hund och iller?!
Hej, nu är det så att jag kanske skaffar en hund, det beror på framtiden.. Och är det då bättre om jag vänjer min iller vid hundar nu när hon är valp än om 1-2år då jag skaffar en hund? Hon är jätte rädd för min mammas hund (en dvärgpudel), han är jätte snäll och lägger sig ner på golvet och låter sig bli biten och nosad på, så jag undrar är det en bra idé om jag kanske "lånar" hem hunden hit till Suzys hemma plan och ser om det går bra :)? Jag vill ju inte ha kaos därför frågar jag..
Hon har träffat hunden hemma hos min mamma två gånger (fast ena gången sov vi där i 3nätter, men hunden var självklart inte med under natten utan bara få korta stunder under dagen) hon fräste upp sig emot honom hela tiden, tillsist gick hon bara fram och nosade och såfort han lyfte huvudet backade hon undan ganska så rädd.. Så en dag gick jag ut med henne och min hund lös då på framsidan och hunden blev genast busig när han såg hur suzy busade ute med mig så han började skälla som han gör när han busar och dansa tillsammans med suzy, Suzy såg varken arg eller rädd ut, men helt plötsligt hugger hon honom i halsen.. jag har ingen aning om varför och hunden går bort och sätter sig några meter bort och tittar bara på när jag busar med suzy istället..
Är suzy rädd, är suzy arg på hundens skall, eller är suzy bara illerbus emot hunden?
Hoppas iallafall på svar :)
"så han började skälla som han gör när han busar och dansa tillsammans med suzy"
betyder det att han studsade omkring där illern var?
Isåfall kände hon sig säkerligen trängd och hotad, och försvarade sig. Hon har nu också lärt sig att det funkar
Ibland är det svårt att avläsa illerns sinnestillstånd för det är så små signaler det handlar om.
Om han var mer på avstånd kan hon ha glömt bort honom i lekens hetta, och sen upptäckt att han var där och känt sig blottad, och återigen försvarat sig.
Kan också vart så att hon bara provar lite för att se vad som händer.
Att hon fräser och backar är inget konstigt, hon vet ju inte vad hunden är för något. Det gäller bara för er människor att hålla er och hunden lugna och avslappnade så lär hon sig att han inte är farlig.
Om du planerar att skaffa hund så är det bra att vänja henne vid hundar, men sker det en olycka kan hon vara hundrädd resten av livet, eller till och med dö. Så ta inga onödiga risker.
Låt djuren bara träffas i lugna situationer, busa tex inte med dem när de är ihop. Djuren ska lära sig att slappna av med varandra, inte att gå upp i varv. Om Suzy har en massa överskottsenergi kan du tex gå på en lång promenad med henne innan du går hem till din mamma. Det är viktigt att hon kan dra sig undan och röra sig i rummen utan att känna sig ständigt hotad, så om hon kan gå under möbler eller genom rör är det bra.
Jag tycker inte att du ska låna hem hunden förän Suzy känner sig säkrare med den. Du måste också vara berädd på att hon aldrig trivs med hundar, det kanske helt enkelt är något hos dem som skrämmer henne. Stressa inte på situationen för att du så gärna vill att det ska fungera, för djuren delar inte den uppfattningen utan vill oftast helst bara att den andra arten ska gå upp i rök!
Jag tror att det kan vara svårt att skaffa en hundvalp när man har iller. Valpar är så väldigt energiska och levereras i ouppfostrat format :P Risken är överhängande att den ser illern som en rolig leksak. Även valpar kan snabbt råka döda en iller. Men omöjlöigt är det såklart inte, bara riskablet och krävande. En extra tanke på rasval skulle jag också rekomendera.
#1 Jag kan säga såhär, om jag tar hit min mammas hund Fire som han heter, Om jag skulle ta hit Fire skulle jag öppet kunna busa med suzy för han bryr sig inte :) Och han skulle aldrig aldrig aldrig bita Suzy, aldrig någonsin, det kan jag säga med 100% gör han det så är något fel på honom.. För han har aldrig bitit ett djur, aldrig en människa (jo mig för jag brukar blåsa på honom och retas och grejja men haha) Han vet när han ska gå ifrån, alltså när djur är rädda eller liknande.
Händelsen utanför så busade faktist de ihop ett par minuter innan han började skälla som en tok, och då hugg hon troligen i halsen, såg inte såg bara att fire blev rädd och satte sig på avstånd och tittade på. Men Suzy ville gärna smyga på honom när han stod och åt gräs (ja han är en liten ko haha).
