Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1735 ggr
zippet
0

Skiten luktar..

Vi har räddat en iller från en *** i ESKILSTUNA. *** i fråga gav illrarna någon riktigt billig kattmat. Såg ut som fiskmat till fiskar i damm. Hemmet såg ut som ett bombnedslag och skit ÖVERALLT. Illern luktade illa som fan, skit, piss och svett förmodligen från ägaren. Vi fick en påse "mat" som vi kastade direkt.

iller skrek som om man skulle ha ihjäl den så fort man tog den i nackskinnet så man kan ju börja undra hur den har blivit behandlad.

Efter 50 bad i vanligt vatten och satt på ny diet(TF). Så försvann lukten sakta men säkert. Nu ett par veckor senare efter träning på att hålla sig lugn så kan man nu ta illern i nackskinnet utan att illern skriker som en gris.

Vid första kontakt med mat så var det som om illern aldrig hade sett mat. illern äter som en häst och har gått upp i vikt väldigt fort nu och ligger väl nu på "normal" vikt.

Nu till själva poängen..

Bajset stinker KATTSKIT och pisset kattpiss. alltså det har 100gr värre lukt än alla våra andra illrar. Jag misstänker att kattmatsdieten inte bara pajat modern till illrarna utan även avkomman. Är det någon som har någon vettig försklaring?

kan det vara så att illerns kropp är så pass förstörd innuti pga missförhållanden?

(Har du inget konkret att komma med så ber jag dig att inte kommentera i denna tråd.)

*** redigerat av Sara, Medarbetare.

duholm
0

Hur gammal är den, och hur länge har ni haft den?

Måste också fråga, varför tar ni den i nackskinnet?

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

zippet
0

#1 som det framgick så har vi haft den ett par veckor, ålder ca 3,5 månad.

Ja, varför brukar man ta en valp i nackskinnet?

Och så vill jag hänvisa till meningen längst ner.

duholm
0

Jag undrade bara! Jag har ingen aning om varför man tar en valp i nackskinnet faktiskt! Hävdar du att det är att "prata med den på hans/hennes eget språk" så är det bullshit! Mår den t.o.m så dåligt att den skriker när ni gör det så vet jag VERKLIGEN inte varför ni fortsätter…

Anledningen till att bajs och kiss luktar kan ju helt enkelt ha med den anledningen att den är totalt sönderstressad p.g.a att ni gör så!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Pirjo
0

#0 Jag skulle gissa på att matsmältningen fortfarande håller på och ställer om sig och att det därför luktar så illa. Eller så är den bara så. Jag har själv en iller vars kiss o bajs tidvis luktar betydligt värre än dom andras och han varken är eller har varit stressad.

zippet
0

#4 Tack för ditt svar Pirjo, det är nog som du säger men man blir lätt orolig att något ska vara fel pga av tidigare hemmet.

Pirjo
0

#5 Ingen orsak. Vet ju själv hur orolig man blir när någon i skaran inte är som dom andra. Och min Pilsner är det definitivt inte - när hanlägger en brakare så känner man det på lukten. Fördelen är att om vi hittar "olyckor" på golvet så vet vi direkt vem det är. Du får försöka se det från den positiva sidan och bara vänta ifall det ändrar sig och blir bättre.

LinaIsabell
0

#3 Om illern är skiträdd för att bli tagen i nackskinnet så är det ju bra att vänja den genom att ta löst då och då. För hos veterinärer brukar de kräva att man ska hålla dem i nackskinnet så att de inte biter veterinären, och om man ska klippa klorna så kanske man måste ta hjälp av det hos en del illrar, och då är det ju en fördel ifall man tränat bort rädslan så att inte illern skriker i panik när man bara håller löst för att exempelvis ge vaccin.

duholm
0

#7. Hade jag träffat en veterinär som skulle hålla mina illrar i nackskinnet så hade jag bett henne fara åt helvete och sedan gått därifrån. Normalt håller man illern utsträckt genom att hålla runt nacken och framför bakbenen. Hur ska veterinären komma åt nackskinnet för vaccin om du håller den där?

Jag förstår fortfarande inte varför man tvunget ska ta illern i nackskinnet. Tar man några andra djur i nackskinnet? Nä, för att det gör ont! Tycker man det är ok kan man likabra hålla den i svansen, då kan den inte eller bitas!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

UlrikaD
0

#7 Om en iller kräver att man tar sin iller i nackskinnet så hade jag bytt veterinär, rakt av!

Det är ingen som kräver att man håller sin guldhamster i nackskinnet och jäklar, vad de kan bitas om de blir stressade och rädda.

