Förrymd iller...
Jag får väl sälla mig till skaran av illerägare som har en houdini iller som rymt.
För ca. 10 min sedan fick jag veta att illerbeståndet i vår lilla familj sjunkit från 4 till 3.
Det ringde på dörren, något som är lite ovanligt här hemma då porten är låst och endast boende samt post har tillgång till nyckel. Jag kikar ut genom titthålet och ser att två av mina grannar står utanför. Drabbas genast av ångest då det står en soppåse innanför dörren men öppnar iaf.
Den ena grannen håller genast upp tre fingrar och säger lite roat, "nu har ni bara tre illrar kvar". Jag blir lite lätt chockad och ser framför mig hur någon av dem varit ute med sin hund och sett en av illrarna springa runt ute och förbereder mig mentalt för att dra på mig skorna och ut och leta.
Mina tankar avbryts av den andra grannen, hon som bor rakt ovanför, då hon yttrar orden som får mitt hjärta att ta ett glädjeskutt -Jo, den sitter nämligen på min balkong och gräver ur alla blomkrukor.
Så det blev att bokstavligt talat be tusen gånger om ursäkt, vara tacksam för att gudarna log mot oss idag och gå upp och hämta illern. Precis som jag misstänkt var det Lilly, vår lilla klätterapa som klättrat upp 2,7m upp för minknätet vi klätt in vår balkong med och sedan tagit sig igenom en liten springa upp på grannens balkong.
Så det blev inte mer än en några timmar lång rymning, men det räckte för mig som bjöd på storkalas med oljor och kattmalt när vi väl kommit ned från grannen igen.
Blomkrukorna är ibland jordigare på andra våningen :P
Paulina
Jisses, dom är alldeles för smarta för deras eget bästa, vilken jäkla tur att hon bara hade gåt in till grannen o hälsat på.. ni får kanske fixa nått annat än minknät att ha på balkongen..skönt att hon är hemma o välbehållen..

#1 Framför allt så har ju inte de obetänksamma grannarna illersäkrat sina lägenheter och därmed står blomkrukorna inom räckhåll för en företagsam liten iller.
#2 Jag är redan på väg ut med verktygslådan för att sätta upp en planka där hon tog sig igenom så att vi kan undvika fler incidenter.

Hehe, jag som trodde att det var den med Celadongener som gjorde skäl för sin far…
Helt underbar replik från grannen som fick sina blommor omplanterade :-)
Dom blomkrukorna var nog det bästa du kunde önska dig. Annars kanske den företagsamma damen inte stannat där.
Lycka till med illersäkringen :-)