AKUT HJÄLP
jag behöver akut hjälp kan vara något allvarligt jag vet inte.. Min iller går omkring och låter som om hon ska spy hela tiden, hon har gjort det ett tag.. Jag försökte få henne att spy (om hon har något i halsen) men det funkade inte och hon spydde inte.. Hur ska man egentligen trycka ner fingret? Hon går omkring och låter som om hon ska spy och lägger sig platt på golvet ganska så ofta.. Försökte ge henne vatten men hon ville tydligen inte ha..
Vad kan ha hänt?
Det är inte varmt i lägenheten och det finns inget hon kan ha ätit förutom kycklingvingen eller laxen.. :/ Vill egentligen inte ens fråga det här, men jag måste för min illers skull

Behöver man akut hjälp så är det veterinären som gäller.
Sitter det någonting fast i halsen som du vet kan man försöka få loss det själv, men vet du inte vad du gör kan du göra mer skada än nytta.
Börja med att ge henne paraffinolja och se om det släpper. Det går aldrig att ge veterinärsråd via forum. Det kan vara allting från ett hårstrå i halsen till någonting allvarligt.
Löser inte paraffinolja det snabbt och du är orolig så är det veterinären som gäller helt enkelt. Då är man iallafall på den säkra sidan.

Hjälper paraffinoljan?
Har ingen paraffinolja folk har sagt att det är för att de ska kunna bajsa bättre, men hon har börjat hosta.. så jag tror hon kanske är förkyld.. Hon har iallafall slutat låta nu och gått och vilat, ska hålla koll på henne, hon hostade iallafall några gånger, så jag tror att det kanske kan ha kliat i halsen..

Paraffinolja löser det mesta och det bör du ha hemma.
Illrar blir sällan förkylda och blir de det så får de feber, de börjar sällan hosta.
Du skrev Akut hjälp! i överskriften så jag trodde det var akut. Svårt att veta.
Var väl tur att det löste sig iallafall då. Men skaffa paraffinolja, det är en av de viktigaste sakerna att ha hemma om man har iller.
Vart kan man köpa paraffinolja?
Skulle ju köpa det när jag hämtade henne förut.. men vi kom aldrig till djur affären då och har inte kommit dit sens dess, för jag antog att det var där de hade det, tänkte iaf fråga.. Men kanske finns någon annanstans som jag har lättare att ta mig till..
Jag trodde det var akut, hon har spytt en gång och då vaknade hon upp plötsligt började låta som nu och kräktes.. så min första tanke nu var att något måste ha fastnat i halsen..

Apoteket (brun glasflaska), vissa djuraffärer och hälsokostaffärer.
Paraffinolja kan du köpa på apoteket
#6 okej, hur mycket brukar det kosta ? Har ju ett apotek i närheten som tur är :) Får väl gå dit imorgon.

Google is you friend!
apoteket.se
Haha ojuste, glömt att man kan googla och tänker bara på om ni har kanske kvitton hemma haha :) Förlåt för onödiga frågan och tack för hjälpen.

Inga problem! Google är helt seriöst min bästa vän!
föresten en fråga hur ser man/vet man om illern har feber med tanke på att de är halvvarma hela tiden? Har läst någonstans förut.. men minns inte
#13 Man tar tempen på dem….

"Alle" veit at ildere er super flinke til å skjule feber sykdom,
Dei kan være alvorlige syke uten at ein ser de.
…vell noen forandrer oppførsel naturligvis.
Hadde livmor katarr på mi, de jeg såg var utflod fra vulva,
ellers var hunn som før.
tänkte bara skriva att det var ingenting och suzy mår iallafall bra nu. Nu sticker jag ifrån iller.ifokus :) hejdå