Jag är nog bättre på hundvalpar än illervalpar så min hund blir nog snabbt lydigare än Suzy. Skulle självklart inte låta en schäfervalp t.ex busa med Suzy… Även fast schäfer är en av raserna jag vill ha.. Border collie också (ja väldigt krävande hundar har jag fallit för). Men jag tycker också om blandraser.. Jag tänkte att sålänge hunden är valp så kommer det att vara bra och lugnt för suzy, men sen kom jag på som du sa att valpar kan leka lite för hårdhänt.. ¨Så jag vet inte, blir det en hund blir det en mellanstor till stor hundras även fast jag själv hellre har en liten hund så är min kille för kär i Schäfrar och liknande hundar för att övertalas. Som tur är har vi iallafall dörrar så vi skulle kunna hålla de i sär om något skulle ske.. Men skulle ändå inte vara så kul.. Är nog mest orolig för vad hunden kommer göra emot Suzy än tvärtom, för är Suzy rädd går hon bara inte fram till den saken hon är rädd för om den inte är stilla, så hon kommer inte läxa upp den direkt.. :)
Mycket bra fråga som även jag är nyfiken på eftersom jag gärna vill ha hund!
Men efter en berättlese jag hört om en iller och hund som gått ihop flera år tillsammans och sedan gick jätte snett så vågar jag inte ha dessa två olika djursotrer själva hemma tillsammans när vi ex jobbar.
Men kan drömma mig bort om hur det skulle vara att kunna ha dem tillsammans. Men så länge vi bor i lägenhet iaf så går det inte, är inget liv att stänga in dem olika djuren för att man inte kan lita på dem tillsammans.
Min skrollan är en omplacering som har bott tillsammans med en chefer innan, men är numera rädd för hundar som skäller fast hon inte ens behvöer se dem. Misstänker att hon satt i bur ganska ofta hos tidigare ägare och hunden då kunde gå runt buren och skälla =/
Så jag får nog tyvärr vänta med hund, men är nyfiken på din tråd :)
Jag har hellre mina älskade "kräk" flera år till än en hund :D
#3 Jag skulle nog låta de vara i två olika rum om det blev så illa att jag skulle lämna de båda ensamma.. Skulle nog hela tiden ta med mig antingen suzy eller hunden.. Sen är grejen den att min pojke sagt att jag får antingen skaffa en till iller eller en hund, jag vill ju ha en hund såklart, men iller till suzy.. Men om jag skaffar en hund först och han inser att Suzy kanske blir ensam när jag är ute och går så kanske jag får ha två illrar och en hund ;) jag försöker liksom smida onda planer hära hahahaha! Men självklart kommer inte suzy att bli ensam för min kille är ju alltid hemma när jag inte är det :) Men det var bara ett exempel haha.
jag förstår dig, skaffar jag en hund och suzy inte accepterar den, då gör jag mig nog av med hunden om det blir för illa.. För suzy är min!

#2 måste bara påpeka att man aldrig aldrig kan säga att något djur är 100% helt bitfritt sålänge man inte tagit ut tänderna på den, tyvärr. Även om vovven kanske inte biter dig eller din mamma så vet du ju inte hur denne skulle reagera om din iller ex attakerar den.
Jag har haft iller och hund tillsammans, dock var det flera år sedan.. men om du väntar ungefär tre fyra veckor så kan jag berätta hur det går att sammanföra mina pälsar med en liten fralla som vi skall iväg o hämta snart ;)
#5 jo just nu vet jag ju hur han reagerar, han går ifrån? Jag kan garantera att han inte skulle skada en iller någonsin. Min hund hoppar upp på soffor eller sängar om han vill undvika konflikter med andra djur, han är inte en vanlig hund, han beter sig inte ens som en hund, han är mer utav en människa.
Suzy attackerade ju honom i halsen han gick ifrån och satte sig och tittade på istället för att busa som det står här ovan.. Så kan garantera att min hund inte skulle göra något.. Jag tror du skulle förstå mer om du träffade honom.
Men med djur finns det aldrig några garantier, och det måste du ha i åtanke! De kan reagera olika på olika dagar och i olika situationer som för oss är identiska. Det räcker med att en hund som vart lugn och sansad i fem år tappar tålamodet en sekund, eller att en lek blir bara lite för hårdhänt, för att illern ska bli dödad. Det som gör mig lite orolig är att du verkar lita så blint på din mammas hund.
