Matfrågor
Hej!
Läste någonstans att en illervalp bör äta uppblött torrfoder fram tills ca 6 månaders(?) ålder. Har då kört på detta under den månaden som jag har haft Estor. Var dock och köpte nytt torrfoder från Totally Ferret idag och såg på deras påse att det står att man endast behöver blöta upp torrfodret fram till 12 veckors ålder.
Så vad är det jag borde gå efter? Vill ju inte att jag ska utfodra honom fel, även om jag misstänker att det inte gör någon större skillnad om fodret är blött istället för torrt.
Och av ren nyfikenhet, vad för hälsofördelar finns det när man ger sin valp blött foder istället för torrt? Vad händer med en iller som endast utfodrats på torrt torrfoder?
Ja vad säger ni som haft illrar ett tag och kanske provat både det ena och det andra?
/Amelia

Kanske borde tilläggas att Estor är ca 4 månader gammal.
det där känns som ganska så förelegad info faktiskt… om vi säger som så.. mina valpar tuggar faktiskt sig ganska bra igenom råa ben vid 4-5 veckors ålder ;)
Så nej, en valp på 4 månader behöver absolut inte äta uppblött torrfoder.

Så bra då. :)
Fick bara för mig att det var pga av hälsoskäl jag läste att det skulle vara blött. Men om de nya rönen säger att det inte är nödvändigt så går vi nog över till torrt ist. :)
Tack så mycket.
Har aldrig gett uppblött foder och vi har skaffat båda våra illrar vid 10veckors ålder. (2008 resp nu 2010)
Våra uppfödare gav visserligen uppblött foder när de var mindre men de har varit inkörda på torrt torrfoder och BARF när de var leveransklara.
Är fodret torrt är det extra viktigt att det har bra tillgång till friskt vatten, så en vattenskål brevid foderskålen är bra, om du inte redan har det. Annars ska det inte spela så stor roll.
Blött foder blir ganska snabbt dåligt så det får man se till att det ges färskt ofta. Torrt foder kan stå framme flera dar utan problem.

Känns bra att det inte är något som verkar vara så viktigt för en iller, antar att uppfödaren hade sagt till om så var fallet, men man kan aldrig vara nog säker.
Ja färskt vatten får han i vilket fall som helst. Det blöta fodret ersätter ju aldrig färskt vatten. :)
Och äter som en häst gör han så det tar slut i ett nafs. ^^