Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2579 ggr
skrollan
0

Livrädd!

Efter att Groggie var på rymmen i mars i år så har han numera blivit livrädd för saker och ting. Han kan ligga i sin puff i vardagsrummet och så går man själv in dit och han vaknar till och blir livrädd och springer under soffan! Där ligger han sedan tills han dem flesta gånger somnar där under.

Spelar ingen roll om jag plockar ut honom och försöker lugna ner honom med gos osv. Han är vettskrämd!

Ännu värre tycker jag det blev för ca två månader sedan när han opererades för binjuretumör dessutom, nu nästan smyger han förbi rummen i lägenheten och ligger gärna på lur och tittar innan han går någonstans.
Han har inte alls den där illersömnen kvar som han haft en gång i tiden, utan nu vaknar han för minsta lilla ljud och springer under soffan. (ex nu precis när jag hostade och han sov, vaknade och sprang under soffan på en gång)

Samma sak med dammasugaren, har han alltid vart livrädd för och ligger minst tre timmar under soffan efter man stängt av den. Så numera försöker vi att en av oss dammsuger och den andra tar en promenad med illrarna under tiden.

vad ska jag göra? Vill inte han ska stressa ihjäl sig?! =(

skrollan
0

Ingen som har tips? =(

Banankaka320
0

Låt han få sin tid att vänja sig vid allt igen, gömmer han sig så låt han vara ifred. Det kan bli värre om du liksom försöker tvinga fram han. Och om han bara är lite rädd för något uppmuntra han massor med godis eller kel

Aviendha
0

Usch vad jobbigt!

Det är inte alls kul att ha en iller som är så rädd för nästan allt, det gör ju ont i ens egen själ att se det. Jag har inte så mycket råd att komma med mer än att försöka jobba för att få honom tryggare. Lugn, tålamod, kärlek och massor av uppmuntran på alla sätt och vis. Berömma när han vågar sig fram om han så har legat i timmar och kurat.

Det är ju inget som botas över en natt alla gånger men jag kan inte komma på något annat sätt än att så sakteliga försöka skapa en trygghet för honom när det verkar vara det som saknas honom.

skrollan
0

Förstod att det var en svår fråga, men tycker det gör så ont att se hur rädd han är. Bara jag hostar till lixom =(

Försöker med kel, pratar med honom när han ligger under soffan, lägger mig hans hans nivå på golvet, upprepar hans namn och lugn i rösten m.m. Känns som jag stressar ihjäl honom med att bara finnas till i lägenheten samtidigt som honom =(

Aviendha
0

Tyvärr så måste man ju leva och det innebär att man kommer nysa, hosta, tappa saker i golvet, damsuga osv. Däremot så kan man försöka lägga till ett lugnare sätt att röra sig och prata. Spendera mycket tid på golvet så att han kan komma fram till dig om han känner för det och uppmuntra honom för minsta lilla framsteg han gör.

Även om han inte blir helt avslappnad så tror jag nog att han säkert lugnar ner sig en anings aning iaf när du pratar med honom och försöker lugna honom. Som sagt; tid, tid, tålamod och mer tid är väl det enda jag kan tänka mig. Hoppas verkligen att det löser sig för er!

skrollan
0

Jag gjorde det nu när jag kom hem, visslade som jag brukar eftersom dem kommer till dörren då. Men han sov som en stock, så bara skrollan kom. Gick in försiktig i vardagsrummet där han sover, och på en gång sprang han under soffan.

Satte mig i soffan en stund och då kom han fram sakta till mina fötter. Så nu ligger han i knät när ja sitter vid datorn. Men han har inte ro till att somna, han ligger och lurar med ögonen öppna. Men ett framsteg redan =) tack!

Aviendha
0
duholm
0

Jag kanske är på helt fel spår, men har du kollat öronen på honom så han inte börjar få problem med hörseln?

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

skrollan
0

Nej det har jag faktiskt inte tänk på. Men han reagerar ju när jag pratar med honom, kommer oftast när jag visslar osv. Men jag vet inte…

duholm
0

Jag bara tänkte om det har kommit ganska plötsligt och han reagerar så  starkt kan det ju vara att hans andra sinnen blir bättre. Han kanske reagerar mer på t.ex vibrationer i golvet och försöker "ställa om sig" till det. Det betyder ju inte att han är döv, men hörseln kanske håller på att bli sämre.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

skrollan
0

Ja det är klart. Men allt detta kom efter han var på rymmen och operationen tyvärr =/