Hatar min mamma!!!
Mamma är inte villig att betala en ny iller åt mig :'(
Min dröm att ha 2 illrar kommer aldrig gå i uppfyllelse!!!
<3 ferrets is the life <3
Kanske inte drömmen går i uppfyllelse just nu men du kommer inte bo hemma och vara beroende av din mammas ekonomi resten av ditt liv heller.
Paulina
Nu ska jag vara gammaldags och tjatig. Du kan inte hata din MODER bara för att du inte får en "ny" leksak. Det knaske finns anledning till varför hon inte vill sponsera köpet för en till eller. Vi blundar ögon för de ekonomiska sida (ty vet jag inte hur det ligger till hos er) och gissar på att din mamma inte tycker att du sköter illern bra eller less på bajskorvar på parketten eller illersäkrat hem med toalådor ser inte lika fint och mysigt länge eller allmäna lukten och en massa andra nackdelar som man har med illrar. Försök att samtala med mamma om VARFÖR hon inte vill se en till päls hemma. Ni kanske redar ut det och kommer till en kompromis-lösning.
//Mariia, 19 år. Bor med man utan mamma och överväger löpet av en till iller. Hoppas att jag inte lät för elak/taskig/oförståndig.
Jag har haft iller och fick betala 4000 i veterinär kostnader så mamma är rädd att ALLA illrar bara åker in och ut på sjukhuset men det stämmer inte, det finns nog illrar som aldrig behövt varit hos veterinären. eller ?
<3 ferrets is the life <3
#3 tyvärr är ju inte 4000.- så värst mycket om man ser till vad många får betala i veterinärskostnader..
Jag har haft iller i 7 år och kan inte komma på en enda iller som levt hela sitt liv utan att besöka veterinären..
Mina 3 äldsta illrar, varav 2 inte finns mer, har jag nog lätt betalat 15-20 000 för i veterinärskostnader, utan försäkring hade det ju blivit betydligt mer och det finns nog många som tyvärr har liknande historier.. Så hon är inte alls ute och cyklar din mamma.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Att hata en mamma bara för att hon inte vill köpa i detta fall en iller är att gå en hel del till överdrift, finns värre saker som mammor (föräldrar kan göra) som man kan hata dom för, men detta är verkligten att gå till överdrift!
Jag har inte behövt vara till veterinären mer en vid kastering och vaccinering med Birdie, men det är ju vad jag anser är tur och inget man ska förvänta sej. Jag hade en extremt tur förra sommaren när hon rymde för mej via ballkongen och inte hade en skråma på sej. Men min lägenhet ligger på andra våningen så JA det är tur att hon inte var skadad utan enbart hade svart mjäll i pälsen efter att ha gått någonstans.
Man behöver inte skaffa allt som idag- man hinner. Vi flesta lever till blir 70 minst om inget händer och då hinner man skaffa sej x antal djur under den tiden och man hinner göra x antal saker under samma tid. Så man behöver inte ha allt idag. Du hinner skaffa det hur många illrar när du flyttat hemifrån utan problem.
Jag förstår inte riktigt varför det är din mamma som ska betala för illern. Det är väl du som vill ha den? Vill man ha något ser man till att skrapa ihop pengar till det själv. Det är åtminstone jag uppväxt med. Visst, mina föräldrar stod för själva underhållskostnaderna för mina djur när jag var yngre (upp till 12 år ungefär), men själva djuren fick jag allt betala för själv.
_No way! Yes way!
Förstår hur "trist" det kan kännas att vara bunden till sin familj o det hemmet o inte kunna göra o skaffa vad man vill. Men sålänge du bor där är det dina föräldrars regler som gäller o de har mkt väl rätt att bestämma vilka djur som släpps in! Din mamma ska ju absolut inte betala för DITT djur!! Är du inte gammal nog att jobba o få ihop pengar själv? Att hata sin mamma för hon inte köper ett dyrt djur till dig låter som om du vore max 13år? Jag slavjobbade sommaren efter gymnasiet för att kunna köpa min Akita för 12.000 o kunna ställa ut henne till svensk champion (kostat mer än hunden), jag betalar ALLT som har med henne att göra o när jag bor hemma försöker jag ibland köpa mat även till mammas hundar när jag ändå handlar till min. Skulle aldrig komma på tanken att tvinga mina föräldrar betala något för min hund o hade jag inte råd så hade jag inte köpt henne!
