Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 490 ggr
Malin-A
0

hur länge?

ja ungefär hur länge lever illrar?? och vad äter dom??  vore kul o veta lite om iller om man eventuellt ska skaffa en i framtiden.. =)

Faxlin
0

Ja då har du hittat rätt sajt i alla fall. Här kommer du kunna få massor med svar.

Illrar äter illerfoder av högkvalite eller kattfoder av högkvalite. Finns även de som barfar sina illrar och de som ger levande föda.
Här hemma kör vi en blandning av kvalitets foder till iller och katt. Och så får de sin portion med lövbit varje kväll :-)

Den äldsta illern här inne är en grabb vid namn Wodo, han är 14 år. Men tyvärr dör många för tidigt med olika sjukdomar, även om vi på senare år verkar fått en viss ökning på åldern igen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
0

Levande föda, vad är det de äter då? Släpper man ut små möss eller vad det kan vara i huset så de får jaga? :P

Nej, men vad är det för levande varelser de äter då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Malin-A
0

oj 14 år?? d va inte dåligt, ja vad för levande föda?! hmm.. =) hur lär man dom att gå på låda? på nått vis känns det svårt att lära en iller till skillnad från en hund, men d är säkert bara för att man aldrig haft iller innan…

Alex
0

Hihi Malin, hur länge tror du det dröjer innan vi har en varsin iller hemma? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

smurfb
0

Illrar är envisare än en åsna. Så det gäller vara ännu envisare vid lådträning. Man har lådorna i hörn eftersom illrar älskar gå på muggen i hörn. Sedan stoppar man de där varje gång de tänker gå utanför och ger godis. Efter ett tag lär de sig.

Malin-A
0

haha troligen inte så lång tid =P neh ska inte förhasta mig o köpa en, ska försöka vara duktig och lära mig mycket innan.. =) hehe..

#5 jaha ok, då är det inte jätte svårt då kanske.. hur är dom annars? är dom väldigt sociala eller tycker dom om att mest vara för sig själv??

sarae
0

#6 illrar är oftast oerhört sociala, är gärna med hela tiden när de är vakna, och har ofta nosen mitt i det man pysslar med ;) sen så finns det självklart illrar som håller sig på sin kant, men vanligtvist e de översociala små busfrön ;)

Malin-A
0

nee ohh nu blir man bara mer sugen, va mysigt me en liten iller som sitter i ens famn. =) hmm d va nått mer jag funderade på..hmm *tänker*, kommer inte på nu men skriver väl igen när jag kommer på nått hehe… =)

Esko
0

Inte att förglömma kan man även få inte så mysiga illrar , vissa är vassa och behöver mkt bitträning.

Faxlin
0

Levande föda är ofta möss. men jag vet en hel del som inte tackar nej till en kanin om de får chansen.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

KANIN?? Förvånad ojoj tänkte mig inte något i den storleken.. =) kom just på att jag aldrig träffat en iller eller ens sett en i verkligheten… dom e rätt stora va??

sarae
0

nja, inte så värst…det beror på…de brukar ligga mellan 35 - 70 cm från nos till svans å väga mellan 500g - 2,5 kg….vanligast för honor e mellan 700g-1000g å 1,2 - 1,7 för hanar skulle jag tro

Alex
0

Kanin alltså? :O

Kaxiga små saker. ^^ Hundar löper ingen risk att bli uppätna va..? :)

Hur är det med ensamhet då? Kan man ha en ensam iller, utan annan iller eller annat djur? Och hur fungerar det med att lämna dem ensamna?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

oj nu tog du orden från min mun alex, precis vad jag tänkte fråga… =)

[jenkass]
0

#13 vår iller är ensam men hon har ju både mig och sambon att leka med..! så hon behöver inte känna sig så ensam då hon får mycket uppmärksamhet! :) Men ev. till våren funderar vi på att skaffa en liten valp som kompis till henne =)

Det går bra att lämna dem ensamma under tiden man går till jobbet eller liknande.. Dom sover ju så mycket så det är inte ens säkert dom märker man e borta.. ;)

Faxlin
0

De är lika sällskapliga som en hund. Men de sover mycket mer än en hund. Du kan gott och väl ha en iller. Men ställ inte in dig på det. Har man skaffat en brukar iller mattematiken slå till :-)

Och nej, de brukar inte äta hundar :-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

jaha men vilka smidiga djur, som ändå klarar sig så passlång tid, är dom lite som hundar att dom vill äta på inredningar innan dom vet att det är fy.. och hur tillrättavisar man en iller?

