Min Groggie opererades för ca en månad för detta. Han började att bli agressiv, han jagade min "nya" pojkvän och skulle verkligen hugga, han kunde inte styra hormonerna. Han började revir pinka överallt som innan han var kastrerad, och hans sommarsvans blev allt värre.
På honom tog dem bort ena binjuren + en fjärdedel av den andra. Sedan även mastcellstumör. Allt var tur var godartad och han klarade operationen galant. Misstänker du binjure? Hur gammal är han/hon?
Marianne sa till mig som gjorde det att hon tar det lugnt med operationer beroende på ålder så att dem verkligen ska klara av det.
#1 Usch då det lät inte roligt. Men han mår bättre nu efter operationen?
#2 Det gäller min älsta iller Rocky som är född 4 september 05. Men detta är såpass nytt, för jag upptäckte för några få dagar sen att han ser ut såhär på halsen & ner mot bröstkorgen. (Pälsavfall) Men ingen tendens till klåda, irritation eller nått annat som bristande aptit eller så samt att han är lika pigg som vanligt m.m..
Så det är bara pälsavfallet som känns lite oroväckande just nu, men sen så vet jag ju att detta är vanligt på illrar i denna ålder. Dock har han aldrig varit sjuk innan, inte ens förkyld. Ta i trä pepppar peppar att han får slippa nått allvarligt min stinky binky bebis!
Bifogar en bild på hur han ser ut precis nyss, var inte så lätt att ta ett foto med mobilen på en tossetokig iller som vill leka ;)

Pälsavfall är ju ett typpiskt symptom på binjuretumörer men oftast brukar det komma bakifrån, svansen, upp över ryggen och bakbenen och i slutändan kan man ha en helt kal iller. Men det kan ju vara det trots att pälsavfallet är atypiskt placerat.
Du kan göra en hormonpanel hos veterinären för att få koll på om det kan finans tumöre rpå binjurarna.
#4 Jag tror det är nått fel på binjuren/binjurarna. Det där är inte normalt.
Sara
#7 Precis det jag misstänkte, jag tycker inte heller att detta ser normalt ut.
Oftast så börjar det på rumpan och går upp över ryggen men vem säger att det är lika för alla.
Sara
Hormonpanel? Var något nytt för mig, för mig ville hon öppna upp honom på en gång.
Han mår bra idag, är lugn som en filbunke, min lilla prins. Däremot har ahn blivit väldigt rätt av sig, är orolig för hans stress. Han har inte alls den där illersömnen längre. Du kan bara tassa in i rummet han sover i och han vaknar och kutar under soffan =(
#9 Ja precis det är ju så det brukar se ut.

#10 hormonpaneler är inte 100% pålitliga alla gånger och det tar ett par veckor att få svar. Man kan väl helt enkelt se hormonnivåerna där och när dom har binjureproblem blir det ju en överproduktion, därför dom kan bete sig brunstigt trots att dom är kastrerade
Hmmm, det där så konstigt ut. Pegasus, som också hade binjureproblem började tappa pälsen mellan skuldrorna först.
Han har inte ändrats något i sitt övriga beteende? En del illrar blir väldigt "brunstiga" medans andra inte blir det alls. Har han börjat revirmarkera eller något sådant?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Nej han är precis som vanligt, inga avvikelser alls i beteende.
Jaha, men då kanske hon la fram det förslaget iaf förresten när jag tänker efter. men sedan la fram operation som förslag ett iaf för att jag åkte från småland upp till sigtuna och skulle slippa göra det två gånger var det nog då :)
Min Dollar som operarades för b.la binjure problem(även förstorad mjälte) för ca en månad sen började bli tunnhårig på bröstet som din rocky o även på tasarna, han var fortfarande väldigt fluffig på rumpa o svans, så binjure problem kan tippar jag på se väldigt olika ut. Dollar tunna av fläckvis på vissa ställen hade han mkt fin len päls o på visa såg man nästan igenom.
Ni som varit hos veterinären för detta, hur mycket täcker själva försäkringen? Jag har Agria där självrisken är på 700 kr. Det är ledsamt att säga men allt är ju en kostnadsfråga.. Vilket gör mig väldigt irriterad just nu.. Speciellt när vi väntar vårt första barn den 28:e September.
Så just nu befinner jag mig i ingenmansland känns det som, vet varken ut eller in om det blir behandling eller avlivning beroende på hur illa det ser ut när vi väl är hos veterinären…