Om valpen är såpass ung så bör den inte ha blivit "förstörd" av den dieten. Vet själv när man har fått hem omplaceringar som ätit dåligt foder i flera år, det tar ett tag, men med rätt foder så blir det bra igen efter ett tag.

Däremot kan det faktiskt spela in att illern mår dåligt hur den luktar. Om det är någonting som hänger med från det förra hemmet, eller om det känner sig otrygg i det nya kan ju ingen utomstående svara på. Men en stressad, rädd, otrygg iller kan lukta ganska illa faktiskt.

Har ni haft valpen veterinärscheckad så ingenting annat är fel med den? Analsäckar osv?

JossanH
0

Fast är det så bra om illern tex blir skadad (kanske måste röntgas akut) och måste hållas i nackskinnet för sin egen hälsas skull och för att ingreppet/undersökningen ska gå så fort som möjligt att illern även stressar upp sig och blir hysterisk av att man håller den i nackskinnet?

Visst ser jag ingen anledning att ta en iller i nacken om den skriker. Då ska man bli vän med den först och sedan göra det till något när man tex myser eller liknande så den slutar vara rädd för det. Man kanske inte ska börja i den enden..

Bra att ni fick valpen där ifrån!!! Att leva i sådanna missförhållanden kan lätt förstöra en iller för livet om den inte får flytta när den är ganska ung! Tummen upp!

Sajtvärd på Iller.ifokus

becka89
0

#0 skriv ett pm till mig det går inte att skriva till dig då du inte har aktiverat sidan…

Aviendha
0

#11 Om du går in i din inkorg, klickar på "nytt meddelande" så kan du skriva in användarnamnet och skriva ett PM i alla fall (var dock noga med stavningen)

becka89
0

#12 okej, tack=)

zippet
0

Jahapp, vill bara medela att jag nu fått reda på att ytterliggare en valp från dessa farmar idioter har liknade symptom som tyder på misskötsel och ev. misshandel och nu börjar jag bli riktigt jävla förbannad.

Borttaget efter inläggsägarens önskemål.

Någon som vill rädda mamman(?) till valparna? Av erfarenhet så bits denna iller och är VÄLDIGT smal.

Någon som vet vart man ska höra av sig för att anmäla dem?(och om det faktist händer nått om man hör av sig?)

UlrikaD
0

#14 Jag hoppas mamman får ett bra hem. Jag har erbjudit mig att ta hand om honan, men hon ville inte att jag skulle ha henne.

Vilket naturligtvis är helt upp till henne att bestämma, så ingen tror att jag är sur för det. Alltid ägarens val vem illern ska flytta till såklart.

Ville bara säga att jag har varit i kontakt och erbjudit mig att ge henne ett livslångt hem.

Men hoppas att det kommer att lösa sig för tjejen och att hon till slut hittar sitt rätta hem.

P.s aktivera din sida så är det lättare för folk att nå dig via pm.

Aviendha
0

#14 Exakt vad som händer om du anmäler kan nog ingen svara på eftersom det dels måste till en inspektion (som tyvärr kan utebli med tanke på att det saknas en del resurser) och även utefter vad som upptäcks vid en inspektion. Alla tecken på misskötsel syns ju inte alltid, det kan ju faktiskt se bra ut när de väl är där eftersom illrarna med problem säljs. I vilket fall så kan ju inget bli sämre av en anmälan när man misstänker att saker inte står rätt till och det kan ju även vara så att fler uppmärksammat samma sak och anmäler och då väger det ju tyngre om fler sett samma saker.

Inne på djurskydd.ifokus har vi en artikel om hur man kan gå tillväga när man anmäler och även kontaktuppgifter till de olika länsstyrelserna.

Sarah
0

#14 är det hos dem du hämtat valpen?

duholm
0

Den illern var ju snäll innan Devils började avla på den… Hon har ju inte gett den en chans! Hon var ju tvungen att göra av med ett par illrar och jag antar att valparna var roligare! Hon plockar ju in illrar till höger och vänster och antagligen har hon valpar igen nästa år. även om hon säljer Wilja så har hon ju sin andra hona kvar…

Alla hennes valpköpare vet ju vad det är för en människa, hör med dem om de också kan anmäla henne för vanvård eller vad du hade tänkt, De har ju också varit och hämtat valp hos henne och borde ha upptäkt samma som du. Ju fler som anmäler desto större chans att de åker och tittar.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

becka89
0

#18 det är tyvärr svårt att få tag på alla hennes valpköpare då hon inte vill lämna ut uppgifter om dom, och vi är ca 3st som vet om den här sidan som har valp från henne av alla hennes 20valpar eller vad det nu var hon hade.

Allahatarillerfokus
0

Redigerat av Sara, Medarbetare.

Christine9
0

Starka ord som "slå ihjäl dig!!" är ju lite väl! Någon kommer ju säkert göra en anmälan på det..