Du behöver ju inte bestämma om du ska skaffa hund på en gång. Låt Suzy få chansen att växa upp och lära känna dig innan du funderar på nästa djur, det var ju inte så länge sen du köpte henne än.
#7 jag tror inte ni förstår direkt hur den hunden är.. blir han sur gömmer han sig, blir han rädd gömmer han sig, ser han något läslkigt gömmer han sig. Som sgat han är ingen vanlig hund.. Kan filma honom när han kommer hit och om suzy vågar sig fram senare.
Det får göra dig hur orolig du vill, för min mammas hund som egentligen är min hund är ganska speciell, jag skulle kunna sätta mitt liv på att den här hunden aldrig någonsin skulle skada Suzy. Han har blivit påhoppad av katter som han tkr om, men det förändrade inget han gick där ifrån lugnt och gömde sig för att visa att han inte vill något ont..
det vet jag, har inte sagt attt jag ska köpa en hund om t.ex en vecka, utan mer om några år? har haft henne i 3veckor.
Det finns alltid undantag i alla saker. Min hund är ett undantag ifrån de flesta andra hundarna, precis som det finns illrar som aldrig bits, finns det hundar som aldrig biter andra djur eller människor. Jo jag kom på en sak som kan få suzy biten om hon blåser min hund i ansiktet i tio minuter, för så lång tid tar det innan han biter mig (och hand bett känns mindre än suzys). Han är verkligen snäll, förstår inte varför det är svårt att acceptera, självklart finns det djur han inte tål, men smådjur är hans favoriter för han älskar päls och nosa på pälsar speciellt smådjurs pälsar. Hästar däremot.. ja dom skäller han på, tills de kommer fram och han inser hur stora de egentligen är haha. Han försökte bita en häst en gång i mulen, sens dess har han inte fått träffa hästar och allt har varit frid ochf röjd.. Men tror han blev rädd för hästarna för de blåste ju luft i ansiktet på honom och var ganska så stora som sagt.. Hundar har han också tydligen hatat, men det är oftast stora svarta hundar vilket nu har gått över på sistonde och tro det eller ej jag kan gå utan koppel med honom utan att han rusar fram till katter eller människor med smådjur. Fast självklart gör jag det inte.
Men jag litar på min hund, och därför ska jag låta honom träffa Suzy, jag tror inte suzy komme rlyckas reta upp honom bara skrämma honom. :) Ingen är perfekt, men min hund har väldigt många bra sidor.. Är bara tvungen att försvara honom, för han är verkligen en liten ängel, jag har tur som har fått äga honom i 7år.
http://www.youtube.com/watch?v=SUxLsPc_aQM&feature=related
här är en kort film som ändrar ljus *suck* men det är iaf min hund och min Suzy, tycker min hund sköter sig bra ? Ser han ut att få ett utfall? Vet att man inte kan se sådannt komma… Men han flyr hellre än skadar.

Inte för att vara elak, men i alla inlägg är det vad som varit. Men man vet aldrig nog om fram tiden, man vet bara vad som har varit så därför kan man inte säga att inget aldrig kommer att hända utan man kan bara säga att inget hänt ännu.
#11 inget har hänt och inget kommer ske min iller iaf, sen vet jag inte om han kmr få utfall på en igelkott om kanske fem veckor.. nej det är sant.. Men min iller ja, han vet att det är mitt husdjur och därför gör han det inte illa, samma med mina ökenråttor, hamstrar och kaniner som bitit honom, han gör de inte illa, de är mina djur, han vet det. Sure min hund kanske får psykbryt och hoppar på suzy, men chansen på de är inte så stor.

#12 Det är ärligt talat patetiskt att påstå att du vet vad som kommer hända i framtiden då ingen vet det. Man kan utan problem se vad som har hänt, men man kan åter igen ALDRIG se vad som kommer att hända. Så du är verkligen naiv om du tror att du kan se in i framtiden och vet exakt vad som kommer att hända och inte.
Hur liten risken än verkar vara så finns den alltid där, och det bör man ha i åtanke. Vi litade någorlunda på våra katter när jag var yngre - de visste att våra marsvin, kaniner, råttor, hamstrar, fåglar, mm var "se men inte röra". Vi hade dock alltid uppsyn om de var i samma rum och lät inte katterna vara ensamma i rum som innehöll djurburar. Trots detta hände det en olycka (på 15 år) där ena katten puttade ner en bur och dödade en av de två mössen. Trots att de aldrig visat något större intresse för dem när vi var i närheten.
