Satte i halsen!
Nyss så märkte jag hur Nala började pringa omkring som en tok och låta konstigt och kvälja och ha sig. Lät som hon kippade efter luft också. Jag fick sån panik och tänkte ringa bagarmossens akut men så kom det en telefonsvarare med hundra olika alternativ och hon pratade sakta som fan och och man var tvungen att skriva av något akut telefonnummer och Nala fortsatte kvälja o kippa efter luft.
Iallafall så sket jag i telefonen och ställde jag mig och "slungade" henne som man gör med hundvalpar. Typ 5-6 gånger så hörde jag hur hon svalde en stor klump och värsta spyklumpen bara flög ur munnen på henne. Flera slemmiga torrfoderbitar!
Gjorde jag rätt? Kändes så jävla elakt att slunga henne men det verkade hjälpa?
Efter spyan drack hon hur mycket vatten som helst och nu ligger hon i sambons knä i en filt och storksover.
Skrek på min sambo också "VAAAAKNAAA, NALA KVÄVS!!" hehe..
Vad hemskt!
Men jo, jag tycker att det verkade som att du gjorde rätt. Har det satt stopp i halsen så kanske inte en veterinär kan göra så mycket eftersom det tar för lång tid att komma dit. Torrfodret kom ut tack vare att du slungade henne så jag skulle inte ha dåligt samvete, var ju inte precis för skojs skull du gjorde det.
Paulina

Om en iller sätter i halsen och håller på att kvävas så får man göra vad som krävs helt enkelt. Om det så är att använda "ketchup-greppet" och skaka illern upp och ner, eller stoppa ner ett finger så långt ner i halsen det går så illern kräks.
I sådana lägen kan inte en veterinär göra någonting, om nu inte sambon är veterinär förstås.
Då är det bara snabbhet som gäller. Har varit med om det själv och det är ruskigt otäckt innan de andas normalt igen.
Det är bara att vara tacksam att man var hemme och vaken så man hör det när det händer.
När min iller satte mat i halsen började jag massera neråt så hon svallde den. Kan maten inte sätta sig hårdare om man håller på dunka och sånt? :o Kanske en viss teknik man ska göra?

Jag har kört heimlich och ett svingande grepp där illern har huvudet neråt för att få ut torrfoder. Dock har jag sluppit sånna problem sen vi gick över till kött.
Jag tänkte ringa och fråga vet på akutnumret vad jag skulle göra, inte åka dit.. Det hade jag aldrig hunnit.
Jag vet inte om maten fastnar hårdare. Som tur var så gjorde det inte det i det här fallet. Åh, är så glad att allt gick bra för lilla lilla Nala <3

Sen en parantes, har inte hört om några positiva erfarenheter av bagarmossen överhuvudtaget.
Åhfan.. :/ Jag hade ingen aning, visste bara att man kunde ringa dom dygnet runt. Tänkte att dom kanske visste hur man fick loss matbiten i halsen bara. Skulle ju aldrig gå dit för vaccination eller något annat på iller.
som alla säger var det rätt gjort. Jag har fått göra den en gång, men han lyckades få ner det ganska bra själv. Men sedan tycker jag dem kan låta så ibland när dem spyr. Groggie gjorde det en gång, och då tycker jag det låter som dem drar efter luft och vet inte vad dem ska göra. Drar sig dessutom på matten med halsen som om det kliar eller sitter något där.

Ang. denna fraga nu da; hur far man ut/ner mat som fastnat i halsen pa en iller? Insag just att jag inte har en aning om hur jag skulle gora om det hande mig! 
// Amanda
Jag slungade och då åkte lite ner och mycket upp. Ta ett stadigt grepp runt illern och dra den upp och ner i luften, som om du skulle stå och slå den i ett bord, fast ja, i luften bara! :P Någon annan kanske kan förklara bättre..
Jag är som Musiken rådvill, kan någon visa en illustration på tex hundvalpar eller vad som helst bara vi får hum om det?
Ja det tycker jag!
Detta kanske förklarar bättre (hittade på google)
"Om en kattunge har svårt att andas, måste du slunga den tills den andas själv.
Håll ungen från dig, håll huvudet mellan dina tummar och kroppen mellan händerna. Höj armarna och slunga kattungen med en jämn och bestämd rörelse."

#13 Det blir alltså att man håller frambenen mellan tummen och pekfingret?
Vilken riktning ska man slunga? Höger - vänster, mot mig - från mig, upp - ner eller ska man helt enkelt bara slunga runt och runt?
Måste fråga för jag har lite svårt att visualisera :P
Alltså jag höll bara båda händerna runt illern (dom är ju väldigt avlånga) :P..
Så drog jag upp och ner, mellan mitt ansikte och knäna, ganska fort så att maten i halsen flyttar på sig. Så man slungar utåt, uppåt, neråt, format som bokstaven C.. Haha..
Inte så att illern slår i någonstans självklart, utan bara i luften.

#15 Jaha! Då får jag en liten klarare bild om hur man bör göra :D Hade detta inträffat någon gång utan att jag frågat någon detta så hade jag säkert stått där i panik och kanske försökt börja klappa hårt på ryggen eller liknande.. Fast det kanske inte är dumt det heller?
ingen aning faktiskt :O
Tack för förklaringen!
Man kanske borde göra en film när man håller i ett gossedjur och spika här någonstans :P