[jenkass]
0

#17 man tillrättavisar dem precis som det vore en hund.. säger "FY" eller "NEJ" eller vad man nu väljer att säga…

sarae
0

de äter oftast inte på inredningen..vad de gör e snarare att skapa kaos ;) De har en otrolig blomkruke fetish! och står saker framme så välter de dem garanterat..men förstöra möbler etc e inget de brukar pyssla med i vanliga fall ;)

Det finns en tråd som heter KT Bitträning, där står de flesta olika bestraffningsmetoderna,…

Malin-A
0

tack för tipset ska kika där.. ok men det verkar ganska "enkelt", trodde först en iller va jätte svår som man inte kunde lära eller nått, men d va nog bara brist på information som gjorde att jag fick den uppfattningen. och måste värkligen säga att ni är super snälla här inne, hjälpsamma o allt.. =)

sarae
0

#20 de är inga lätta djur, det har du helt rätt i ! de är oerhört envisa, och tar gärna över hela hemmet om man tillåter dem. Uppfostran kräver mycket tid och tålamod. Nackdelen med iller e att de e så oerhört smarta ;) så det e lätt att bli överlistad ;) Men som sagt, när man väl fått pli på dem e de underbara djur ;)

[jenkass]
0

Jag har inte haft så stora besvär med toxi faktiskt… hon har varit väldigt lätthanterlig och lättlärd.. :) Lärt sig med en gång att ett nej är ett nej… så det beror nog mycket även där på individen…

Faxlin
0

Självklart är det mycket med individerna också. ;-) Det finns de som är riktiga änglar och de som är små monster. ja lite som med hundar.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

okej då förstår jag, det är ju kul om man har lite och jobba med också, fast min första iller hoppas jag blir en snäll en. =)

[jenkass]
0

hehe jo men alla kan bli snälla… det hänger på uppfostran tror jag… och självklart tålamod och envishet :P

Alex
0

Envishet har jag så det räcker och blir över i alla fall. ^^ Så du kan få låna lite om du behöver, Malin. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Robinsnel
0

Rättning: Woodo blir 13 o inte 14 den 6 april i år.

Malin-A
0

haha ja d kan jag behöva ibland, =)

Faxlin
0

Ouups. fel av mig. Sorry, Robin.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

men 13 år måste vara himla gammalt för en iller då?? har du haft honom hela tiden robinsnel??

Robinsnel
0

Nej jag har haft honom i fem år.. Du kan läsa hans "story" på min presentation..

Malin-A
0

ok ska kolla d.. =)

kom på en sak till. fäller dom mycket? om dom byter till sommar/vinterpäls?

sarae
0

ja…ca 2 ggr per år fäller de rätt ordentligt i et par veckor…men annars fäller de inte alls..

Malin-A
0

ok.. finns det nått som är väldigt speciellt för just illern? eller som ni märkt är speciellt med era djur?

sarae
0

hehe..vad skall jag börja? det e nog en omöjlig fråga att svara på….allt är väldigt speciellt! Finns inget djur som illern helt enkelt. Pratade med en djurvårdare idag å han berättade att han var väldigt intresserade utav udda djur, reptiler etc…men under alla hans år som han jobbat med djur har han fortfarande inte träffat något annat djur som en iller. Enligt honom var de "ett djur jag aldrig kommer förstå mig på, eller sluta förundras över"

Kort sagt: Illrar e helt enkelt knäppa djur ;) mycket underhållning i litet format. som iller ägare har du aldrig tråkigt.

Malin-A
0

men d va en bra beskrivning, ja dom sover mycket men samtidigt är dom väl väldigt aktiva??

har du inga roliga hyss att berätta om som dom hittar på,.. =) det värkar vara djur med stor påhittningsförmåga.. =) hmm säger man så.. aja kom inte på nått annat ord, annars kan man ju säga att dom verkar ha endel hyss för sig, =) på ett kul sett…

sarae
0

oooh ja…inte ens här vet jag vart jag skall börja ;) men det har varit mycket blomkrukor nedrivna å urkraffsade på vita överkast, kommit in i ett kök som ser ut som kriget…ett helt skafferi fyllt med allt från mjöl till ris, pasta och olivolja nedrivet å utgrävt på golvet, ovanpå detta en utriven soptunna med matrester och cigarett fimpar…och som grädde på moset har bägge förätit sig på allt det goda och fått sprut diarre över halva lägnheten ;) DÅ e man en lycklig iller ägare ;)