Agria täcker ju allt upp till 10 000 förutom fasta självrisken 700 plus den rörliga på 25%. Förutsatt att det är behandling som dom täcker. Förebyggande behandling och receptavgifter räknas inte in tillexempel.
Ett chip är ju inte så dyrt och misstänks binjureproblem så skulle iaf jag sätta ett sådant och se om det hjälper. Skulle man sätta "av misstag" så skadar det ju inte, snarare tvärtom - det kommer fortfarande att reglera hormonbalansen och med tanke på hur vanligt binjureproblem är så..
Vissa kan ju se det som en förebyggande behandling men om man vänder sig till veterinär och säger att man starkt misstänker binjuretumör baserat på symptom X Y Z och att man vill hehandla i form av ett suprelorinimplantat så kanske man kan få det att täckas av Agria. I värsta fall så är det ju inte många kronor extra man får betala.
Paulina

Jag ställde frågan här:
#17 Kolla försäkringsbrevet, för du kan även ha en rabatt för "skadefria år", om du inte utnyttjat försäkringen tidigare.
Rabatten är bunden till varje enskild iller och just den illerns "skadefria år". Den är inte så hög 150-450 kronor beroende på antal år, men en liten hjälp iaf.
#21 Jag har haft honom försäkrad sen 2005-11-14 & han är född 4 september 2005. På försäkringstiden tills nu så har jag aldrig behövt gå till veterinären med honom överhuvudtaget. Förutom kastrering & vanlig vaccination då.
Men var ser man den intjänade summan då? Är inne på mina försäkringar på Agria nu men hittar inte.
Titta på det försäkringsbrev du fått utskickat. Har aldrig varit in på mina sidor på Agrias web, så jag hittar inte där
Under hans uppgifter på försäkringsbrevet, står det hur mycket intjänad skaderabatt du har.
Skulle tro att du har 450:-, med tanke på att du inte utnyttjat försäkringen under denna tid. Men kolla, hittar du det inte ring ditt personliga ombud eller kundtjänst och fråga.
Cute…jag kollade mitt försäkringsbrev.
Pyret född 2005 har 450:-, Vebjörg född 2007 har 300:- och dom som är födda 2008 och senare har 0:-
#24 Okej tack, ska ringa Agria imorgon & be dom skicka hem en ny lapp om detta & höra mig för vad som gäller på min försäkring i nuläget.
Letat men hittar inte det pappret hemma just nu, hittade bara den andra försäkringen.
#25 Det är väl typiskt att man hittar allt utom det man letar efter 
#26 Ja precis så irriterande.. Men men letar vidare & om jag inte hittar det aktuella pappret så ringer jag Agria. Måste ju ändå ha det aktuella försäkringspappret med mig till veterinären om dom nu inte kan kolla upp försäkringen via datorn.
Har ringt Agria & jag har intjänat 450 kr i självriskrabbatt så det hjälper ju lite i alla fall.. Så nu ska jag bara kontakta veterinären om nästa steg..
Önska oss lycka till annars blir det troligtsvis avlivning beroende på hur illa det är med Rocky.

Börjar med att säga att jag menar inget illa med mitt inlägg, vill inte stöta mig med någon, det är alltid upp till illerägaren vad man vill göra osv. Med det sagt så läser jag det här du skriver:
"Men detta är såpass nytt, för jag upptäckte för några få dagar sen att han ser ut såhär på halsen & ner mot bröstkorgen. (Pälsavfall) Men ingen tendens till klåda, irritation eller nått annat som bristande aptit eller så samt att han är lika pigg som vanligt m.m.."
Det verkar ju som om han i dagsläget mår precis som vanligt och du ser inga konstigheter med honom. Varför är då avlivning aktuellt?
Om man inte vill gå igenom alla tester med hormonpanel och prover samt eventuellt öppna upp så sätt in ett chip och se ifall det blir bättre. Mår han inte dåligt har du ju ingenting att förlora på det, han kan bara bli bättre.
Han är ändå 5 år gammal. Har själv tagit beslutet att jag inte tänker operera någon av mina äldre illrar men sätta in chip vid binjuretumörer.
Så länge de inte mår dåligt av sin sjukdom och skuttar på exakt som vanligt så förstår jag inte. Mår de dåligt så naturligtvis….var ju själv i den sitsen bara för några veckor sedan. Då måste man ju.
Nej jag vill helst inte att han opereras så chip blir det i så fall & eftersom han är precis som vanligt så känns detta inte så jätte akut för en snabb avlivning. Avlivning är absolut det sista om han bara skulle rasa & må så dåligt att det blir mest humant.
Så en avlivning är inte det jag har i tankarna först & främst. Ber om ursäkt om det uppfattades så.

