Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1905 ggr
[MissCaandy]
0

Kattmat, blöt/färsk..

Blöt / färsk kattmat.. Typ bitar i gele osv.
Är det bra eller dåligt att ge till illrar?

Farmor har köpt i mängder och gör inte av med allt så vi får alldeles för mycket till råttorna Tungan ute

JossanH
0

Den blötmaten som man kan ge är mjau blötmat. Jag har hittills mest bara gett blötmat som ett litet kompliment till kött. Då har det funkat bra men dom blir risiga i magen i början.
Jag har inte sett några konkreta bevis för varför blötmaten skulle vara sämre än torrfodret (då blötmaten innehåller betydligt mindre kolhydrater än torrfoder) utan det enda jag har fått höra är vad folk har sett eller hört om andra illrar som ätit blötmat och de skulle tydligen vara mycket smala.. Så därför vågar jag inte ennat än komplitera med blötmaten men eftersom han som tidigare fått blötmöt slutat äta det så blir det inte mycket nu ;)

Jag försökt diskutera detta ett par gånger men det verkar inte finnas så mycket information att tillgå.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MissCaandy]
0

Men alltså att ge som godis/tilltugg 2 gånger i veckan?

Inte på heltid givetvis!

Zandra---83
0

#2 Det tror jag säkert att du kan. Jag skulle gärna göra det med Birdie, men det blir aldrig lixom av. Men jag tror inte det är någon fara att du ger det. Men just som JossanH var inne på så kan nog magen bli lite risig, men utan att det för denna gången är någon fara. Andra fall ska man ju ta risiga magar som en varningsignal, men detta fall så kommer de nog att bli det utan att det är någon fara. :)

[MissCaandy]
0

Har gett förut utan att dom blivit risiga i magen

Alexandra83
0

jag ger min iller mjau blöt mat(han äter det jätte snabbt och verkar inte dålig i magen) och torr foder (det äter han inte jätte mycket av)men jag har alltid framme så han kan ta när han vill och så får han en kyckling vinge/hjärta eller lever varje dag. Tror ni det räcker så han förblir frisk och mätt?

dessutom har jag hört att rå ägg gula är bra…men inte äggvita eller? hur mycket ska man ge av det?

JossanH
0

#5 äggula ger man 1 per vecka.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#5 Ger du blötmat så att han har torrfoder framme så behöver du inte bry dig i hur mycket blötmat du bör ge men ger du bara blötmat så bör det finnas framme hela tiden så han får i sig vad han behöver..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexandra83
0

tack. han får blöt mat typ 4-5 gånger per dag.jag lägger typ 2 stora skedar med blöt mat i och torr foder har han alltid men det äter han inte mkt bara om den e blöt lite…och rå köt(kyckling delar) får han nån gång under dagen. han har gått upp i vikt sen vi köpte honom…så jag hoppas han trivs…

JossanH
0

#8 Det går nog bra då :)

Sajtvärd på Iller.ifokus