Både min faster och min syster har blivit bitna av hundar där ägaren gett tillåtelse till klapp och bedyrat att de aldrig gjort en fluga förnär. Man kan som sagt aldrig vara 100, och bör därför alltid ha det i bakhuvudet när man låter två olika arter mötas.
_No way! Yes way!
Allt beror ju också på djurens sinnestämning och situationen. Det kan uppstå situationer som aldrig uppstått tidigare. Som ett exempel säger vi att vi har en iller och en hund som håller på att lära kanna varandra. Dom gillar varandra och visar stor respekt för varandra. Plötsligt händer något som skrämmer iller och hunden- illern hoppar mot hunden som inte alls förstår illerns kroppspråk och som själv är uppjagad efter att ha blivit skrämd och reagerar instinktivt genom att bita…
Och dit e hund går för att "komma ifrån" brukar tyvärr inte vara någon match för en iller att ta sig. Hoppar hunden upp i sängen hoppar illern efter etc. Det är lite skillnad med en katt som kan hoppa så mycket högre.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 jag kan garantera att min hund inte kommer bita er, eller era illrar, men har ni en liten hund som gosar med mig ligger den i faro zoonen, och nu tänker ni säkert att Suzy gör det för jag gosar med henne, men Fire ser bara andra hundar som konkurrens. Den jag inte litar på är nog Suzy och hon är anledningen till att jag aldrig kommer lämna de ensamma, vill inte hitta min hund biten blodig..
#15 Suzy kommer inte upp i sängen, och följer hon efter kommer hunden morra (om han känner sig hotad) och sist han gjorde det lät hon honom vara. Min hund luktar jätte konstigt han luktar inte hund, han luktar..som sig själv, så därför förstår suzy inte vilket djur han är haha, ganska kul.. Suzy har iaf inget intresse av hunden sålänge han inte är på golvet eller om jag lyfter upp i sängen.
Jag är tyvärr inte dum nog att lämna de båda ensamma som det står ovan vill inte ha min hund hittad blodig.. Och tro mig slåss de här två äre min hund som rycker, han har huggit mig men hans hårdaste bett är inte ens i närheten av Suzys bus.. Och ja ni kanske tycker att han är större därför kommer suzy dö.. men han har verkligen ingen styrka i sin käke, vet inte varför.. Och min hund kryper upp i mitt knä om något skrämmer honom, eller om illern är för påflugen, och suzy attackerar aldrig i rädsla hon gömmer sig under bokhyllor eller byråar hon knappt kommer under längre haha
#16 Fast det är ju fortfarande så att en reaktion kan vara väldigt olika från gång till gång. När jag hade katt och iller så hade jag kunnat svära på att katten skulle få leva högt upp då Triton inte alls gillar katter och jagar dessa (och jag har haft 2 illrar som lärt sig komma upp på nya ställen just pga att en katt hoppat dit så din säng är nog inte säker för all framtid). Och så var det ju. Jag visste ju hur katten reagerade ner Triton blev sur, arg eller irriterad. Han flydde. Men en gång gjorde han inte så. Han tröttnade och gav igen. Hela historien slutar med att Triton blev så rädd för katten att han mer eller mindre boee under sängen så katten fick förstås flytta och nu bor han hos mina föräldrar.
Så efter 50 likadana reaktioner kan den 51a reaktionen vara annorlunda. Man kan aldrig veta 100% med ett djur. Aldrig.
Ska du skaffa hund i framtiden så bör du även vara medveten om att en iller inte säkert funkar med en ny hund bara för att den funkar med den första. Allt beror på personligheter när det kommer till djur.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Min hund är för feg för att attackera andra djur..
jo det vet jag.

Var och en känner ju sina egna djur bäst.
Men det var en historia här på forumet för ett tag sedan där några illrar träffat samma hund under hela deras liv och det hade aldrig varit några problem att ha dem ihop.
Plötsligt en dag hände det någonting och hunden bet ihjäl en av illrarna. Inte hundens fel och inte illerns fel. Någonting gick galet helt enkelt.
Poängen när det gäller djur är väl att man kan aldrig garantera att allting fungerar felfritt hela livet.