Men lycka till ändå o du ska nog kunna köpa dina två illrar i sinom tid! Men ja, det e trist som f*n att behöva vänta :)
Din mamma har inte fel Madeleine, illrar kan t.o.m. kosta ännu mer än 4000, tycker din mor är realistisk, visst finns det illrar som aldrig behövt åka in o ut men det är inget du ska räkna med.
Du kommer säkert få din dröm uppfylld när du har en egen stadig ekonomi, det är din iller o ditt ansvar, då är det oxå du som får bekosta de.
Bodde du inte i egen lägenhet ?
Vill inte vara dum eller elak på något sätt men du måste förstå din mamma här och hata henne inte.
Jag var 10 när jag började tjata om att jag ville ha en iller ;) När jag fyllt 19, hade jobb och flyttade till eget DÅ kunde jag som först skaffa en. Jag respekterade mina föräldrar som sa nej, och jag tycker ju idag att dom gjorde helt rätt när dom gjorde detta då det bara var jag som egentligen ville ha en iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 När jag var i den åldern var jag såld på minigris. Tjatade lite på min mor som sa "jaja, men då får du betala den själv". Började planera hur man kunde göra en hage i trädgården och när min mor insåg att jag börjat spara min lilla veckopeng sa hon nej. Hon trodde väl att jag skulle tröttna efter någon vecka 
_No way! Yes way!
jag är inte 18 ännu och mamma har skyldighet att betala för mig, hon har betalat min storesysters körkort ( 20.000 ) U.S.A resa (10.000) Cypern resa 4 ggr (50.000) Bil (20.000)
Så kan hon lägga pengar på mig oxå!!
Förstår om ni tycker jag är dum i huvudet men jag är så jävla trött på att vara mellanbarnet och inte ha nånting!!!!
<3 ferrets is the life <3
#11, det är ingen som har sagt att du är dum i huvudet,
Försök att spara ihop till dina illrar , åtminstone en, så ska du se de kommer kännas bättre när man kan klara sig själv, kram
#11 Fast det är ändå skillnad att få något materiellt och att få ett djur. Hon har skyldighet att försörja dig, men inte att betala för dina fritidsintressen eller hobbysar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skyldighet att betala för dig må hon ha, men där ingår mat, boende och andra nödvändiga saker. Tyvärr kan inte husdjur räknas som nödvändigt.
Paulina
nej men så mycket hon har betalat för min syster så borde jag få pengar till en iller
<3 ferrets is the life <3
min syrra är 23 och morsan betalar ALLT för henne!
Mobiler, kläder, bensin, resor, och massor !!!!!!!!!!!
Jag då??? FÅR INGET
<3 ferrets is the life <3
#16,Ot här men kan du inte försöka prata med henne ? Kan du prata med din pappa ?
#16 Det känns säkert väldigt orättvist men jag kan säga att det är inget positivt att få ALLT! Man lär sig inget..
Sajtvärd på Iller.ifokus
?18 sant! Och inte känner glädje av att få det. Som tex när jag var 10 år så höll jag på med småpärlor. SOm var svindyra och därför hade jag väldigt lite av dem. Jag kände mig lycklig varj gång när jag fick en liten påse. Nu har jag alla möjliga pärlor och oändliga möjligheter att göra fina prylar av dem. Men, nej… Jag torkar bort dammen bara. Man lär sig att värdera saker när man inte får allt på en gång.
Nu är jag en sån där bortskämd sak som fått det mesta jag har velat ha. Men jag håller fortfarande med övriga, vänta tills du flyttat hemifrån så bestämmer du själv hur många illrar du skaffar.
Tänk bara på att ALLA illrar någon gång behöver gå till veterinären. De blir ALLA sjuka när de blir äldre. Vissa redan vid ett par år, vissa när de börjar bli gamla 5-7 år.
Sen alla olyckor som kan hända. Du kan trampa på den, den kan fastna, den kan ramla ut, den kan skada sig när den leker, den kan äta gummi osv osv. Det är dyrt att ha djur.
Sara
polarns iller stoppade i sig en öronpropp.. den operationen gick 22 000:-
men om du skrapar ihop slantar till en iller på egen hand å allt den behöver. tror du inte hon kommer å bidrar med slantar sen i efterhand?
