Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 571 ggr
Soot
0

kliar sig.

Sot har dom senaste veckorna böjat klia sig jätte mycke runt halsen och öronen. Han kan ligga och sova nånstans sen plöttsligt kasta sig ut och klia sig en massa och sen gå och lägga sig igen. Hennes öron är rena och fina och jag ser inget ovanligt i pälsen.
Kan hon bara va torr i huden eller är det ingenting att bry sig om? Det e ganske bara jag som är nojjig.. :/

Robinsnel
0

Pälsbyte… Ja så länge öronen ser fina ut ska det inte vara skabb..

Soot
0

ah ok.men borde hon inte tappa hår då?
jag tycker inte jag har sett att hon byter färg eller så..

Robinsnel
0

hmm ok. Jo du märker ju om hon inte fäller.. ibland kliar de sig bara mkt helt enkelt..

[jenkass]
0

det är vanligt att dom kan få kli attacker helt utan anledning….

Soot
0

mm ok fast det har vart så nu i några veckor men tycker att det borde inte va så länge eller förändras på nått sätt..
men jag är kanske bara nojjig.. on verkar må bra förövrigt och pälsen ser helt ok ut.

Robinsnel
0

har du kollat igenom pälsen så det inte är nån annan ohyra? Kan ju vara löss el nåt nsånt också.

Alwyn
0

Skabb kan sitta längra in i hörselgångarna åxå! När Tomte hon hem till mig tyckta jag hans öron va fina…men jag ser nu att han kliar sig och då kollade jag med hjälp av en tobs…öronen är fulla m mojs och gegg. Samma på Tindra! Så idag skrev en vett ut Stronghold till oss. Bäst å va på säkra sidan för tänk vilken plåga m kli i öronen där man inte når att klia tibax!

Faxlin
0

Det kan vara så mycket. Det kan vara skabb, finns även skabb de kan få i pälsen inte bara i öronen. Det kan vara loppor, löss eller kvalster.
Det kan vara pälsbyte som du inte reagerar på. Har illrar som inte alls fäller så det syns.
Det kan vara att huden är torr och då kliar det. Kan vara allergi. Ja anledningarna kan vara många. Och ja självklart kan det vara bara ett kli ryck. men då det ändrat sig mycket på den senare tiden tror jag inte på ett ryck, jag skulle rekomendera att gå till veterinären så de får utreda vart kiandet kommer ifrån.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Soot
0

mm får nog kanske göra det när jag får pengar. vad kostar ett vanligt veterinärbesök?

Sarah
0

De kan få vanlig skabb oxå… Tjejen hade det när jag fick henne. Kliade överallt på kroppen i mängder.

Sarah
0
Sara
0

Jag fick betala 550:- för ett vanligt vet besök med skabbkoll, analsäckstömning och recept.

Sen kostar strongholden ca 155,50 för ett trepack. Illrar ska ju ha 2 doser med 2 veckors mellanrum. Sen kan du spara den tredje dosen till en annan gång. Har för mig att det är rätt bra hållbarhet på strongholden.

Sara

Soot
0

ah ok..tack för alla svar. vi får se vad som hände..

[jenkass]
0

#12 hmm till mig sa vetrinären att det skulle vara med 1 månads mellanrum.. ?

sarae
0

Veterinärerna har lite olika tidsuppfattningar..men en månad e lite för länge eftersom skabben livscykel liggerpå 3 veckor…så varannan eller efter 3 veckor bör behandlingen upprepas

[jenkass]
0

ok för till oss skrev vet. på receptet en halv pipett (heter det så) och efter en månad sista halvan… ?

sarae
0

nope..man skall ta en hel pipett, men då skall det vara stronghold för små hundar/katter…

[jenkass]
0

jo har fått recept för stronghold.. jaha men hur ska jag göra då..? hur ofta? litar ju mer på er än veterinär… Flört

[jenkass]
0

Hitta svaret under Kunskapstrådar… :P

Alwyn
0

jag fick utskrivet idag…en pipett nu och en ny pipett om tre veckor per iller.

JossanH
0

är det bara när han sover som de här rycken oftast kommer? Endel illrar har svårt för att sova en längre tid utan ett eller ett par klianfall… Dexter är läskig att ha i knät, för när han flyger upp har han ingen aning om han är en centimeter från golvet eller 1 meter… ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
0

oj jossan, e du säker på att dexter är fri från ohyra och inte torr i huden???

Faxlin
0

Illrar kliar sig ofta. Och vissa oftare än andra. Men om man märker en markant ökning då är det läge att kolla upp tycker jag.

Jossan, jag känner igen det där du beskriver med Dexter. Har också en sådan här hemma :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

#22 tycker att jag borde sett något och att veterinärer han har besökt borde märkt något på 4 år… ;) Han har alltid varit sånt helt enkelt.. Kliig som få!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
0

oj då. okej då borde det ju inte va nåt. Vet man varför illrar e så kliiga? Kunde va intressant å veta ju.

Soot
0

tack för alla svar. Jag börjar förstå vad det är förnånting.
1. Jag kollad henne i nacken och såg att hon hadde små sår. Ungefär som dom vi kan få om vi kliar oss på tex armen välldigt mycke med naglarna.
2. hennes bästavän Kaffe (som vi umgås mycke med) kliar sig inte alls.
3. Min tjocktröja är täckt med en massa vitt hår och ludd.
4. Den katten jag har ungåts med är helsvart.

1 + 2 + 3 + 4 = jag gissar att hon håller på och tappar vinterpälsen och att det är kanske lite tort här inne.
Ska försöka få i henne lite olja och se om det blir nån förändning i färgen och kliandet.

gwen
0

Mina illrar har haft öronskabb utan att vara extra kladdiga i öronen. Vaxet har sett normalt ut… Mina har även fått öronskabb utan att ha träffat andra illrar! De hade då inte heller direkt kliat sig någto extra…

Jag föreslår att du går till veterinären och ber dem kolla efter öronskabb. kostar knappt någonting.

TottsiGirl
0

#21 Ted får också sådana där ryckt vaknar med ett väldans ryck.. Han sover nästan alltid överst i sin lekbur i sin hängmatta men de e som du säger han har inte rikigt koll på var han befinner sig när han får sina ryck så han får tvärbromsa för gallret och så han inte trillar ner ur hängmattan.. han ser lika förvånad ut varje gång :P

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."