JossanH
0

#20 Tror jag får kosta på mig ett besök hos dig nästa gån jag är Eskilstuna, nu vet jag ju att jag är välkommen :)

Och om man tar hem en massa illrar och sätter ut annons på dom till höger och vänster så tycker jag att bara den enkla handlingen säger mer om dig som person.. Så pass att jag egentligen inte ens behöver komma hem till dig för att se din djurhållning.. men nu när jag ändå är välkommen så.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zippet
0

#22 hahaha den var bra :P

UlrikaD
0

"vi ska behålla wilja eftersom ingen av er förtjänar henne!!"

"vi ska ha illervalpar nästa sommar också, så ni får tycka vad ni vill."

Rynkar på näsan

JossanH
0

#24 Eller hur, ett moget resonemang…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

men sara, låt det stå, är ju lite kul att läsa;)

duholm
0

Jag hade lätt betalt pengar (nästan) för att få reda på vad det stod…

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Sara
0

# 26 Fast hot och sånt är ju lite väl långt att gå. Glad

Sara

Sarah
0

finns det kvar om ngn känner sig hotad och vill polisamäla? annars var det det roligaste som skrivits här på länge!!!

Sara
0

# 29 Ja det finns sparat.

Jag vet, jag är en sådan partypooper.. :P

Sara

Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
0

trodde du var partybrud dessa dagar ;)

Saga85
0

Annars tänkte jag att det kunde vara bra att hänvisa till åt eventuella framtida valpköpare…

Sara
0

# 32 Haha, ja men hade någon sagt så ute på klubben så hade jag nog varit partypooper där oxå. Flört

Sara

Allahatarillerfokus
0

#34 hahahaha gud vad kul ni måste haft att raderat allt det där..

dessvärre som kommer jag också göra en polisanmälan (:

Sara
0

# 35 Du, det var allt annat än roligt. Jag hade tyckt att det var mycket roligare om folk kunde hålla sig till skrivreglerna.

Sara

becka89
0

Föresten vad finns det att polisanmäla  jag mena alltså ts kan ju anmäla för hot och det hon vill men #35 vad ska hon anmäla att hon hotade eller:/ fattar inte riktigt

Christine9
0

Kanske förtal eller liknande..

Svartasilverskon
0

Väldigt intressant och läsa då man vet en hel del om denna människa som ts berättar om, som bor i eskilstuna.. fattar inte hur hon orkar hålla på.. det är inte bara "vi" på illerifokus som tycker hon är konstig det finns ännu mer folk som tycker samma sak inne på tradera till exempel.. grejen är att "JAG" inte fattar hur hon orkar hålla på jämt…Förvånad

Sara
0

Nu tycker jag vi slutar att prata om hur personen beter sig och vad andra tycker och tänker om denne.

Låt tråden handla om ämnet, alltså skiten luktar.

Sara

becka89
0

#Ärligt så har inte jag någon anning om varför skiten luktar,kanske är maten eller något:S

LinaIsabell
0

Min illers skit luktar ibland. Hon kan lukta förj*****t en dag, för att det sedan går över nästa dag eller efter två-tre dagar. Sedan kan hon lukta helt normalt i några veckor, och så kommer en stinkattack. 

Jag vet inte heller varför, för jag har inte bytt hennes diet, eller gjort några andra förändringar. Jag accepterar det bara.

Vissa påstår att deras illrar luktar illa av en viss sorts mat, och av dålig mat, och det låter logiskt så det kan nog stämma. Om det är så borde ju lukten försvinna efter ett tag när man byter till en bättre diet.

Vissa illrar luktar säkert mer vid miljöombyten, eller stress, skulle jag tro.

Allahatarillerfokus
0

Hej alla!

nu är det ju så att två st här inne "anonyma" har anmält mig för att jag massproducerar illrar, misshandlar dom och sen vanvårdar dom.. igår kom animal health inspector hem till mig för att kontrollera mina djur, ni påstår att mina illrar är magra och att jag svälter dom.. så dom fick komma in i min lägenhet och se hur dom bodde, kände på illrarnas magar osv, dom sa att mina illrar är inte magra dom är normalviktiga och felix är över fet, så jag ger dom mat- dom är inte vanvårdade eller misshandlade för fem öre. dom frågade även om jag hade dom i bur och det har jag inte haft. jag är godkänd att ha mina illrar i min lägenhet! så där fick ni!

Aviendha
0

Djurskyddsinspektörer heter de som kontrollerar djurhållning..

JossanH
0

#43 Misshandel syns ju inte om man inte orsakat dom synliga skador.. Bur? Vem har sagt att du har dom i bur?

Sajtvärd på Iller.ifokus