MEN HERREGUD va glad för att du får något alls, jag sitter här med en lägenhet med hopplockade begagnade trasiga möbler, drar in en skit inkomst har en sjukskriven deprimerad sambo och har pengar till möbler på ett konto som min pappa vägrar mig trots att jag är 21, alla mina egenförvärvade spar pengar är endast till veterinärs kostnader. Ska jag också starta tråd över hur mycket jag hatar min far? Bortskämda unge! Var nöjd med livet i min mening så har du ingen aning om pengars värde tills den dagen du ska sköta ditt egna hushåll.. och nej jag bryr mig inte om hur mycket din systers körkort kostade för det är något hon ska ha hela livet och kommer vara beroende av, en iller (tyvärr) är inte en livs upphållande grej.
Din mamma är heller inte skyldig att betala ett djur till dig eftersom att tills den dagen du blir 18 så är alla "dina" djur rättsligen hennes eftersom hon bär ansvaret för djurets välfärd!

#0 Du skrämmer mig!!!
Jag är mamma till en 9 årig pojke som tar sitt fulla ansvar för den hund han ville ha. Enligt din beskrivning är du 18 år!!!! Varför in H..vete skulle din mamma vara den som ska införskaffa de djur du vill ha??? Du är myndig och alltså flyttfärdig! Varsågod! Flytta hemifrån , skaffa dig ett jobb, bostad och en inkomst som tillåter dig att införskaffa och ta hand om de djur du anser att du klarar av!
Det kan ju finnas en anledning till att systern fick körkort??? Kanske hon förtjänade det?!!! Med hat kommer man ingenstans och förtjänar inget.
Att du är 18 år och skriver… Jag hatar min mamma!!!…. SKÄMS!!!!
Jag vet inte om jag är arg, chockerad eller vad jag är.
Att skriva om hur mycket man hatar sina familje medlemmar på internett, eller någonstans alls är någonting man gör när man är max en omogen 12 åring. Kanske om man är en väldigt omogen 15 åring också men inte när man är 18 år gammal.
Jag vet själv hur det är när mamma säger nej till ett djur som man bara villl ha! Men oftast är det en anledning till varför hon säger nej. Visst, när jag var liten var jag inte mycket bättre själv. Jag kunde säga till min mamma att jag hatade henne för att jag inte fick en katt…Som jag önskat mig i 10-11 år, anledningen varför hon sa nej var för att deras hund skulle använda katten som middag och det är inte schysst att låta en katt bo i ett litet sovrum. Efter ett par år så flyttade vi och nu bor hunden med en annan familjemedlem och då skaffade jag katt! För mina egna pengar. Fick även spara för kastrering, chippning och allt det. Ena katten kostade mig 9 000kr och henne fick jag ta alla pengar jag samlar på mig under året för att köpa.
Eftersom att du är 18 så kan du faktist flytta hemifrån osv som dom andra kommentarerna sade.
Oh btw så vitt jag vet så är detta ett iller forum… inte ett "tyck-synd-om-min-bortskämdhet Forum"
…Ursäkta om jag lät lite elak och negativ.
Du kan skatta dig j*vligt lycklig att du HAR en mor som ger dig husrum och mat! Jag tror hon betalar mer än så, kläder? Skolsaker? Diverse nöjen?
Att hon inte betalar en iller är helt förståeligt, du kan uppenbarligen inte betala för illern uppehåll själv, så varför ska din mor behöva göra det? Det är INTE hennes uppgift!
En enkel fråga, får du inte studie bidrad?
Hälsningar Malin
Min pappa har sagt upp bekantskapen med mig för att jag flyttade till gotland och han tror inte att jag är hans unge. . .
Min syster har knarkat, prostituerat sig och festat sönder sig till alkolist.. . . men okej visst hon kanske förtjänar det efter alla sprit flaskor hon har druckigt !!!!
Sen har jag inte fyllt 18 ännu, det är ca 2 månader kvar!!!!
Kan nån stänga den här tråden!!!
<3 ferrets is the life <3
Studiebidrag? Får du det?
Hälsningar Malin
nej mamma tar det. . . jag får 500 i månaden …
Vem kan stänga av denna tråd? vem kontaktar man??
<3 ferrets is the life <3
Varför sparar du då inte dom pengarna till en iller?
Du kontaktar Medarbetare eller värd för sajten, dom sitter inte här dygnet runt.
Hälsningar Malin

Sephrenia, Satmaran, Shaiya, enbartmalin
Iller iFokus visar sin otrevliga sida ännu en gång. Så fruktansvärt onödigt.
#30 Ursäkta?
Hälsningar Malin
Du kan kontakta Sara så kan hon låsa din tråd.

Jag låser tråden på begäran.