omgångar och leker i omgångar. De är ju inte som människor att de sover massa timmar på raken och sen är vakna lika många timmar.
En iller är ju som ett barn hela livet, visst de lugnar ner sig lite när de blir äldre men ofta är en iller som sover mycket och inte busar en ledsen och uttråkad iller. Och det vill man ju inte ha heller.
jag det är sant.men han är inte alls så busig på dagen …han kanske får mer uppmärksamhet på dagen så han är lugnare.på natten han är rätt ensam så han måste hitta på saker…därav hans konstanta väsen som han för genom hela lägenheten som en oväder..hihi..jag tycker om det har ingen problm med det…vill inte att han ska störa andra bara….jag har insett att andra människor knappt vet nåt om illrar…när jag är ute med honom och vi promenerar kanske 3 av 10 vet vad det är för djur.
Jadu, visst är det kul att ha valp?? ;) Man vet ju iaf att man lever hehe
Det bästa för mig är väl att relatera till mina första 2 illrar jag hade. Dom var p.e.s.t och p.i.n.a på nätterna i början. Framförallt iller nr2.
På den tiden hade jag illrarna i köket under nätterna och dörren stängd sedan hade jag sovrumsdörren stängd också men stördes ändå av allt krafs.
Det jag gjorde för att få sova på nätterna var:
1. Aktivering på dagen och allra helst så sent som möjligt på kvällen. Gärna promenader utomhus. Finns inget som aktiverar så bra som det (mina illrar får snabbt vanor att gå ut varje kväll så dom brukar krafsa på dörren när dom tycker det är dags).
2. Hitta aktiveringslösningar som illern kan pyssla med under natten. Ett tag så fick jag hitta på de mest konstiga saker för att få så lite störd nattsömn som möjligt. Ibland hävde jag ut massor av smutstvätt i köket och gömde godisbitar i. La ut stora täcken att sova i precis innanför dörren så den skulle bli svårare att komma åt. Fylla upp en vattenbalja med leksaker att fiska efter. Grävde fram en massa väskor och hängde på skåpsdörrar eller la ut i köket. Man får hitta sina sätt.
3. Försök hålla igång illern så mycket som möjligt under dagen. Självklart måste han ju få sin sömn men ibland måste man ta med ut mot illerns vilja för att den ska komma igång och uppskatta äventyret. Jag lovar att man mår bra över att ha aktiverat sin iller, trots att den inte verkade så intresserad av det i början… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min iller är uppe och busar såfort man är vaken även om det är mitt i natten eller mitt på dagen. Så hon anpassar sig lite efter oss :)
tack så mkt jossan det va jätte bra ideer ska prova det se om det funkar..man vill inte lämna honom nu när man har fått lillkillen så man måste bli uppfinningsrik
#6 Det största misstaget man kan göra är att ge upp när illern är en liten valp. Har man bara lite tålamod och orkar lägga lite energi på illern i fråga så blir dom ju oftast som man formar dom. Den lille pesten som jag nämnde i inlägget ovan hade sina "ups and downs" när det kom till att vara krävande. Först när han var riktigt liten. Oj vad han var på oss hela tiden. Man trodde inte nåt sjönk in i hans hjärna men så plötsligt en dag så vände det och han blev mysproppen som aldrig bet någon.
Sedan när han hade sin krafsa på dörren period då som sov i köket.
När han var runt 2 så hade han även ganska rejäla krav på kvällspromenad sådär så att han rev upp ett par dörrlister i sin framfart. Det var promenader varje kväll som gällde annars krafsade han oss till vansinne.
Jag vill ju inte ha en passiv iller och det kändes ju ändå skönt att han uppskattade våra promenader så pass att han ville ut :)
Men vilken underbar iller! Fick ha honom i drygt 6 år. Han var en kille som visste vad han ville men världens snällaste lilla plutt. I somras gick min brors bonusdotter på 8 år och bar runt på honom och gick med honom i koppel. Han var nöjd bara han fick vara med och tjejen blev ju totalt illertokig förstås och tjatade om Pegasus varje gång vi sågs…
Senaste åren var han mest en sån grabb som var där man själv var- jämt. Man kan bli så trött på överenergiska valpar att man bara vill skrika och sätta dom tvångströja men det är ju den här tiden nu som älskar att busa och det är den här tiden man ska ta tillvara på! Tänk att minnas tillbaka och skaka på huvudet- hur tusan kunde han vara så vild nu när han är en sån myspropp!?
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja exakt.det är det jag vill ge honom.mer tid.idag är exakt 2 v sen jag fick honom och han blev 3 mån den 27:e augusti så han e valpis…hehe..men hur länge ska han räknas som valp?och hur länge ska han va tonårig? jag har börjat att ta ut honom på promenader vi va idag o igår och vi ska gå hela tiden. nu går han inte själv i sele utan man måste typ dra honom efter sig.så jag låter han själv o jag går där han vill gå…inte i buskar för jag e rädd att han fastnar i och jag vet inte vad som kan hända…grejen e ju det att han just i buskar o såna ställen vill gräva in i. jag märkt även att han e lite rädd och minsta ljud han stannar och lyssnar.men hoppas han blir van om man gör detta varje dag,,
jag har mkt tid över för jag jobbar bara 2-3 tim morgon o 2 kväll.o min man e alltid hemma…så han har aktivitet o människor runt om.bara kvälltid kan man bli galen på honom för han sover inte mkt. t ex nu lekte vi tills vi blev trötta så han ska nog sova snart…men kl 2-3 han e uppe säkert och han somnar inte förrän typ 4-5 och då är han full av energi mitt i natten,,
#8 Dom är ju färdigvuxna typ vid 6 månaders ålder, det är mellan 6-1årsålder trotsåldern brukar kicka in.. Sen så är dom väl vuxna när dom är över året. Jag skulle nog kalla dom för vuxna när dom upplever sin andra vinter. Då brukar dom ha lugnat sig en hel del.
Hehe, när jag tog hem min första valp på 4 år nu i sommar så hade jag helt förträngt hur mycket energi dom kan ha!! Men man märker allt en betydlig skillnad redan, han blev 4 mån den 28e. I början var det högt och lågt hela tiden. Nu känner vi honom ändå ganska väl och han har faktiskt börjat sova lite mer, tro det eller ej.
Ju mer man över desto bättre blir dom! Tänk lille Marcello som vi har, när han kom hit var världen utanför jättestor och läskig. Nu promenerar han mitt i city i Norrköping och är faktiskt förvånandsvärt lugn.
Man kan lätt förebygga genom att ta med honom så mycket som möjligt. Känner ni inga som vill ha illerbesök ;)
Det ger ganska mycket att få undersöka ett nytt hem!
Ett superbra tips är att skaffa en grävlåda! Där kan mycket energi göras av med. Köp en stor plastback och gör ett hål i locket. Trä ett rör genom hålet så att inte illern får ut så mycket av jorden. Extra kul är om man slänger i lite döda krukväxter med ordentliga rötter. För få ut minimalt med jord har jag virat ett badlakan om slutet av röret så illrarna måste igenom det för att ta sig ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus