De brukar bitas va?
Jag är så trött på folk som frågar om illrar bits och är farliga.
Nu för tiden när folk frågar så svarar jag bara: "Brukar du fråga om alla hundar du ser bits?"
Visst, frågar folk om de får klappa så säger jag att Melwin är säkrast, för Epona KAN bitas om hon är på det humöret, men det är inte helt ofta. Melwin har iofs bitit några i sommras, men inte så det har gått hål… bara naffs liksom.
Men måste första frågan alltid vara om deras tänder?
Jag tycker inte att illrar bits mer än hundar eller katter, iallafall inte mina.
golf.ifokus.se
Det där är rätt hemskt egentligen, har en kompis som har två illrar och de bits inte, åtminstone har de aldrig bitit mig. men såfort man nämner illrar så får man höra just att de är aggressiva. Har själv haft hamstrar och de kan ju naffsa i fingrarna om de tycker att man luktar mat, men de har inte alls samma rykte. Tycker illrar är himla mysiga djur!

Ja dom äter barn… och dom sliter ut min halspulsåder ett par tre gånger om dagen. Men allvarligt så tycker jag nog illrar ger fler tjuvnyp än katter och hundar.
Jag tycker nog att illrar faktiskt har en liten bit av allt det folk tror- dom bits, luktar och bajsar både här och där.. Det är ju en halvsanning i allt det där.. Illrar har en speciell lukt. En lukt som inte alla klarar av.
Hur kommer det sig att illerfolk frågar varandra om illrarna är bitiga när de ska omplaceras och det finns så många trådar om bitiga illrar? För att illrar använder sina tänder när de kommunicerar, busar, blir arga, you name it :)
Det är ju sällan man ser tråd efter tråd på kattorum där man har problem med bitiga katter. Kanske katter som rivs, men sällan de som bits… Här finns det hur många trådar som helst.
Och rumsrenheten behöver jag väl inte ens gå in på här. Dom flesta har väl erfarat är det på den punkten ofta är smidigare med en innekatt än en iller ;) Vet iaf inte om någon kattägare som fått byta eller slipa om golvet när de flyttat ur sin lägenhet :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bogey ska testa nästan alla främlingar, i.a.f. om de ska hantera honom eller om han kommer åt nakna fötter. Det kanske är att "bruka bitas" 

Yeye… ändå jobbigt att alla frågar samma fråga… de får väl känna efter istället… blir de bitna så vet de sen.
Ska köra med den nästa gång: "Stick fram handen och testa, jag har ingen aning…" :P
golf.ifokus.se

Melwin brukar bara slicka på folk… tror att de känner tungan och blir rädda och rycker tillbaka handen och kanske river sig på en hörntand de gånger som folk påstår att Melwin har bitit :P
golf.ifokus.se

#3 Min kompis hade 4 katter som hade pinkat ner hela hennes lägenhet ;) Finns sjukt orumsrena katter också.
golf.ifokus.se
Jag kände en som fick tapetsera om hela lägenheten för deras katter ( 2 st) hade klöst på väggarna i samtliga rum så även om man har katter kan de bli dyrt. Dock fanns flera klösbrädor men det var tydligen inte lika kul o riva på.
För övrigt håller jag med Jossan här.

Men oj, då vet man vad man inte ska fråga när man träffar en:P
Även om jag har läst mkt om illrar, deras beteende osv och känner mig att jag kan en hel del om dem så är det väl som många säger skillnad på att träffa en!
Tycker att ni (jag själv) dessutom är bra på att tala om för folk anledningar till varför man ska tänka efter ett par hundra gånger innan man skaffar iller, en utav anledningarna är just- de kan bitas och det kan bitas Hårt!
Det budskapet går förhoppningsvis fram till oseriösa illerägare men även andra som inte har tankar på iller men tycker att det är ett sjukt intressant djur hör det som sägs om bitandet…Det gör att man får ökad respekt för dem- bra eller dåligt?
Kan förstå att de kan vara irriterade, nästan alla frågar om min kanin bits/rivs..de kan ochså vara jobbigt men det finns ju vissa som tycker sånnt är riktigt obehagligt..
Tråkigt när de som säga här ovan stämmer så väl, har tagit hand om katter som bitit, rivigt och pissat på mig och allt runtomkring, en annan kanin som bet så man fick ta stelkrampen osv..detta nämns inte på samma sätt..

Alltså nu frågar ju folk som möter mig inte frågan på det viset som att de undrar ifall MINA illrar bits. Utan de påstår liksom att illrar i allmänhet bits.
Skillnad är ju om de frågar: Bits han? Precis innan de ska klappa.
Men nej, de kommer fram och säger: Hej, SÅDANA bits va?
golf.ifokus.se
#7 Fast om inte katter är rumsrena så beror det oftast på något. En katt går inte utanför lådan om den mår helt bra. Tex så kan dom vara för många på för få lådor eller vara för många katter på samma revir eller likn.. Att en iller inte går på lådan beror bara på att den inte går på lådan :P
#8 Ja, att katter kan klösa är ju inte så konstigt, det är ju deras behov som måste fyllas. Men förstå frågan man ställer en kattägare är ju inte om den klöser sönder alla tapeter för det är ju inte s jättevanligt att katter ändå gör så. Men det är ganska vanligt att illrar både bajsar utanför och bits :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Visst kan det bli lite tjatigt när man får samma fråga gång på gång på gång. Men personerna som frågar gör ju det för att de inte vet och/eller är nyfikna, inte för att vara tjatiga. Det är ju något man får "ta" när man har med sig ett lite ovanligare djur. Jag brukar hänga i parken rätt så ofta med illern och en vän med två papegojor. För mig är den vanligaste frågan om illern bits, för henne är det om fåglarna kan prata. Sen att den ena gojan bits oftare och hårdare än min iller är ju något man får upplysa om när de sträcker fram handen och försöker peta. Hellre att folk frågar än går fram och tvångsklappar. Har hört flera hundägare som stör sig på att främlingar verkar tro att det är helt ok att klappa deras hundar utan att fråga.
Vill man slippa löjliga/tjatiga frågor får man väl välja att antingen ignorera främlingarna eller promenera på mindre folktäta platser.
_No way! Yes way!

Förlåt, mitt fel.
golf.ifokus.se
mina vänner tyckte suzy var galen för de satte ner fötterna på golvet när hon busade med mig.. skyll dig själv säger jag bara. :(

#0 Alla hoppar på mig så fort jag går utanför dörren eller när dom hör att jag har illrar och nästan skräckslaget konstaterar (inte frågar) att dom bits! Varpå jag svarar att japp, det gör dom men inte lika hårt och mycket som en unge jag känner ;) Då blir dom knäpptysta. haha alltidng är ju relativt.
Ska väl komma med en posetiv kommentar jag fick. Visserligen visste personen vad en iller var för något, men kommentaren var så skön att höra…
"Det är riktiga illrar, dom stoppade man i fickan när man gick ut" 

Jag är sådan att jag ser hellre att dem yttrar sig om fördomar eller frågar av ren nyfikenhet för då får man en chans som illerägare att berätta mer och kanske lära dem något positivt om illrar 
Jag tycker inte det är fel att fråga om en iller bits innan man hanterar den. En del illrar bits punkt slut och det är inte alltid man har lust att ta den fajten. Norpan gör det oavsätt hur mycket jag än uppfostrar henne att låta bli, nya människor smakar gott.
Dock så tycker jag väl att man kanske inte behöver slänga det i ansiktet på folk att sådana bits ju, att man tar det nästan för givet.
Sara