Alex
0

Haha låter ju underbart. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

haha oh d låter som om dom hade jäätte kul när du va borta.. =D men sånt e ändå lite charmit, kanske inte just när man får syn på d, men så i efterhand, =D

blomkrukor kan man sätta fast med häftmassa =D

sarae
0

hrm…häftmassa? det e inte krukan som e i fara,…det e den stackars lilla blomman i…jorden bara måste hur krukan å växten skall total slaktas helt enkelt ;)

Som iller ägare måste man ha humor! annars hamnar man snart i "krama mig själv tröja" i en vadderad cell nånstans…för de har en förmåga att göra allt för att driva en till vansinne…så att kunna skratta åt allt e helt enkelt livsviktigt ;)

Malin-A
0

jaha ok, ja jorden blir ju inte så lätt att sätta fast, ja humor är nog viktigt.. man får ju se det som så, har man dyra saker eller saker man är rädd om får man ställa undan dom. saker som amn inte är rädd om och inte är så dyka kan man ju köpa nya när det går i kras =D

emoflickan
0

#12, sara vad 1,7 kg! pft, 2,5 går väl det med ;)

*Påpekar bara att hanar kan faktiskt vara ganska stora oxo, iaf mina!!*;)

Alex
0

Det får bli plastblommor.. Vilket passar mig utmärkt..Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

sarae
0

exakt ;) å sen skaffar man höga möbler, å spikar upp hyllorna högt ;) å illersäkrar….på så vis får man mindre överaskningar…

Alex
0

Haha låter bra. Då vet jag hur jag ska inreda lägenheten när jag flyttar hemifrån. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

haha ja, men dom borde tycka om sånna där klöspelare till katter som går ändå upp till taket? för dom kan väl klättra va?? vad för leksaker har dom?

sarae
0

ja oh ja! klättra tycker de om…även om de inte e lika duktiga som katter så kan de ta sig både här och var…så klätter pelare e uppskattat

[jenkass]
0

Malin.a Det finns massor av trådar där dina flesta frågor besvaras… sök lite så hittar du fler svar och inte bara på just denna tråden… :P

Malin-A
0

haha ok, blev lite lat av mig när jag satt här o ändå hade "folk på tråden" =) o så känns det teevligt att få prata med er också…

sarae
0

haha ingen fara…fråga på tills vi tröttnar hehehehe (ofta e illerägare lika envisa som sina djur..å har precis lika svårt att avsluta nått!)

[jenkass]
0

näää mena inte så men tänkte om du ville ha fler svar från flera vinklar.. :) kanske inte alla som hänger med på denna tråden.. :P

Malin-A
0

haha ja precis ni får säga till när det är nog med dumma frågor.. =P fast nu har jag inga för tillfället.. =)

[jenkass]
0

finns inga dumma frågor.. Räcka ut tungan

[jenkass]
0

#52 men du märker att man blir ifokus-beroende va?? :D haha

Malin-A
0

haha jaa har vart mycke på hundar innan, men så har jag eran tjära Sajtvärd åsa på msn och hon smittar en med illersjukan kan jag lova =D

Alex
0

Åsa? Smitta? Neej.. Inte alls. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

haha, ni får mig att låta som ett virus eller något. :-) Tänk på att ni kan skrämma mina kära medlemmar.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Haha jag tror nog de känner dig tillräckligt väl vid det här laget.. Eller beter du dig annorlunda här på iller kanske..? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

haha ja men det är nog virus, men ett väldigt bra virus, man blir ju så glad över att se alla söta nosar o kroppar.. =D

Alex
0

Och Malin pratar alltså om illrarna och inte Åsa nu..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

haha ja illrarna, men åsa har säkert en söt nos me hehehe… =P

Faxlin
0

mohaha, jag försöker ju vara väldigt seriös här inne där jag är värd och allt. har inte ni märkt det??

