Chinchilla-bebisar
I måndags föddes det två chinchilla-bebisar hemma hos mig och lyckan var stor. Tyvärr drabbades min underbara champion-hona Viskan utav havandeskapsförgiftning och dog på fredag morgon. Så nu matar jag bebisarna varannan timma dygnet runt för att de ska klara sig. Sova är inte att tänka på. Och när illerträffen i Viskafors var i lördags var det bara att packa ner de små liven och ta med dem.
Madde fick några underbara bilder av de små som jag tänkte dela med mig av. Viskans små underverk till bebisar!
Först ut är lilla beiga tjejen.

Oj, vilka fina!! Är svarta chinchillor vanliga? Eller får de en annan färg när de växer upp? Kan inte minnas att jag sett någon svart chilla någon gång.. Verkligen ur gulliga!

jösses, de var inte stora du!!
men så söta :)
Åhh så söta :)
Gud vad de var söta och så små, det är första gången jag sett en chinchilla/chinchillor och ännu roligare var det att jag fick ta kort på de. =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Olika färger på chinchillor är vanligare nu än det var förr men du hittar dem sällan på djuraffärer. Chillor i andra färger än standard(grå) kostar såpass mycket mer att de hittar man bara hos uppfödare. Som mig.
Chillor behåller den färg de föds med. De är så att säga helt färdiga när de föds. Ögonen är öppna och de är fullt pälsade. De är underbara djur! Älskar dem!

Tänkte bara skriva en öppen inbjudan till Madde att flytta in hos mig de närmaste två månaderna.
Bebisarna har redan vuxit sen sen i lördags och jag hade behövt en proffs-fotograf som kunde dokumentera deras uppväxt. Med mig som fotograf och med min kamera blir det mest en massa suddiga svansar som försvinner i fjärran…

åh så fina! vill ha :P
ÅÅ vad toksöta dom är!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
men rikki jag skulle jättegärna vilja se hur du har dina chillor hemma! hur din uppfödning ser ut, för i mitt huvud går det inte ihop sig över huvudtaget att du föder upp chillor och har illrar… OCH bor i lägenhet!!! =) Så fram med kameran nu! hehe
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vilka fina chillor!:D Jag som vill ha chillor!:P Nu vill jag ha 2 st sötnosar ännu mer!:D Rktigt fina, tråkigt bara att din hona dog =/ Beklagar..

Jossan: Vem har sagt att det fungerar?
Jag har tre rum och kök. Chillorna har två rum, sovrummet och arbetsrummet. Illrarna har resten. Själv försöker jag klämma mig in där jag får plats. Vilket inte är helt lätt. Hela vardagsrummet är en stor iller-lekplats. Deras saker är överallt. Mina saker vet jag inte riktigt var de är, de har väl illrarna gömt under soffan tror jag.
Det var inte så länge sen jag fick ge upp och kasta ut dubbel-sängen ur sovrummet. Jag fick helt enkelt inte plats med den.
Men det ska bli lite bättre. Ska få hem en sektionsbur som ska stå i arbetsrummet som utnyttjar höjden på rummet maximalt så i den kommer det att kunna bo 12 st chinchillor.
Men jag tar gärna ett hus på landet och ett extra rum ifall det är någon som har, tack.
Sen var det ju meningen att de här två skulle flytta hemifrån när de var stora nog men i och med att mamman dog så vete fasen om det lär hända.

Jag vill ha en chinchilla :D Det är väl det som saknas, sen har jag väl länsat mig igenom alla smådjur :P Hmmm, började med möss, sen råttor, sen degusar, sen iller, det blir bara större och större. Hade en hare en gång med, en vild tam (den hette Tama)… Ekorre vill jag ha med förrsten, det sålde de i Spanien, men jobbigt att köpa hem med tanke på karantän och det. Men när jag hade degusarna så var jag inne på chinchilla ett tag… degus är ju blanding mellan chinchilla och ekorre.
Hur funkar det med Chinchilla och katt? Någon som vet?
golf.ifokus.se

En del chinchillor blir väldigt stressade utav katter. Man får nästan lära katten att inte vara i närheten utav buren eller ha dem i separata rum. Och ALDRIG släppa ut chinchillan i närheten utav andra djur.

Då blir det när man få eget :P
Hur stort utrymme behöver en chinchilla?
golf.ifokus.se

Minimimåtten på bur är 100x100x50cm. Och de behöver komma ut och springa varje dag. Allra minst en halvtimma men helst en timma eller mer. Vill du läsa mer om chillor så gå in på www.chinchilla.se där kan du läsa det mesta. Finns även forum där.

Och där fick jag för att jag sa att chillor inte ändrar färg.
Min lilla beiga tjej bestämde sig för att bli tan-färgad. (brun) Så det kan bli.
Herregud vilka charmtroll
Ahh va söta dom är när dom är små. Snutte
ja de var nått av de sötaste jag sett! och så små! som att hålla en fågelunge i handen!
#15 men kan man inte få se någon bild då??
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men guuu!!! Båda e juh underbara!! men den lilla svarta…Blidde lite kär tror ja..=)
Aw, jag kan inte se bilderna, bara den första.. :(
Chinchillor är underbara djur verkligen!
#26: Jag kan se alla bilder. Testa och uppdatera sidan Thyne.
NU funkar det! Åååh, vad fina de är.

Har själv haft chinchillor när ja var yngre, supersöta du har där…
En liten nyfiken fråga och jag hoppas du inte tar illa upp
Är det "lättare" att föda upp så unga chinchillor än det är att föda upp illvalpar? Jag tänkte (om jag läste rätt), chinchillorna är ju redan välutvecklade jämfört med illervalpar. I den åldern varken ser eller hör illervalpar.
Måste hålla med att det var det sötaste jag har sett. Och jag beundrar dig som orkar mata dom varannan timme. Hur länge får du hålla på med det? När börjar dom äta "vanlig" föda?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
så fina babys :-)

illernettan:Det är nog väldigt mycket lättare att föda upp chilla-bebisarn än illrar. Bara man ser till att ge dem mjölk ofta och ser till att de har det varmt och tryggt samt håller på dem mycket så lyckas det oftast. Det bästa är ju om man kan hitta en surrogat-mamma till dem eller en hona som är van vid bebisar och kan passa dem så att de känner närheten av en annan chilla. Det jobbigaste är väl själva matningen. I början ska de ha mjölk varje timme, sedan varannan, vid ca 4 veckors ålder beroende på vikt så ökar man till var tredje osv. Bebisarna börjar smaka på fast föda vid ca 4 veckor men behöver mjölk tills de är 8v.
Hur går det för dig rikki?? växer de?? Vore skoj och se de igen. =)))

De växer ordentligt. De vägde 30 och 32g på illerträffen nu väger de 48 och 49g. Det går framåt. Ska se ifall min syster kan ta några nya kort på söndag. Det är hennes födelsedag så då blir det att packa ner dem igen och åka på kalas. Man kan ju inte missa tårta.
ja det vore jätteskoj och se lite bilder. =)
Jag smälter…