gurka?
hej.
jag försöker toa träna min iller och när han gör rätt så får han lite gurka.han kan äta hur mkt som helst dock. men jag undrar om d e skadligt…hur mycket får man ge honom utan att han mår dåligt pga det?
Gurka utan skal är ju mest vatten så det är inte direkt skadligt, men det innehåller en del fibrer så de kan bli dåliga i magen av det, och blir han väldigt lös i magen så förlorar han vätska.
Äter han väldigt mycket dessutom så han äter dåligt med riktig mat så får han inte i sig näring han behöver.
Vi har också använt gurka som belöning men man får hålla det till en begränsad mängd. Vi gjorde små tärningar 4-5mm i kub som vi förvarade i en liten plastburk med lock. En gurkskiva ger 9-16 tärningar beroende på gurkans diameter. Mer än så bör du nog inte ge över dan.
Prova gärna köttgodiset från Hungryferrets, populärt här hemma i.a.f, så har du fler alternativ att ta till som belöning. Dessutom ett godis han inte blir dålig i magen av.
tack ska du ha.
jag har beställt en prov påse med godis från hungryferrets och 2 kg vitalin.jag köpte 5kg torr foder från versele-laga ferret complete (från veterinär afärren på djursjukhuset i malmö)där sa dem att det va bra men jag har hört sen att dem inte är bra….han äter dem helst blöta och ifall maten är slut(så jag har nästan allt av dem 5kg kvar),han får nån kykling vinge,lever eller hjärta då och då och kyckling eller oxbitar i sås varje dag. tycker du det räcker för en valp på 3 mån?eller? jag vill ge honom d bästa maten så han e frisk. tack på förhand
ps.sen har jag hört nånstans att en ägg varje vecka skulle vara bra.kommer dock inte ihåg om det ska vara kokt eller rå..vet du nåt om detta?
# 2 Viss blötmat är lika bra som torrfoder men långt ifrån all. Så om det räcker med blötmat beror på vilken sort det är du använder.
En äggula, rå, i veckan är bra. Dock kan de bli lite lösa i magen av det så du inte blir orolig.
Sara
sen undrar jag ang mat från kylskåp…är det för kallt för honom/kan det skada honom om han äter maten och den är kall eller kvittar det?
ursäkta om jag e tjatig o ställer många frågor men jag sett att ni har iller vana sen många år så jag vill lära mig vad som är bäst för min Jimmy så han ska trivas
Nej jag tror inte kall mat skadar dem. I somras när det var varmt så fick Bogey en halvfrusen kycklingvinge, bara för att jag glömt tina den i tid, men det var väldigt populärt. "Kycklingglass" svalkar tydligen bra på sommaren :-)
Vilda illrar har ju ingen uppvärmd bostad så deras mat är förmodligen både kall och frusen på vintern och de klarar ju sig, så om maten är kylskåpskall eller inte spelar nog ingen roll.