Iller valp - söt o trevlig
Har en iller tik på snart 4 månader (28/4-10). Hon är semi-angora, pastellfärgad tik. Jätte söt o trevlig!
Hon är jätte fin o går felfritt på katt toa här hemma efter bara 2 dagar, testnaffsar som alla valpar gör o är just nu i trotsåldern men är lätt att träna. Väldigt kelen o kontaktsökande, numera hoppar hon upp i min hand för att jag ska lyfta upp henne! Är ledsen att få lämna ifrån mig henne! Hade jag inte redan haft hund hade jag självklart behållt henne!!
Hon är vaccinerad, chippad, har stamtavla med fina linjer, försäkrad i Agria. Kommer ifrån norrskenets illeruppfödning ("Norrskenets Sky"). Jag betalade 3000:- för henne o ca 500:- för försäkringen. Jag vill ha…
2500:- för illern
3000:- för illern + fina/nya tillbehör (värda minst 1000:-)
* 1 Fin katt-toa med lock, 2 vanliga
* 1 Pälsig hängmattan med ben
* 1 Tunnel med tre öppningar
* Mat/vatten skål
* Transportbur med vattenflaska, mathållare o filt
* Litet tält
* Mjuk bädd med tak
* Små leksaker * 2 Sele & koppel_
* >2x2kg Vitalin foder (det som blir över vid hämtning)_
--------------
Saken är den att det absolut inte funkade med min hund, som jag verkligen trodde att det skulle göra. Men ju mer tiden går.. desto surare o mer deprimerad blir hunden. Hon trivs inte alls med att bo i samma hus som en iller. Vågar inte låta sky springa o va med så mkt som jag tänkt o nu bor hon i badrummet bakom kompostgaller. men hon vill hela tiden ut o vara med. Är rädd att Yume klipper henne om hon får chansen (inget jag säger/gör får hunden att ändra inställning)… så vill gärna hitta ett nytt hem till henne snart för hennes o min hunds bästa.
--------------
Finns i Kiruna. Vill att hennes nya hem är i Norrbotten!
Skicka mail eller skriv ett meddelande här om du är intresserad och vadför hem/familj du har att erbjuda Sky!
Det låter som väldigt mycket pengar för en omplacering. Omplacerar man kanske man får välja ett bra hem istället för att få igen pengarna för det man har lagt på sin iller.
Men det är bara vad jag tycker.
Uppfödaren vill inte ha tillbaka illern?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Skittrist rent ut sagt. Och det fanns aldrig garantier vilket du även visste..
Håller tummarna för att Sky ska få ett nytt hem där hon kan stanna.
Paulina

Men oj, vad chockad jag är nu.
"Hade jag inte redan haft hund hade jag självklart behållt henne!!"
Hunden visste du väl förhoppningsvis om att du hade. Du kan ju inte säga efter ett dygn att det inte funkar med hunden. Det är djur vi pratar om och det här har du ju själv varit med och pratat om tidigare.
Att man måste ge det tid, och det sa du att du skulle. Tid är inte ett dygn, det är veckor kanske månader. Det visste du ju om innan och sa att du var beredd att ge. Det var ju synd att det inte var så trots allt.
Men fy så tråkigt Filippa, du vart ju så glad för henne, har du pratat med Norrskenet ? Hon kanske vill ha tillbaka henne igen..
Filippa, att Yume tycker illrar är äckliga och obehagliga har du vetat hela tiden. Hon tyckte absolut inte om mina eller Duholms illrar.
Dock lät det som om du läst på om illrar och kunde din hund och skulle låta henne vänja sig vid iller och att det skulle få ta sin tid.
Detta är INTE att låta det ta sin tid.
Yume kan mycket väl lugna ner sig och efter ett tag acceptera, men du kan inte tvinga fram det, det får ta sin tid.
Klart hon tycket det är äckligt!
Det är nytt, det är konstigt och det är på tvingat.
Dom behöver inte umgås och vara i samma rum nu i början.
Hälsningar Malin

Hon mailade mig först ang. att det inte funkar. Tycker det är otroligt synd och väldigt besviken på henne och mig. Det vet hon då jag verkligen trodde hon hade förberett sig så mycket och när jag fick beskedet så fick jag dåligt samvete för Sky.
Tycker också Sky förtjänar mer tid men jag kan inte tvinga Felippa om hon känner som hon känner.
Hon fick tillsägelse från mig att lägga ut en annons och se om någon kanske är intresserad av Sky i övre Sverige. Då ska den intresserade först godkännas av mig och sedan ska ett nytt kontrakt skrivas mellan mig och nya ägaren.
Om det inte dyker upp någon så får Felippa och jag komma överens om hur långt vi ska köra för att mötas upp så jag får ta tillbaka Sky så får hon vara ihop med mina tills rätt hem dyker upp.
Som sagt mår inge bra av detta, vill bara att det ska lösa sig för Sky för det är huvudsaken för mig.