Söta nosar, hihi, ni är inte sluga på en fläck.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Jo, klart vi har märkt det, Åsa! Skrattande

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Seriös är det nått man äter eller? ;)

Alex
0

Och där fick vi förklaringen för varför Lotta aldrig är seriös..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

mohahaha, japp men det var snällt av henne att förklara för oss i alla fall. :-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Jaa.. undrar hur det smakar..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Inte gott i era munnar iaf Oskyldig

Faxlin
0

Om man ska gå efter hur knäpp Lotta är som då dessutom måste anses ha ätit detta. Så torde svaret på Alex fråga bli bittert .-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Hihi tack, Åsa. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

Vassegod Alex, alltid lika trevligt att svara på dina frågor .-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Du bara plockar dom i det blå damen!!! =)

Faxlin
0

Va? nehe, hon ställde faktiskt en fråga och den var inte alls blå. Tror den var gräddeskär eller något .-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Jaa.. skääär..^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

exakt, du ser så samsynkade vi är .-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Alex bara härmas…hon är så lättpåverkad, hon är ju så ung jämfört med dig Cool Och du har säkert hotat henne med stryk om hon inte gör som du säger. Men det vågar hon inte skvallra om för då är hon rädd att du dänger henne. :)

Faxlin
0

haha, skulle jag slå någon??
Jag som är den mest snälla och blyga människa du kan tänka dig. Nu tycker jag du är elak Lotta.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Det är bara du som har hotat med stryk, Lotta..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

SNÄLL det är kona också…Alex jag hotar aldrig, jag lovar i stället Cool

Faxlin
0

Jahapp så fick vi beviset för vem av oss som är aggresiv och vem som är snäll. ;-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Haha ja tänk.. Lotta är inte dålig på att avslöja sig själv, direkt. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

Fast ingen ska komma och säga att hon inte bjussar på sig själv. hihi

Audiatur et altera pars

Alex
0

Haha nej, det gör hon allt. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Tur att ni har mig brudar Oskyldig

Faxlin
0

haha, ja vad skulle vi göra utan tant Lotta??

Audiatur et altera pars

Alex
0

Ingen aning..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

Holy Moly Vi skulle nog få tråkigt. Vem ska vi då mobba ?

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Näää ni ser…nu kryper jag till kojs..nattinatt

Faxlin
0

natti natti. Jag ska snart röra på mig jag med. Måste fixa lite här hemma och så bara måste jag försöka vila lite även om jag inte sover. En film är inte helt fel då :-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Natti natti Lotta. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

natti natti.. =)

Lotta
0

Hmmm Åsa hur vart det med den där filmen????

Faxlin
0

Jodå det vart faktiskt film :-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Jaha i morse då eller? ;)

Faxlin
0

beror väl på hur man räknar. Då jag inte sovit så är det ju liksom egentligen inte morgon. ;-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

börjar tro att du inte är mänsklig åsa? är du inte så trött att du står o sover, du har ju knappt sovit på en vecka ju.. =)

Faxlin
0

haha, fast jag brukar inte sova mycket. men den här veckan har som du vet varit liiite extrem. Så jo jag är nog lite sleten nu :-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ja du får försöka vila upp dig lite i helgen =)

Denna kommentar har tagits bort.
Faxlin
0

Jaha och nu försöker malin traska på listna genom att dubbelpublisera sig .-)

Jag ska försöka. men det snurrar liiite mycket runt om här för det :-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

jag har nog råkat dubbla 5 ggr idag… =) *dumma dator* =P

Lotta
0

Malin är så sanslöst klantig ;) jag hoppas Åsa tar bort dubbel inläggen…busungar!!! :D

Faxlin
0

Nepp är bara dina dubbla jag tar bort Lotta. ;-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

*pilutta dig* *asg*

Alex
0

Om en dubbelpost tas bort, räknas inte den in i statistiken då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

haha, jag vet inte Alex. :-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Okej. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

jaha ja så var det dax igen…man kan ju undra var alla andra tantisar tar vägen på kvällarn, kan ju inte vara meningen att lilla jag ska ta hant om alla er ;)

Malin-A
0

haha du o kerstin hackade på mig innan när varken åsa eller alex va här.. så nu får du igen me dubbel dos =P

Lotta
0

Nämen Malin jag hackade väl inte på dig? Vilket påhopp!! Åsa gör något, så här får man inte göra mot gamla människor…kolla tråden ;)

Faxlin
0

Ni är såååå duktiga Alex och Malin, fortsätt så ni. Som jag kan se det har ni inte gjort något fel Oskyldig

Den som ger sig in i leken får leken tåla. :-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

absolut, ok lotta du va den snällaste innan, men nåra gliringar fick man ta =P hehehehe…

Lotta
0

Ja men dom var små dom…nu ska damen vara snäll annars bloir det dubbel dos nästa gång ;)

Malin-A
0

haha med hot kommer du inte långt - men en liten bit =P

Lotta
0

Visste jag väl annars hade jag ju inte hotat. :)

Malin-A
0

haha nä d e klart,, =)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.