Hi Sky :)
Efter en för Sky 100mil (för mig 200mil, PHEW!) lång bilresa med mig och min hund Yume… så anlände vi äntligen till hennes nya hem i Kiruna!
Sky är en super fin, semi-angora, pastell tik från Norrskenets illeruppfödning i Timrå! Det var trevligt att träffa uppfödaren Emma o alla söta illrar! Mamma saga var såå snäll o fin.. hoppas Sky blir lika trevlig när hon blir stor 
Här kommer lite uppdateringar om hur det går för oss o självklart bilder :-)
Härligt härligt, , hon är jättesöt och jag tror absolut hon blir lika go som hennes mor.
Åsså vill vi se fler bilder jaaaaaaaaaaaaaaaa he he..
Vi fick en lite dålig start igår, dagen vi äntligen kom hem efter en lång resa! Stackars Sky måste ha varit super stressad o rädd efter att ha lämnat familjen, åkt 100mil, fått gå ut i koppel på rastplatser under resan vilket var läskigt, fått en ny matte o Yume, fick springa lös i hela nya lägenheten… tillslut blev det överbelastning för en liten iller såklart! Det slog över o hon blev lite vild, o försökte komma åt yume i min säng (där hon ska ligga ifred) o när jag tog ner henne började hon hoppa o bita efter mina händer. Hårdare o hårdare! Jag blev rädd, röt till o tog henne i nacken för att få loss henne, vilket gjorde det värre. När jag försökte få in henne i sin transportbur så fick jag använda handduk.
Hon var super stressad o mycket riktigt somnade hon på 1sek, sov hela kvällen! Så satte jag in henne i hennes rum (badrummet) o öppnade bur-dörren, då var hon den snälla lugna illern igen :) . Jag gick o sov o det gjorde Yume o Sky också.. knäpp tyst ända tills 11 på morgonen! :-)
Idag är det en NY START för oss!
Igår kväll efter vårt lilla drama gick jag igenom för migsjälv hur jag ska gå till väga med Sky o hur jag ska få henne (och MIG) trygg!
Jag måste ta det MYCKET lugnare o gå långsamt fram med henne, jag måste ha fått hjärnsläpp igår! Det kommer ta lång tid innan hon får springa lös i hela lägneheten o Yume får hon inte va sammans med förrän jag litar på Sky 100%… jag kommer ta min tid.. va så säkra .. så tyvärr.. inga gosiga iller-hund bilder! ;)
Idag köpte jag arbetshandskar och kompostgaller! Med arbetshandskar o stövlar känner jag mig helt lugn o trygg, det är A&O! Hehe Sky försökte krypa in i mina stövlar "Jag vet nog vart du har tårna! >:)" men jag snörde åt snö-låset "Ha! Vad säger du nu då?"
Sky har fått bekanta sig med sitt rum ostört o nu känner hon sig trygg där såsom i transportburen. Så jag har varit inne hos henne korta perioder idag o bara låtit henne komma fram till mig utan att jag hanterat henne o bara pratat lugnt. Hon är mycket kontaktsökande o trevlig :). Försökte naffsa i vantarna ett fåtal gånger, men jag sa bara "AH!" gällt o bestämt, då släppte hon direkt o jag satt kvar som om inget hänt "Nämen? Är du samma matte som igår? Detta funkade ju inte!" såg Sky ut att tänka
!
När jag satte upp kompost gallret blev hon tillslut lite stressad o arg dessutom ville hon ha min tejprulle (som jag inte släppte) "Var det inte jag som bestämde i dethär huset??" tjurade hon iväg :-) .
När hon började bli lite "ivrig" o bet lite mer o höll kvar o inte riktigt lyssna på "AH"… Då var det minsann dags för lilla Sky att sova! In i transportburen (Time-out) o mycket riktigt somnade hon direkt! 
"Jag tycker att du är liiiite äskig än" Säger Sky som springer o gömmer sig när jag går in i hennes rum. Men det dröjjer inte länge förrän hon är framme o undersöker mig, o de senaste gångerna har jag klappat henne i mitt knä o lekt med leksakerna
Hon är så snäll o fin! Vi tar små små steg o framsteg det gör vi tycker jag! Nu när jag förstår henne bättre går det mycket lättare än jag trodde!
Väldigt lik Yume när hon var i trotsåldern o samma metoder funkar även för lilla Sky nu! :)
Emma sa ju att Sky är i värsta trotsåldern just nu, jag märker att hon testar mig.. men en Akita ägare låter sig inte beröras o behåller kontrollen 
#1 Taaaack ska du ha! Jag blev lite rädd igår.. men jag var ju helt utslagen efter resan. Idag går det jätte bra o vi tar det lugnt! Jag vet att hon kan bli en super go iller!
Det kommer ta tid .. men jag hoppas jag kommer en bra bit på vägen när mina föräldrar kommer till jul 
Om någon har lite tips tar jag gärna emot dem!