#1 och 4. Självklart jag vill ha tillbaka henne men tänkte att någon i övre delen av sverige är intresserad av tösen. Annars tar jag självklart tillbaka henne.
¤8, Okej, jag undrade bara om hon hade pratat med dig men det hade hon alltså, hoppas verkligen Sky ska komma till ett annat superbra hem, all lycka till hur det än blir…
Har inget emot att hon insett att hon kanske inte kan behålla sky, hennes val. Men det här är en sådann här anledning till varför jag vill skriva en lista, en sanning, jag ber folk låna illrar i en månad eller någon vecka ifall de ska skaffa än, de är ju inte som alla andra djur.. Jag själv har nästan tänkt lämna tillbaks suzy, men nej, jag är vuxen nu och jag tänker inte fly ifrån mitt ansvar längre! Det valet finns inte ens kvar längre! Jag förstår ju själv hur jobbigt det är med en liten illervalp när man inte alls är van, jag är ju så själv, men det handlar bara om inställning att man verkligen har ork och tid..
Jag tycker det är hemskt, för ts och illervalpen, har läst inlägg ifrån henne ett bra tag, hon har låtit så glad och förtjust i illrar, jag har aldrig haft en tanke om att hon skulle lämnat tillbaks sin, men men, hon gör precis som hon känner. Jag hoppas lilla sky finner sig ett bra hem, och att ts kanske kan köpa en lugnare omplacering senare :)
Tänkte bara lägga till, ni iller människor även jag nu, får illrar att verka så underbara även när man skriver skit om illrarna, för vi är kära i de, Alla blir inte lika kära i de.. och där av så mkt omplaceringar. Jag vill få en naken sanning, några ord som kan sticka ut ifrån mängden, men jag har ännu inte funnit de.. Har ännu inte funnit en smart mening att ge till alla iller intresserade som man bara känner på sig att de inte kommer klara av det.. Vad ska jag säga, man blir förblindad av deras charm.. Dumma söta illrar :( haha nej.. Men jag hoppas att det skapas en artikel eller liknande här i fokus om allvarligare saker än att de kan gräva ut jord på golvet, bajsa överallt och liknande, för illrar är rätt krävande djur.. Väldigt krävande. Och inte som i åh måste plocka upp skit, utan som i åh måste vara med såfort de är vakna, busa hela tiden, Jag vet inte.. Kanske bara jag som känner så.. Men jag vill inte att min bus ska känna sig ensam bara för vi inte har andra illrar.. Så jag går ju inte ut speciellt mycket utan henne och med henne, ja det går ju inte så bra.

#10 Låna en iller på prov? Vem tror du skulle låna ut en en iller?
#12 folk som åker på semester blir nog glada om en påläst människa vill hjälpa till?
#13 Jag skulle aldrig lämna ut mina illrar till någon jag inte känner, varesig dom har iller eller ej, kan eller inte. Jag vill ha människor jag kan lita på.
Hälsningar Malin
#14 Jag har sett henne skriva med ganska så många iller människor här, någon måste väl ha litat på henne eller?
Dessutom finns det också människor som lånar ut illrar på foder, och dylikt. Endel bryr sig itne ens var de hamnar? Så helt klart kan man ha en iller utan att äga den?
Jag menar inte direkt att alla kommer låna ut sina illrar som cyklar eller liknande, men det finns chanser att äga en iller för stunden, så man skulle ju kunna prova sånt innan? eller hur? Eller kanske sova över hos någon med iller.

Tråkigt att jenmjaos inlägg blev så nedtryckt..Även om man inte vill låna ut en iller bara sådär så är tanken superbra! Och den går väll att utveckla?
#15 nu läste du nog inte vad jag skrev. JAG skulle aldrig lämna ut mina illrar till någon jag känner
Kan tillägga att inga av mina vänner skulle göra det heller, den du lånar ut till kan behandla dina djur hur som helst utan att du vvet om det.
Att det sen finns gott om rötägg som struntar i sina djur är en annan sak
Hälsningar Malin

En trevlig iller är oftast en familjemedlem, vem lånar ut en familjemedlem? Semesterhem är en sak… att sova över, ja det är att hälsa på.

Men semesterhem, att vistas en längre tid hos uppfödaren är väll bra`Jag hade väll kanske inte velat ha en översåvandes-iller köpare hos mig om jag var uppfödare
mne däremot verkar det ju som om mer tid med iller behövs innan köp.
Kanske inget man kan skriva kag på:P men uppenbart behövligt
Men sen samtidigt besökte Filippa både mig och Duholm innan köp och även träffen som var i Järavallen.
Hälsningar Malin

hrm…man blir så trött
Har insett att ni bara ska se allt negativt i allt jag skriver hela tiden, börjar tröttna halvt på den här sajten. Okej det är en familjemedlem men folk lämnar barn med sina "kompisar" kan ju säga de är också en familje medlem, right? Och inte direkt så att en UPPFÖDARE ska ha folk sovande hos sig, påstod jag då aldrig, jag tänkte lite mer att jag skulle väl gärna hjälpa mina kompisar om de vill skaffa iller. Jag skulle faktist helt rent utav kunna bli vän med en total främling på någon månad och låta den sova här för att se hur en iller är hela tiden.. Det är inte som att jag eller illern kommer dö av att ha lite trevligt besök eller hur?
Jag kan meddela att jag skulle kunna låna ut min iller till mina vänner om jag skulle iväg, finns de som är omognare och de som faktist jag skulle kunna låna ut henne till.. Så jag förstår inte riktigt…
Och en annan sak, ni här är vuxna, eller hur? Varför ska ni hålla på som ungdomar.. Ja man får säga som man vill, man får skriva vad man vill, men varför inte uttrycka sig lite trevligare?
Det kommer alltid finnas människor för allt, så varför skulle det inte finnas en trevlig människa som kunde tänka sig att låna ut sin iller på prov till en annan då de ändå ska resa bort? Det är väl int esom att ts här är en viltfrämmande människa för folk här på iller.ifokus, inte vad jag sett iallafall.
Och jag har inte sagt åt dig -enbartmalin- att låna ut dina illrar, eller hur? Så jag förstår OM DU INTE vill det okej? Men som SAGT så finns de tmänniskor som finns det, såg en i stockholm som ville låna ut treåriga illrar på foder och sälja valpar..
Iller träffar och att träffa illrar hos människor är då ändå inte samma sagt som att äga en iller. Det kan ingen påstå.. Så varför kan man inte tänka eller komma på någonting nytt som gör så att mer valpköpare behåller sina tussar än säljer vidare de då folk tycker att det är "hemskt" att valpar flyttar runt?
Jag tänkte bara tillägga att jag menar ingenting illa till någon, men jag är så jäkla trött på att sitta på den här sidan och bli nertryckt eller se någon annan bli det.. Okej det finns människor med dumma frågor men snälla någon, ta tag i det och hjälp människor så de inte slutar upp med fem iller valpar de inte vet någonting om ifrån någon oseriös!
Ibland förstår jag mig inte på hur vuxna kan hålla på såhär… Det känns lite som om man kan diskutera mer med yngre, för de förstår och ser ifrån andra synvinklar..
Och nu är jag inte helt säker på att jag uttryckt allting rätt för jag har ganska så stora sömnproblem, så ursäkta mig om ni missuppfattar.. Jag verkar alltid så sur när jag skriver, men jag menar aldrig något illa. "man ska behandla folk så de behandlar än själv"

Men nu glömmer ni en detalj… Illrar är individer och bara för en hund kommer överäns med en vad vissa här är inne på en låneiller så finns det ju inget som säger att hunder kommer att komma överäns med nästa som kommer in i huset så att säga. Lika så om man hälsar på någon och hunder kommer på helt nytt område så finns det ju inget som säger att hunder kommer att gå med på att ha en iller på sitt revir.
Sen tar det vissa fall längre tid än bara några dar eller veckor innan andra djur accepterar en ny familje medlem. Jag ser än idag mindre bråk mellan min iller (Birdie) och min stora katt (Smulan). Och det har gått typ 1 år 9 månader sen jag fick hem Birdie. Det tog typ 1 år (minns ej säkert) innan Smulan började säga ifrån ordentligt utan att bara sticka direkt Birdie kom och skulle ta henne. Så det går inte över en natt att de ska komma överrens. Tror man det så har man ärligt talat problem.
#23 vem har sagt att det ska gå över en natt? Jag tycker att man ska låna en iller i någon vecka och se hur den beter sig, inte om den kommer överens med alla ens djur? Illrar är ändå annorlunda från de flesta andra djuren.. Och att bara träffa illrar som busar med än är jätte gulligt, att se de klättra och grejja är också supergulligt, tills man måste hålla koll varenda vaken sekund så de inte sväljer olämpligt, hittar kryphål, skadar sig osv. Nu är det ju självklart att man illersäkrat lägenhet/hus, men man kan aldrig vara 100. Så jag tycker man bara ska låna hem en iller för att se att de bits lite sådär, se hur de dansar när de är med en..
Och sen ska man väl inte låna ut en skygg iller som inte tycker om andra människor och man aldrig träffat förut..
Tyvärr kan ju inte alla människor tänka efter innan de köper djur, och det går ju inte att sluta avla på en hel djurras eller alla djur för det, så någonting måste det finnas som säger att en iller inte är en hamster/kanin/katt/hund/ödla… Folk verkar iallafall tro att min iller är en gnagare har inte ännu förstått varför.. Men, men.. Någonting måste det finnas, och jag hade mer tänkt att vi skulle diskutera vidare i vad man kan hitta på än i HUR JÄKLA FEL JAG HAR.
#22 Men herre jösses, varför ballar du ur?
Det är väl ingen som tryckt ner dig?
Jag har skrivit hur jag ser på att låna ut iller och om det är mitt inlägg du reagerat sådär på bör du läsa det igen för du måste läst fel eller hoppat över något?
Filippa har jag träffat ja, men jag känner henne inte och ändå bjöd jag hit henne och lät henne hälsa på. Men bara för jag träffat henne och haft henne på besök betyder det inte att jag känner henne och kan lita på henne med mina illrar. Jag kan som jag skrev innan, inte svara för andra eller dig men det är där jag står.
Jag kan inte heller låta en främmande människa sova hos mig av samma anledning som ajg inte lånar ut, du vet inte vad det är för människor i grund och botten.
Du jämför med barn, vem lånar ut sitt barn till en främling?
Går du in på ett barn forum och ber om att få låna ett barn för du funderar på att skaffa ett själv?
Du skriver om och om igen att du kan visst tänka dig att låna ut iller till vänner, men det är dina vänner, folk du känner?
Inte någon du skrivit i samma tråd som på ett forum?
Hälsningar Malin

#24 Nu var det mer riktat ang. att det inte går över en natt till Fillipa-e, det var trots allt inte så länge sen hon fick hem sin iller och att tro att de ska leka och så redan är ändå att ta i. Vissa kanske gör det, men det kan också ta tid innan de kommer att acceptera varandra. Sen lika så bara ex en hund åter igen kommer överens med en iller så är det ju inte säkert den gör det med alla illrar. Sen tycker jag att man tar lite för enkelt på det hela med att låna djur hit och dit. Klarar man inte av djuren ska man helt enkelt inte ha djuren. Se bara dessa hästägare som lånar häst till höger och vänster- flest på sommaren för att se hur det är att ha häst- klart det är enkelt att ha häst på sommaren (jag talar av egen erfarenhet flera gånger om, har varit häst ägare och är utbildad hästskötare inom travet). Så det är varmt, men vänta till vintern kommer då är det rent ut sagt inte så djävla kul att gå ut till stallet och köra häst när det är 20 grader kallt. Om man ska låna häst (vilket jag anser är lika fel för det är förvirrande för hästen också som alla andra djur att inte veta vem som har hand om den idag) så är det ju på vintern och inte på sommaren man ska göra det.
Men det är ju förvirrande för alla djur att bli fraktade hit och dit mellan folk (de förstår ju inte att det bara är på lån, för djuren är flytt en flytt och lika förvirrande).
#24 Bra tanke, men jag skulle föreslå att du gör en egen tråd om det du skriver i sista stycket :-)

Helt ärligt förstår jag inte vem som blev arg på vem och varför.
Men det hör ju inte hemma i den här tråden iallafall. Vore kanske läge att starta en ny om detta?

#24 Jag tycker du är inne på rätt bana! Det vore ju jättebra om det gick att göra så! :)
Men jag tänker som så att dessa illrar som i så fall blir utlånade, dom är ju vana vid sin matte och/eller husse och sen så kommer dom till en helt främmande människa och då blir dom förmodligen osäkra och stressade och allt det där. Så det skulle väl kanske inte gå i längden.. Om inte då denna människa bekantar sig med illern en tid innan, så sen när den kommer hem till denna människa så känner illern i alla fall igen personen? Om det nu funkar så..