#16 På samma vis garanterade de hundägarna jag nämnde att deras inte skulle göra något (min faster är dessutom hundmänniska och hade vid det tillfället två hundar av samma ras som den som bet henne). Vad jag vill säga är att man VET aldrig. Det behöver inte betyda att du inte kan skaffa hund eller ha din mammas hund tillsammans med illern - bara att du aldrig ska ta för givet att inget kan hända.
_No way! Yes way!
#19 jo jag förstår men jag litar somsagt på min hund men inte Suzy..
#20 Kan jag få fråga vilken ras det var? För det är stora skillnader på olika raser hundar, har du schäfer så ja, den kan bita ihjäl din iller och ja den kan bita en främling, en pudel däremot är lite mer feg knähund och vill mest gömma sig bakom ägaren… Du förstår.
vet att saker kan ske ochvet att det kommer ske, dock inte emot min Suzy utan mer mot hunden.

#21 Min poäng där var väl att både hunden ägare och illerns ägare litade på sina djur till 110% men ändå var det någonting som gick snett.
#22 jo jag förstår. Ser bara inte vad som skulle kunna gå så snett att något så stort sker.. Min hund som sagt skulle inte kunna bita ihjäl Suzy, Suzy biter nog ihjäl honom om något går snett.

#23 Det räcker med en hundass på fel ställe på en iller så knäcker du ryggen.
En iller däremot biter nog knappast ihjäl en hund.
#23 Precis, det är ju det vi inte ser förrän det händer..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#21 Pudlar kan mycket väl vara mer än något annat än fega knähundar om man säger så. Det är sällan det beror på rasen utan på individen. Så att säga som du gör när det gäller raserna visar bara att du har väldigt liten kunskap om hundar, hade du kunskap så hade du inte uttalat dej som du gjort. Sen är väl inte direkt nällt att utsätta din hund för en iller om den i så fall inte tycker om illrar, men visst, och det är just därför som det också kan hända saker väldigt snabbt- en dag kan hunden mycket väl att lässna på det hemska och säga ifrån. Och då är det inte en hund som ligger illa till utan just iller som gör det, tyvärr är det bara att inse att så är fallet.
#21 Hunden som bet min faster var en engelsk springer spaniel, hunden som bet min syster var en labbe. Självklart förstår även jag som inte är hundmänniska att det är skillnad på raser - men det är inte det som är poängen. Poängen är att även om det inte ens är troligt att något händer är det bra att ha det i bakhuvudet - för säkerhets skull.
Själv har jag endast blivit biten i ansiktet av en papillon, fast där var det mitt fel då jag visste att den var rädd för barn. Och så har jag blivit jagad och anfallen av en lös, främmande spets. Vet inte om sistnämnda var allmänt grinig eller reagerade på illerdoften.
_No way! Yes way!
Jag har även ett mänskligt exempel: Jobbade på förskola, och där fanns det en femåring som var världens filbunke. Favoritsysselsättningarna var att måla och ta hand om de yngre barnen. En dag såg jag henne rikta en knytnäve mot sin bästa väns näsa och blodet forsade. Jag hade aldrig sett henne ens snäsa till före eller efter den incidenten. Slaget kom som blixt från klar himmel och sekunden efter stirrade hon på blodet och blev helt stum/förfärad/ledsen. Även för den allra lugnaste KAN det slå slint, om så bara för en millisekund. Det är det som är poängen. Man kan aldrig veta EXAKT hur kugghjulen snurrar i en annan individs skalle.
_No way! Yes way!
Jag har iller och hund men ena iller jag tagit som var omplacering + hunden kommer från början från samma familj så dom är uppväxta med varann och de andra illrarna accepterade honom och tvärtom så jag hade inga problem alls.
Jag är inte okunnig om hundar har läst om de sens jag ens kunde läsa. Har alltid haft en intresse av hundar, men nu är det så att om du har en pitbull och en pudel ÄR DET SKILLNAD kan jag lova dig. Min pudels tass slag känns inte alls, han väger vadå.. 3-4kg, han är otroligt "underviktig" för sin ras men han har missformad kropp/bröstkorg så inget fett fastnar helt enkelt. Jag tror nog att chansen är större att Suzy dör av att hon ramlar än min hunds tassar.
