Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1498 ggr
sarae
0

Aktiveringstips

Vet att det finns massor med trådar med tips på olika lekar osv. Mne jag tänkte att vi kunde försöka samla allt på ett ställe. Så kom med era bästa tips på hur man aktiverar en iller!

ViktorMarina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fyll en balja/låda/bunke av ngt slag med vatten, och lägg i lite bollar, korkar, ja allt möjligt som illern kan dyka efter :) Det är favoriten här hemma!

Burtil
0

På denna sida hittade jag en del bra aktiveringstips av Bob Church (på engelska).

http://www.ferretnews.com/issues/ferret-news-78.html

alda
0

Här är ett gäng aktiviteter som jag hittade någonstan;

En bra och billig leksak är en bit torktumlarslang ca 10 cm i diameter.

Rutschkana: Skär till en bit Masonit (ca 30 cm gånger 90-100 cm) och ställ den med den släta sidan upp lutandes mot en soffa eller bänk. Droppa olja eller Ferretone på mitten.

Vesslans rör: Skär en bit PVC-rör (ca 5 cm) i en ca 20 cm längd. Lägg godsaker i röret så att de måste fundera på hur de ska få tag på dem.

Prassel: Vik ett gammalt lakan på mitten och lägg lätt hopskrynklat tidningspapper eller cellofan i mitten, det blir ett härligt ljud.

Jaga gamlingen: Ställ dig på alla fyra och jaga dem, sen låter du dem jaga dig. Du kommer att tröttna långt innan dem. Se upp för matt-minor (de där sakerna som skulle ha hamnat i toalådan…).

Bollådan: Fyll en papplåda en tredjedel upp med plastbollar (golfstorlek) eller hopknycklade papperstussar.

Ubåt: Fyll badkaret med 7-10 cm vatten. Lägg i en massa pingpong bollar efter att ha strykt en droppe Ferretone på varje.

Sköldpaddan: Klipp papplådor och gör nya lådor som är ca 15 gånger 20 cm, utan tak och med U-formade hål i en ände. Placera en på varje iller och de springer omkring som sköldpaddor.

Glidare: Köp en bit PVC-rör, ca 1,5 m (ca 10-15 cm i diameter). Ställ upp en ände på soffan och låt dem glida ner i röret.

Freak-Out: Fyll en papperspåse med skrynklade pappersbollar och töm den över en lekfull iller.

Handdukslek: Illrar älskar handdukar. Ta tag i ett hörn av handduken, sitt på golvet och snurra handduken över och runt din iller - vanligtvis blir de som tokiga. Detta kan vara "low-impact" eller våldsamt skoj för alla typer av illrar. (Testa också att dra handduken längs golvet och låt din iller åka med på den.)

Dammsugarslangen under "kulsäcken": Bättre än slangen i sig själv - sträck ut slangen så att båda ändarna sticker ut på var sida om säcken. Håller upp till fem illrar sysselsatta på en gång! De går över, under, på sidan, igenom, osv. Jättekul att titta på. :)

Pingpong bollen: Ta stark tråd och fäst en pingpong boll i ena änden. Fäst tråden i taken så att bollen hänger en dryg halvdecimeter över golvet. För roligast resultat, om kan avvara utrymmet, häng i en dörröppning - den kommer att studsa runt på dörren och sidorna.

Pingpong bollen i grytan: Fyll en gryta halvvägs med vatten, släng i bollen. Tips: Placera en handduk under grytan. Illrar brukar bli frustrerade ganska snabbt när de inte får upp bollen, men de har roligt när de blöter ner allting runt omkring. (Andra leksaker kan också fungera, eller iskuber t.ex.)

Gräva till Alaska: Fyll badkaret eller en stor balja med snö, ställ den någonstans det inte gör något om det blir blött och släpp lös dina illrar. Det är varmare än att stå utomhus och se på dem gräva där. Testa också att begrava några leksaker eller russin i snön.

Bädda sängen: Placera illrarna på sängen och se på dem dansa och krumbukta medan du skakar ut täcket, slänger på ett överkast och fluffar upp kudden. En bra lek för stressade mornar.