#0 Oj vad hon posade för dig då..här får man slita som en hund för att hon skulle titta in i kameran:P
Förstog nästan att det var det som var orsaken att hon betedde sig som en vilde, tar på krafterna att åka bil och med ett helt nytt hem och ny matte och allt gör en liten illertös väldigt osäker.
Skönt att ni två redan gör framsteg men vad använder du kompostgallret till?
Pussa och krama Sky från mig och flocken:)

#8 Jag förstog att du hade som en grind men trodde att du endast hade kompost gallret. Hade du haft det så hade hon lätt tagit sig igenom eller klättrat över så det var därför jag undrade hehe:)
Jätte bra att du gjort en grind så hon blir mer van av rörelser och lukterna:)

Du skrev att du efterlyste lite tips. Mitt tips är att jag tycker inte att du ska använda handskar. Så hårt tror jag inte att hon kan bitas, utan jag tror att det är valpbus det rör sig om. Om hon nu inte blir skräckslagen och bits i panik, men det brukar ju inte hända så ofta.
Handskar kan vara superroliga att leka med och blir oftast mer utsatta för bitattacker i såfall. Och sen när du tar av dig dem så förknippar hon inte att det var dina händer som var i handskarna så då får du börja om iallafall.
Om du är väldigt rädd för att bli biten och känner att du inte vågar vistas med henne utan dem så självklart då får du väl ha handskar, men det gör oftast att man skjuter upp själva problemet lite. Som nog egentligen inte är något problem. Valpar brukar sällan bita så det går hål.
Men det är ju bara vad jag tycker, andra kan tycka på annat sätt vill jag poängtera direkt.
Mitt råd är att använda handskar om du känner dig säkrare, om du blir nervös/rädd för att hon ska bitas/naffsa lite hårt så överför du vibbar till henne och det känner hon av och då kan hon börja nyttja detta. Hon kommer lära sig att det inte är okej så småningom för ju tryggare och säkrare du är i dig själv desto fortare kommer hon oxå känna sig trygg med dig.
Bra att ni tar det i små steg, det kommer bli jättebra det här..
Har inga direkta tipps men vill bara säga att hon ser jättefin ut på bilden i #0, snacka om snyggt fångad pose! Du verkar ju inställd på att hålla dig lugn, så allt blir nog bra när hon fått bo in sig lite och ni lärt känna varandra bättre ska du se! :)
Är det din första iller?
Att hon försöker komma åt hunden är inte så konstigt, så var mina illrar när de flyttade hit också, och då var de vuxna! De är så nyfikna och vill veta vad det är och vart gränsen går för vad de kan komma undan med, precis som hon testar med dig. Mina lärde sig att de kommer undan med vad som hälst om inte matte är där och bär iväg dem, hehe. Stackars hunden (schäfer) får nämligen inte röra dem, och tillskillnad från illrarna "vet" hon att matte kan se genom väggar
.
Något som kan funka för dig som också gar stor hund är att sätta en grind i dörren till t.ex. sovrummet, då kommer Yume över men inte Sky. Kanske kan behövas komendera henne "hopp" över några gånger om hon är uppfostrad att inte hoppa över saker, så hon förstår att det inte är henne avspärrningen är till för. Så får Yume en lugn och avskilld plats där hon kan koppla av hon också, för jag är tveksam till att det skulle gå att lära en iller att inte gå upp i sängen, för det är ju sååå kul där med alla fluffiga täcken och kuddar! Men är man envis som synden så kanske.
För mina pojkar tog det ett tag, men så småning om ledsnade de på hunden, hon var ju inte roligare än att hon sprang iväg när de blev för jobbiga!
Du har säkert tänkt på det här redan men jag vill ändå tippsa om att sära på hunden och illern (med stängd dörr) när du inte är hemma (eller sover), även när de bott tillsammans i flera år. En hund är alltid en hund och en iller en iller, och vad som börjar som en oskyldig lek kan allt för snabbt sluta med en dödlig olycka för lilla Sky!
Pussa sötnöten, i tanken iaf
, så håller jag tummarna för att du kan göra det på riktigt snart också!
Nu kommer Sky fram till grinden o klättrar fint upp i mina händer när jag sträcker ner dem så att jag ska bära upp henne :)
Hon är fortfarande lite rädd o komma ut i lägenheten men jag bär ut henne korta stunder, så fick hon lite skinkost.
Hon är fantastiskt duktig!
Nyvaken Sky i sin favorit hängmatta!
13, Hon vet hur man ska posera he he sötisen..

Ska du redan omplacera henne? :( går det inte om man ger det lite tid?