Det spelar ingen roll vad folk säger här för jag känner nog min hund mycket mycket bättre än ni och som jag redan sagt, han är ingen VANLIG hund, han är inte som alla andra. Han är inte som någon annan hund jag träffat och nej då menar jag inte bara personligheten. han är bara annorlunda. Jag vet att djur klan flippa ur jag hade en underbar kanin som alltid älskat alla (speciellt mig) som aldrig någonsin bitits som en dag bet tag i min mammas hand i fem minuter och vägrade släppa, hon fick ta stelkramp spruta och undvika kaninen efter det, fanns ingen chans i världen att de skulle kunnat fått den kanin ifrån mig haha.. Hon bet aldrig någon igen, bara min mamma, och jag vet inte varför just min mamma..
Men min hund har ett djur intresse precis som mig, och han gör inga mindre djur illa. Och som sagt skulle ändå aldrig lämna de helt ensamma utan uppsikt, för ja saker kan ske och då skulle hunden få skulden även om Suzy ramlat ifrån en höghöjd kanske…
Det finns undantag i hundar på alla sätt och vis, finns det på allt i allt inom allt.. Så att ni påstår att chansen finns förstår jag, men chansen FINNS att Suzy biter ihjäl min hund också, att ni nekar den är ju otroligt… För hon BITS HÅRDARE än min hund när han är förbannad… Så varför skulle hon inte kunna mörda honom? Räcker med att hon biter hål på fel ställe på halsen och hunden är död..
HELT OT men angående Suzy, hon har som små svarta prickar på sin mage.. på sin "raggar"rand eller vad man ska kalla det.. ser nästan ut som ….öronskabb.. Jag har ignen aning om vad det är.. vill någon se bild så kan jag fixa det ):
#31 fixa en bild och gör en ny tråd om det! När päls växer ut brukar det se lite blå/svart ut på kroppen. Får dom pälslöshet på svansen brukar dom få små svarta pormaskar där men har inte hört om pormaskar på magen tidigare…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#32 försökte fota men blev inte så bra på bilderna.. ljuset är dåligt ute så min mobilkamera vägrar ta bra kort.. Men det ser ut som svarta pormaskar och min pojkvän sa nyss att det kommer hårstrån ifrån dom. Ska se hur bildena blev på datan innan jag skapar ny tråd
bilderna blev inte bra alls får vänta och se om det är finare sol ljus senare eller imorgon :(
#33 Då är det nog bara hårsäckar och päls som är på väg ut :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#35 okej bra haha :) får se ändå när ljuset är tillbaks, man vet aldrig.. och ojuste en sak jag måste ta upp med uppfödaren också är det här..hon har som en knöl/vårta som jag misstänker är ifrån hennes första vaccination.. den verkar klia :o Jag ska ju vaccinera henne igen snart så ska fråga veterinären då, men jag undrar om du eller någon annan vet vad det kan vara?
#36 Ett IDchipp möjligen??
Sajtvärd på Iller.ifokus
#37 jasså sticker de ut :D? men då vet jag :)
#38 inte sticker ut direkt men de känns ju som ett riskorn innanför huden och endel chipp hamnar väldigt ytligt..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#36 Varför ska du vaccinera henne igen snart?
Är hon vaccinerad vid 10 veckor från uppfödaren ska hon inte vaccineras förrän hon är 1 år gammal.
#40 för uppfödaren sa detdå mamman inte var vaccinerad
#41 Som Ulrika säger- är hon vaccinerad efter det att hon fyllde 10 v ska hon inte vaccineras igen förrän om ett år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#42 hon är vaccinerad vi 8veckor. innan tror jag till ochmed typ 3dagarinnan eller liknande.
#43 hmmm, onödigt med dubbel vaccination men ja då behöver hon ju vaccineras igen nu.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag ska prata med uppfödaren om det, men blir väl vaccination igen som sagt.. :/

Förstår inte varför uppfödaren skulle ha vaccinerat vid 8 veckor förstås. Om hon inte gjorde det just pga att mamman inte var vaccinerad alls då förstås, och gjorde det när valparna var mycket yngre än så. Men de flesta uppfödare har ju sina djur vaccinerade hela tiden, speciellt om man parar dem och de ska ha valpar.
Men isåfall bör du vaccinera om nu genast för då gäller inte skyddet längre iallafall.
Vaccineras valparna vid 10 veckor behöver man alltså inte vaccinera igen förrän de är 1 år gamla.
#46 Att vaccinera vid 10v och att det håller 1år. Är det förutsatt att honan är vaccinerad sen tidigare eller gäller det alltid?
Lite glapp i mina kunskaper just där. 
#47 Det gäller alltid, oavsett om honan är vaccinerad eller ej