#30 Ok, då är jag glad att jag frågade. Just binjuretumörer brukar de inte "rasa" fort utan det kan ta lång tid innan de blir dåliga.
Bara du har en bra veterinär som kan råda dig rätt. Jag vet att många veterinärer råder till att öppna upp, och jag vet också att många illerägare som gjort det har haft goda resultat. Men jag vet också veterinären som inte råder en att göra en operation ifall illern är en viss ålder. Pga att det tar lång tid att återhämta sig och ofta kommer tumörerna ändå tillbaka.
Så jag är själv inne på din bana, chip. En iller på fem år är ju tyvärr gammal i dagsläget och har svårare att återhämta sig. En ung iller, javisst operation.
Men återigen, det är ju upp till illerägaren att bestämma vad som är bäst. Finns ju allt från lite tumörer till massa tumörer såklart, vilket ju också förändrar läget för operation.
#31 Ja precis jag håller med dig fullständigt.
& tack för att du frågade, känns skönt att man kan disskutera sådana här saker med folk som också lever med iller :)
Är det någon sorts cancer förutom mastcellstumörer så är det nog binjurecancer jag helst ser hos mina illrar om de nu måste bli sjuka.
De kan leva ett gott långt liv även med diagnos, speciellt idag som de kan få chip istället för operation.
Önskar er all lycka!
Sara
#33 Tack så mycket!
Groggies operation gick på närmare 10 000 kr , men jag betalde endast 2800 kr. Super nöjd med hans operation förutom hans livrädda beteende jag skrivit en tråd om. För mig var pengarna absolut värt det, han har blivit så mycket lugnare hormonmässigt!
Sedan vet jag inte hur det fungerar efter en operation? Han har ju fortfarande en förstorad binjure eftersom dem tog bort den ena och en fjärdedel av den han har kvar? Så alltdå kan han behöva ett chip i framtiden?
Förlåt om jag stjäl din tråd lite Cute.
#35 Ja, han kan behöva ett chipp i framtiden eftersom binjuretumörer ofta kommer tillbaka. Operationen plockade ju bort det som fanns just nu men han kan ju fortfarande behöva lite hjälp med hormonbalansen inför framtiden. Kul att höra att det gått så bra för honom!
Paulina
Okej, så det kommer jag då förmodligen igen att märka på hans arga beteende och revis pinkar och så typ? Hoppas han kan få slippa det igen eftersom dem har så korta år att leva dem små tussarna =/
Ja, det var skönt! :) Nu är jag bara orolig för damen här hemma som är ett år äldre, som har sommarsvans men ingen annan tendens. Veterinären sa att ett tecken på honom är svullen vulva.
#37 Jo, det kan ju bli så faktiskt. Jag hade nog själv valt att sätta ett chipp i samband med operationen för säkerhets skull men det är ju inget måste eller så heller.
Japp, brunstsymptom, pälsavfall och aggressivitet/annan beteendeförändring är ju de klassiska tecknen på att det knasar med hormonerna.
Paulina
Jaha, då kanske jag skulle gjort det när jag var hos marianne då =/ Hon sa att jag slapp det om man gjorde operationen. Fast då vet jag vad jag ska göra nu nästa gång han blir "annorlunda". Tycker det är så jobbigt att söva dem bara =/
Jo, det är ju det! Nej, just efter op så är hanju "botad", det dåliga är borttaget. Jag skulle bara gjort det för att förebygga för framtiden helt enkelt men det går ju att ta sen med om du märker att han blir dålig igen. Som tur är så behöver man inte söva vid chippning då det går så fort. Om man har en motsträvig/nervös iller så kan man ju ge dem en dutt med gas bara, inte nog för att söva men tillräckligt för att de iaf inte ska känna själva sticket.
Paulina
Ja, det är bara att hoppas att det inte kommer behövas iu framtiden men då vet jag iaf vad jag ska göra :)
Ja, marianne sa att hon gärna söver lite snabbt pga av att nålen eller vad det är är så pass tjock =)
#35 Ingen fara :) Är bara bra med information ifall någon annan behöver hjälp eller så med lite fakta om detta.
Föressten vad kostar ett sånt chip? Det har jag ingen koll på alls & antar att det inte täcks av försäkringen eftersom det är medicin eller vad gäller där?

Försäkringen tar det om det är som behandling för sjukdom. Ca 1000kr beroende på var du bor. Kan vara lite billigare och lite dyrare.
#44 Okej tack då vet jag på ett ungefär. Ska ringa veterinären igen imorgon & ge besked på vad jag beslutat mig för att göra & det kommer bli ett chip.
Sen har jag 450 kr intjänad självriskrabbatt & det hjälper ju lite när självrisken är 700 kr. så hoppas försäkringen täcker in det som behandling för sjukdom då.

