R.I.P. Maya och Salsa
Jag förlorade både Maya och dottern Salsa den 28/7 och 29/7 av värmeslag, i lever och njursvikt. Det gick så snabbt och fastän jag trodde mig vara snabb till djursjukhuset, så var det redan för sent.
De hade fått valpar båda 2 och låg med dem i sina bon, så jag kanske reagerade för sent, eftersom det är normalt att de inte kommer ut så ofta ur sina bon och inte är så aktiva. Jag brukar också ge dem space och låta dem vara ifred de första dagarna med sina valpar. Det som fick mig att förstå, var att båda mina tjejer hade lämnat sina valpar och låg utanför och flämtade.
Jag packade snabbt både mammor och valpar och tog taxi till djursjukhuset, där bedömdes Salsa vara i bäst kondition, fick 100 ml vätska insprutat innanför huden + antibiotika om det skulle vara livmoderinflammation. Maya, fick också antibiotika men lades direkt i dropp. Jag for i ilfart hem med taxi och lade Salsa till att vila sig och tog valparna för flaskmatning. Efter en timme, hörde jag en djup suck från min älskade Salsa.. det var den sista. Kl:02:45 ringde veterinären och talade om att Maya hade gett upp.
Veterinären rekommenderade mig att avliva alla valparna, men jag ville i alla fall försöka, så nu startade jag en hysterisk flaskmatning varannan timme, men lyckades inte rädda någon. Efter 4 dygn var alla döda.
Det som har hållit mig ifrån den värsta sorgen är att jag är heligt förbannad på den zoobutik som sålde mjölkersättningen hade noll koll på vad de hade på hyllorna. Jag förväntade mig inte att klara Salsas valpar som bara var 2 dagar gamla, men Mayas var 4 dagar gamla och klarade de första 2 dygnen med apotekets ersättning för katt. Jag hade inte sovit, var trött och kunde inte tänka riktigt, så när jag fick hem den nya ersättningen antog jag att den var ok.
Kunde inte fatta varför de plötsligt blev tunnare och mattare, jag hade ju nu en fetare och mer näringsrik ersättning!!!?
När jag till sist inser att något måste vara riktigt fel på ersättningen, har 5 valpar dött och jag kollar datumstämpeln 2010-03-31.
De har sålt 4 månader för gammal ersättning! Ringer zoobutiken, den anställde säger att jag absolut inte ska använda detta för där finns inga näringsämnen kvar. Visst, det har jag också fattat, men det var tyvärr för sent. Även fast jag skiftade tillbaka till den andra ersättningen, så orkade de 2 sista inte ta igen det dom förlorat under nästan ett helt dygn.
Jag har tagit reda på den ansvariga ägaren för butiken, men han är helt iskall och tycker bara att de har såååå många produkter, så de kan inte hålla reda på allt. "Sånt händer".
I min mening får detta inte hända!!! 7 underbara små valpar dog för att de inte kollar vad de har på sina hyllor. Visst är det även mitt ansvar att kolla vad jag köper, men jag kunde inte lämna valparna, så jag hade hjälp att hämta ersättningen och jag var för trött för att kunna tänka klart.
De försökte klandra Royal Canin för att de hade levererat gammalt gods, men när jag kontaktade dom så gav de mig rådet att gå till KO med både förpackningen och kvittot, för de kan spåra varje leverans och vilken batch som gått ut till vilken butik exakt när.
Nästa vecka ska jag försöka ta mig samman och gå till KO med detta, för det bara får inte hända igen!!!!
Jag mår otroligt dåligt och har stängt av, kan inte fatta att tjejerna är borta! Orkar egentligen inte ens vara här inne, men måste bara meddela på något sätt till alla berörda vad som hänt.
De som nu tänker gläfsa om obduktion, för det är ju kotym härinne att göra så i varje rip-tråd, till er vill jag säga att veterinären avrådde eftersom det var så tydligt att det var värmen som orsakat vätskeförlust, med leversvikt som följd.
Jag tackar därmed för mig härinne. Det kommer att dröja innan jag orkar vara här. Jag gläds med er alla som har fått friska och fina valpar, som har kvar era älsklingar och råder er att tänka på värmen denna sommaren. Ingen iller kommer innanför mina dörrar igen utan att jag skaffat en AC först.
De som behöver nå mig har min mailadress, jag finns alltid till för våra valpar oavsett och dygnet runt.
Sköt om er allihop.
Kram
Lillan

Vilket hemskt handelseforlopp!
Beklagar verkligen :(
// Amanda

Men herregud så tragiskt, lider med dig och beklagar innerligt .

Fruktansvärt :( beklagar så!
Beklagar djupt!
Sätt dit affären!
Sara
fy vad tråkigt du måste vara helt slut *kram*
Beklagar sorgen, jag vet tyvärr oxå hur det känns och så har jag ju din valp här hemma som gick bort. Det är otroligt tufft. =(
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Men åh :( , beklagar verkligen sorgen
Beklagar sorgen enormt mycket.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Herregud vad hemskt! Beklagar!
Paulina
Beklagar verkligen 
Men gud.. Verkligen fruktansvärt :( Beklagar sorgen….
Sajtvärd på Iller.ifokus
Beklagar er sorg:-( fy vad hemskt att förlora båda på så tragiskt vis, tänker på er!

Men så hemskt, beklagar så mycket! *styrke kramar till dig*

Usch så tragiskt :( Kram
Hoff.. Är det en förbannelse över oss? Jag förstår hur du känner. Jag förlorade ett hjärta men du har förlorat så många fler. Beklagar
.
Många tankar till dig! Kram!
Beklagar. :( Jag och Ida skickar styrkekramar till dig.

Stort tack till er alla!

Jag finner inga ord..Beklagar verkligen Lillan..känns så futtigt att säga..
Tänker på dig och resten av familjen *tröst kramar om*
Usch och fy… Vilken hemsk upplevelse. Jag beklagar sorgen :(
Kram
Beklagar verkligen sorgen
Fick tårar i ögonen. Glömmer aldrig salsa och maya
Mollie, johan och jag ger dig en massa kramar

finner inga ord =( beklagar och skickar kramar