Packa upp: Närhelst du kommer hem från en resa, ställ bagaget på sängen och illrarna bredvid medan du packar upp. De små monstren kommer att vara behjälpliga när det gäller att öppna blixtlås, fickor o. dyl, samt att dra iväg med allt skojigt.

Kuddgömma: Plocka upp en iller och placera den i botten på kuddfodralet och luta dig tillbaka och se på medan undersökningen pågår. Vänd på kudden då och då för att förvirra ytterligare.

Illerpåsen: Lägg flera illrar i en stor påse, sopsäck, bag, etc. Lek tittut, öppna och stäng upptill. Peta försiktigt från utsidan, dra runt väskan/påsen på golvet . . . Se upp för nafs genom materialet från upphetsade pälsmonster.

Lastbil: Lägg illern på rygg på mattan, dra honom runt som en leksakslastbil, om du inte är alltför stolt kan du göra billjud. Vissa illrar älskar detta och vissa tolererar det inte alls. På trägolv kan du skjutsa illern eller snurra dem med ett finger på bröstkorgen. Vissa gillar det, vissa inte.

Sticka en tröja: Ta ett garnnystan. Håll i ena änden och släng nystanet mot en illersamling. Många kommer ha jättekul med att rulla runt det och försöka rulla ut allt garn. När de är färdiga, nysta helt enkelt upp det igen.

sarae
0

#3 vilka underbara tips du kom med!! åh va kul! Nu vet jag vad jag ska pyssla med iställlet för att tenta plugga ;)

leo-
0

läste om någon som hade gjort detta

ta en låda som helst är tät, sätt i ett gäng blomkrukor med jord i denna. se bara till att kanten på lådan är högre och att det finns spillmån runt krukorna.

fukta jorden

borde funka med en stor och en liten toalåda. sätt den lilla i den stora och fyll den lilla med blomjord

Flisa
0

bad..anka? Skrattande lucifers nya bästis, piper gör den också ;) och den är snällare än matte….

Robinsnel
0

#2 Jättebra artikel! Kul att läsa o få bekräftat hur smarta illrarna faktiskt är. Tack!

Theres
0

Melwins favoritlekar:

**Studsa i sängen
**Så fort han hamnar i sängen blir han helt sjövild och hoppar och studar och poppar.

**Busa med honom
**Om man busar med honom och vänder honom på rygg och kliar honom på magen så blir han så gulligt tokig, sen är alla gamla leksaker roliga en stund =)

**Handduken
**Jag har spännt upp en handduk mellan kompostkaller som en hngmatta ungefär, slänger man i massa pinglande leksaker i den så leker han tills han somnar på plats :D

**Vara ute
**Att ta ett koppel (i detta fall flexi mini 3 meter) och sätta fast i marken är tydligen jättekul, om man sätter honom på en intressant plats, sen kan han springa runt där och busa för sig själv medans man pysslar med annat i trädgården.

**Bli jagad
**En stor favorit är att bli jagad, man går mot honom och stampar lite i golvet, då blir han helt vild :D Poppar och visar tänderna, sen springer han och gömmer sig och hoppas på att bli hittad så han kan gömma sig på ett nytt ställe =)

**Pinglande bollar
**Lägg massa pinglande bollar i en såndär nätgrejj från ikea (jag tror den heter minifångst?). Jag lägger bollarna i mittendelen, sen går Melwin in i delen längst ner (har hängt upp den) sen ligger han där nere och bankar på bollarna i "taket" =)

golf.ifokus.se

Madde
0

vilka kanontips ni har kommit på. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sarae
0
gwen
0

Leksaker som rör sig av sig själva eller som man drar upp brukar gillas här hemma. Barnleksaker såväl som kattleksaker funkar.

TottsiGirl
0

wow vad massa kul lekar :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nea
0

Har inte testat detta själv på ett tag: Ta ett ägg koka det. låte det svalna och ge sedan hela ägget till illern. Illern får lite att tänka på när den skall in i ägget, samt att allt går att äta så det är ingen fara att ge det. Fick tipset av en tjej som utbildar sig till domare i dne engelska standarden.