#41 Det är helt upp till dig om du söver eller inte. Jag gjorde det med Meja när hon skulle chipas eftersom hon reagerade dåligt på idchippet. Belsebub däremot fick vara vaken, han ryckte inte ens till, han hade ju vetegroddsolja=p
#46 Ja Vetegroddsolja är verkligen perfekt i den situationen & jag har alltid en flaska hemma som defenitivt ska med till veterinärbesöket.
Det ska ju vara så positivt & smidigt som möjligt för djuret med tanke på att en veterinärstation nästan alltid är lite stressande med alla dofter m.m..
Men det ska nog gå bra, ska skämma bort honom extra mycket med vetegroddsoljan & en massa gos när chippet sätts in.
Ja, vetegrodsolja ska jag köpa på gekås nästa gång :) Jag skulle nog inte ta chippet på försäkringen eftersom vi har nyttjat den så pass att jag vill ha den om det skulle krävas ett större ingrepp. Så har jag förstått att det är smidigast att göra? Kan så lite om försäkringarna, men vet att jag typ bara har kvar 3000 kr som agria täcker nu fram till juni =/
Det var då själva fan..
Fast hade såklart mina aningar innan jag ringde om att kompetensnivån på iller inte var så hög som man gärna vill att den ska vara…
Jag ringde först till Ale veterinären & frågade om dom har chip inne samt vad ett sånt kostar.
Men det svaret jag fick var: "Vad är det? Det har jag aldrig hört förut, var har du fått den informationen?"
Så det enda den veterinären sa var att hör med Blå stjärnan i Göteborg på exotiska avdelningen..
Så det gjorde jag & dom kunde inte hjälpa mig heller, då dom inte har nått sånt chip eller jobbar med sånt..
Så det enda allternativet då är operation i så fall sa dom till mig..
Men det vill jag inte utsätta Rocky för eftersom han blir 5 år den 4:e September & är för gammal.
Men sen sa dom att om jag ville så kunde jag återkomma på måndag när den exotiska avdelningen har telefontid så jag kan disskutera detta med dom själv…
Men vad hjälper det när jag fick svaret nu när hon jag pratade med frågade exotiska avdelningens veterinär…
Vad gör man nu då???
Fortsätt leta, tycker det låter sjukt, det blir allt vanligare och finns många som satt in det runt om i landet. Vart bor du?
#50 Jag bor i Nol ca 3 mil norr om Göteborg.
Ja detta är ju inte klokt.. :/
# 44 Chippade inte du nån av dina honor i Gbg?
Sara
#49, Så märkligt att dom aldrig hört talas om de, har dom aldrig gett det till hundar heller då ? tycker du ska be dom ringa Marianne så får dom information om de,
Min vett här visste heller inget men han sa att han skulle ta reda på fakta om de o återkomma o efter 1 dag ringde han o då berättade han att de var precis detsamma som man gav till hund o de var tydligen vanligt..
testa blåstjärnan i skara… de sätter implantat utan problem. Men ja, även dem i gbg ska ha dem, då det är något som vanligen används på hund. Frågade du efter just suprelorin implantat?
fick även en liten klinik i falköping att sätta implantat, de visste knappt vad iller var ,men suprelorin hade dem ;) så jag har svårt att tro att ett stort djursjukhus som blåstjärnan inte skulle ha. Har t.om för mig att UlrikaD fått prisuppgift på det hos dem…

Jag har pratat med Blå Stjärnan i Göteborg, de chippar. De var ganska dyra dock, tror 1200kr.
Även Smådjurskliniken i Majorna använder chip, de gjorde de mest på hund, men chippet är ju detsamma.
#55 När ringde du dit? Pratade du med dom på den exotiska avdelningen som jag blev hänvisad till när jag ringde Ale veterinären eller vilken avdelning pratade du med?
Är det den summan med eller utan försäkring? Eller försäkringen kanske inte täcker det om dom anser att det är medicinskt eller pga sjukdom?
#56 Försäkringen täcker om det är för att illern är sjuk. Som i ditt fall. Och 1200 måste vara utan försäkrning då summan man ska få tillbaka kan vara olika beroende på rabatter och liknande.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#57 Ja så har jag uppfattat det också ja & min rabatt ligger på 450 kr med en självrisk på 700 kr.

#56 Då pratade jag med receptionen bara och fick prisuppgiften. Men när jag var där och kastrerade mina tjejer pratade jag om det på plats.
#59 Okej tack.
#55 Är det inklusive klinikavgiften eller endast för själva chippningen? Blå Stjärnan har väl rätt så hög klinikavgift, 650 spänn om jag inte minns fel.
_No way! Yes way!