Hoppsan, hade inte uppdaterat, såg inte att Gottfridsson hunnit skriva samma sak.
#25 tycker du ska läsa mitt inlägg igen.. "Okej det är en familjemedlem men folk lämnar barn med sina "kompisar""
Jag vet inte riktigt vad ni vuxna ser som kompisar eller inte så skrev "kompisar" mina kompisar är iaf folk jag kan lita på, som alltid finns där.. Sen kan man alltid få nya sådanna vänner, om man bara är öppen nog.. Jag tror inte ts skulle mördat dina illrar om du lånat ut dom eller för den delen missköt de.. Man är ju försiktigare med andras älskade/ägor och dylikt.. Jag hade iaf inte badat med mina vänners mobiler men kan göra det med min t.ex.
men jag dömmer dig inte eller någon annan för den delen när de inte vill låna ut sina illrar, de blir som ens barn/syskon/älskade you name it.. Men när det finns folk som lånar ut så varför inte bara ta chansen, den illern kanske inte är som den du köper, men du fick iaf en chans att tänka till riktigt hårt.
Jag skulle faktist kunna tänka mig låna ut min iller till en här i fokus jag inte pratat med sålänge alls, Sålänge jag fick träffa henne några gånge roch se hennes hem och liknande. Jag är inte så paranoid när det gäller sånt här, ja min iller är en del av mig redan efter några veckor, men jag måste väl kunna lämna henne någonstans när jag ska iväg.. Och jag tror inte att en människa som är djurmisshandlare går ut på iller.ifokus och ansöker om att få ha lånade illrar hos sig….. Visst det kan ske, men vad ligger den oddsen på? Tror nog du eller jag kommer vinna en miljon kronor innan det sker.. Större odds..
Jag anser inte en människa som främmande om man ändå har kontakt med den, då är den en bekant! Sen kan det bli en vän!
och nej jag "ballar" inte ur pga av dig, och ser mig själv inte så nertryckt just nu, men jag har sett värre situationer här på iller.ifokus och jag tycker det är ganska patetiskt, och nu säger jag inte att DU varit i de situationerna. Men hela iller.ifokus känns lite sorgset.. Lite för mycket.. Var ju hot här nyligen såg jag…även om ingen tog det seriöst inte ens jag, så var det ändå hot.
Och man vet inte vad det är för människor i grund och botten nej… Vad kan det värsta vara? djurplågare, mördare…och dylikt… Men jag tror inte direkt att sådanna människor vill ha en iller och döda just dig och just din iller utan anledning…

Återigen, en säljesannons. Ny tråd?
#32 skrev undertiden ni skrev det, förlåt jag såg inte det. ursäkta, ska inte skriva mer här. Har väl ändå fått allt sagt, vill folk säga emot, skapa ny tråd. Hoppas ts illervalp hittar ett bra hem och att alla de här onödiga inläggen blir raderade/flyttade haha.

Tack Gottfridsson och UlrikaD för försöket att avbryta diskutionen.
Skulle inte någon sajtvärd kunna klippa ut diskutions texterna och lägga i en ny tråd. Sky´s tråd känns rätt så förstörd nu..
Om inte Sky får ett nytt hem innan nästa vecka, så kommer jag att återlämna Sky till uppfödaren i helgen 21-22/8.
Om någon köper Sky hos mig innan dess så sänker jag priset till 1000:- för Sky med hennes tillbehör!
Jag kan ställa upp med transporten inom Norrbotten om köparen betalar bensinen!
Uppfödaren ska oxå godkänna ägaren.

#35 Antar att du menar att du ska lämna henne hos mig mellan den 27-29/8. 21-22/8 har varit tyvärr.
Den nya ägaren ska inte bara godkännas av mig utan ett nytt köpekontrakt kommer skrivas mellan mig och nya ägaren. Det är självklart avelsförbud på henne som resten av hennes syskon förutom Peppar såklart.
#37 Råkade skriva fel! Denna helgen som kommer nu menar jag ja. Har skickat ett mail till dig.

#38 Okej, förstog det. Okej ska kolla mailen.
Jag har nu bett en person att ta bort inlägg som inte hör hit och hoppas tråden sedan får hållas till vad den blev gjord för.
Så snälla förstör inte Sky´s tråd så hon får en bättre chans att någon intresserad hittar en tös som verkligen behöver ett bra och livslångt hem och inte en diskutions tråd. Tack.
Jag låser den här tråden på begäran för att den totalt har ballat ur.
Fillipa-e, skriv en ny annons.
Sara