Inteligenstest: Ta ett gäng toarullar (har man inte så många kan man dela dem på hälften). Vik ena sidan så det blir som ett lock. Visa sedan illern att du har godis i handen och att du stoppar det i en toarulle. Låt sedan illern söka efter godisbiten. Här är det jättepopulärt.

Sara
0

# 13 Har en sån där aktivitetsboll där man gömmer godis som ramlar ut när de rullar på bollen.. Tsss, funkar inte sa illrarna!

Sara

Nea
0

#14 Mina har fattat hur man gör, bara matte som är lite lat att fylla på bollen.

JossanH
0

#15 samma här plus att pegasus snor åt sig allt godis innna nån annan iller hinner reagera.. ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Här är vi så taskiga så vi stoppar massa vanlig mat i, det är faktiskt lika kul tycker de… :/

Faxlin
0

#17: Så gör jag med. eller ja nästan. Jag använder mat fast inte den dom äter jämt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nea
0

Jag har den maten de äter, av någon konstig anledning är maten godare i bollen än i matskålen.

Faxlin
0

Men självklart Nea, det blir ju ett annorlunda sätt att äta på. ;-) Tänk dig om du skulle äta en korv med bröd hemma eller en korv med bröd i skogen. Den i skogen är roligare alltså smakar den godare :-)

Audiatur et altera pars

Alwyn
0

Jag provade med bränsle-pällets i toalådan men då gräver hon där som en tosing! Tycker det är jättekul! Annars jagar hon gärna snören och leker tafatt.

Sara
0

Har samlat coca cola korkar i en månad nu och har 30 st i en låda som jag satte ner till illrarna i går. De nosade lite och tittade på mig. Sen gick de och gjorde nått annat.

Så nu väntar jag på nått erbjudande från Coca cola om att samla korkar och få en cola keps eller nåt. Flört

Sara

sarae
0

#22 haha! ja det kanske kommer till bättre nytta ;)  Har oå en låda med en halv miljon kapsyler..men här e dem rätt uppskattade utav alla utom mig som alltid trampar på dem….ett par ggr i veckan fyller jag baljan med vatten så får de leka baywatch med kapsylerna..å det e uppskattat!

Sabina-old
0

En lek som Max tycker är super kul är när jag gömmer mig under täcket i sängen, han springer runt mig och sticker in huvet lite här och där. Jättekul när matte försvinner och sedan så måste han leta… Extra kul blir det om det finns en kul leksak att attackera när han tittar in under täcket…

leo-
0

något som mina älskar är när man har handlat typ hyllor på Ikea eller liknande och dom ligger i genomskinliga långa plast påsar. Är att ta påsen klippa bort botten så det blir ett genomskinligt rör, håll detta vid golvet så att illern springer in lyft upp och gunga,klia den på magen och liknande sätt ner röret och se din iller studsa iväg poppande som en galning en runda för att sen springa in i röret igen och börja om

sarae
0

putteliputt! massa bra tips här!

NoraDede
0

åh nu har jag en massa saker att prova Kyss

Malin-A
0

låter kul att ha iller me alla roliga aktiveringar man kan hitta på =D

Faxlin
0

I princip använder vi det man använder till hund. men vi iller anpassar det lite ,-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

jo dom e ju lite minder, men just där me badkar o dykning låter himla roligt.. skulle jag försöka dyka me lusse i badkaret slulle det bli en enda stor vattenpöl i badrummet =D

Faxlin
0

haha, han är liiite för stor för det ja. Men om du jämför storleksmässigt är det som om du skickar i Lusse i en stor pool. ;-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Malin, du kan ta med Lusse hit, så lånar vi grannarnas..Oskyldig

Det är farligt att vara inne här ju, nu vill jag ha en iller. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Malin-A
0

haha ja mexx o lusse i grannens pool.. guud va lycklig hon hade blitt… =D

Faxlin
0

haha, ja då hade din granne jublat Alex. det är jag övertygad om.

Har du kikat runt på illrarna här inne eller?

