Busig iller
Jag har läst här på sajten att ni skrivit att illrar testar sin mate/husse. på vilket sätt menar ni och vad ska man göra så att han "dem vuxna" vinner kampen?:)
För vi har försökt få vår iller att sova i köket på natten men han håller på med köks dörren så högt att han väcker grannarna. så inatt fick han vara i hela huset. och när vi vaknade på morgonen idag så hade han hittat en sätt (tror han klätrade på stolen) och han hamnade på skrivbordet och vält ner ALLT som va på inklusiver massa papper och ck skivor, pennor o dyl…så sitter han där som om han e den snällaste illern i hela världen..men en ansikte som en ängel:)
Han testar oss varja dag men nån bus…och han e så smart…han kan gå i lådan o kissar pytte lite bara för att vi e i köket och ser honom och sen skrapar han på kylskaps dörren för han vill få sin belöning…men är vi inte i köket så missar han ALLTID lådan…
hur länge varar den här trots grejen och att dem testar sina nya ägare…?
Att välta och riva ner allt man kommer åt eller protestera när man är missnöjd är inget trottsbeteende dessvärre… utan ett ganska så normalt illerbeteende som de flesta har hela livet. det enda man kan göra som ägare är att se till så att de inte kan komma åt att demolera saker, och ja, hålla dem så fria från missnöje som möjligt ;)
Det med att gå utanför lådan kan man dock arbeta med, men ja, de flesta illrar kommer göra olyckor ibland. Finns ett lyckligt fåtal som har illrar som är klockrena på lådan… jag är INTE en av dem ;)
En iller som har tråkigt aktiverar ofta sig själv.. Kanske genom att riva ned allt som finns på skrivbordet ;) Så som Sarae säger så är det er uppgift att se till att illern inte kan ta sig upp där den inte får vara.
Så för att slippa grävandet på dörren kan du ju ha den lös hela tiden men se till så att han inte kan ta sig upp där han inte borde vara.
Man kan som sagt träna med att få honom rumsren. För mig är det VIKTIGT att illrarna inte gör sina behov i hela lägenheten. Vi har ju trägolv i hela lägenheten också så där vill man inte att det ska kissas och bajsas överallt. Nej tack.
Så jag har haft extremt duktiga illrar. Visst händer det en olycka någon gång då och då men över lag har dom varit perfekta. Att torka upp en bajs i månaden kan man leva med ;)
På varje ställer där illern sätter sig så torka upp och skura rent med något medel. Antingen ställer ni ännu en låda där eller så lägger ni dit en sovfilt och/eller lägger ut torrfoder där. Den största skillnaden mellan bra och dåliga låd-illrar är antalet lådor. Många lådor är lättare att pricka rätt i än få.
Nu när jag har valp hemma så har jag överdrivet antalet lådor något enormt. Jag har nu 11 lådor på 99 kvm. Och då ha jag ingen valp som slarvar utan är duktig. Och så beröm. Beröm, beröm, beröm efter varje toalettbesök!
Billiga lådor kan du köpa på ikeas barnavdelning. Lådan trofast kostar runt 20 :-/st och är perfekt för att lådträna illrar!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack.ska köpa lite mer lådor.nu har vi 2 st i köket.en med sand en med toa lätt…men i den med toa lätt har han aldrig gjort i…men i vardagsrummet måste jag ordna några lådor för han sover helst under soffan och då när han vaknar han gör där så jag har lagt tidningar så han gör å dem för vi har lagt ny parkett i vintras…
jag vill gärna att han e fri i hela lägenheten för om jag låser in honom i köket är han på dörren titt o tätt….och det hörs såå mkt e rädd att grannarna ska ringa sekuritas….hehe