Audiatur et altera pars

Alex
0

Japp det har jag. ^^

Seriöst, om vi gör det kanske hon flyttar..! :D

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

mohaha, eller så får ni flytta för hon cementerar in hela er tomt i en jätte bunker.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ja o då kan jag o killen köpa huset så får du himla trevliga grannar.. =)

Faxlin
0

haha

Audiatur et altera pars

Alex
0

Jaa!! :D Så får jag bada pool när jag vill! ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

ja självklart… så kan vi ha poolparty o bjuda alla våra iFokus vänner =D

Alex
0

Oh, det lät mycket mycket trevligt!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

iFokus vänner? Blir jag bjuden då? illertant och allt som jag är .-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ja självklart är du välkommen, o så får vi inte glömma våran tantis.. =)

Faxlin
0

Nepp jag tar med henne i rullstolen .;-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ja det blir bra.. =) glöm inte badringar,badankor o öl =D

Alex
0

Självklart Åsa! Du kan ju ta med dig tårtan också..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Tur att ni inte glömde mig ;)

Faxlin
0

Nej men Alex tårtan tar vi hos mig. Hos dig tar vi chips och nötter som passar till öl och cider.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ja först lite fika o kaffe o sen öl o cider =D

Alex
0

Okej. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Fick jag följa med eller??????

sarae
0

ååh…lämnar er ensamma EN endaste kväll…å ni ballar ur som ett gåäg kalvar på grönbete….å dessutom i MIN fina fina tråd (viskar "my precioussssss" i bästa gollum anda)….fy på er töser….tur att det åtminstonne finns nån här inne som håller ordning på saker å ting….ÅSA du borde veta bättre ;)

Malin-A
0

ooopssss, Oskyldig *s*

Alex
0

Det är Åsas fel alltihop.. Hon tvingar med oss på tåget. Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

sarae
0

ja…men då får ni stå emot helt enkelt! ni e starkare än så flickor!  titta henne bara inte i ögonen så klarar ni er!

Malin-A
0

ja oss kan ingen skylla på, vi är ju bara på besök.. hahaha

Malin-A
0

hmm tror att åsa har förtrollat oss alex… har du inte känt dig lite yr det sista,, =D

sarae
0

suck…ännu fler som faller framför Åsas fötter….suck…vad skall man göra åt detta?

Alex
0

Jo lite småyr sådär faktiskt..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Oskyldig

Faxlin
0

Ouupps, har jag gjort bort mig nu igen ?? FörvånadGenerad

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

hmm, tror faktiskt att Sara bara är avis för att hon inte var här och busade med oss andra.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Hihi ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Ska jag vara avis jag också då ? Jag fick ju inte heller vara med från början ;)

Alex
0

Aww, stackars lilla Lotta. :(

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

haha, men lotta dig lämnade vi ju ute med vilje. Sara höll sig härifrån med vilje. ;-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Usch vilket fallskspel *BLÄ*

Faxlin
0

mohahaha

Audiatur et altera pars

Alex
0

Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Oskyldig

Faxlin
0

nejdu Lotta en ängelsymbol och dig gick inte ihop. ;-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Haha ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Cool

Faxlin
0

Japp göm dig bakom glasögonen du. ;-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Känner mig skittuff jö *ASG*

Faxlin
0

Nerd 

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Åsa det där är brillor som nördar har så dom passar dig utmärkt ;)

Faxlin
0

hmm, vart fick du luft ifrån idag igen då??

Audiatur et altera pars

Lotta
0

En annan har ju sovit till skillnad mot för er…så nu är man readi to go and fitt for fight ;)

Faxlin
0

jag är helt slut som människa jag.

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Vad har du nu gjort?

Alex
0

Åsa förvandlar sig till iller så hon har rätt att bita dig. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

Åhh, Alex, jag vill nog bli iller :-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Du kan få bli min iller! Skrattande Så vet jag att jag får en trevlig en.. Men som är elak mot Lotta. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

haha, okej. men med mig så följer ju de andra bepälsade illrarna. och inte alla av dem är ju snälla :-)

Audiatur et altera pars

bnoffan
0

Varför förstöra den här tråden som faktiskt var mycket intressant till en början…`?

Lotta
0

Generad Förlåt vi tappar av oss ibland…

sarae
0

#86 jag fixar en sammanställningstråd med alla aktiveringstips sen ;) har mor på besök nu så jag har lite ont om tid hihihi

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.