Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 895 ggr
JossanH
0

Hur tidigt kan man chippa?

Hur tidigt kan man chippa en illervalp med suprelorinchipp?

När jag diskuterade det senast här inne så var det flera som trodde att chippet kunde hämma tillväxten och därför vill man ju gärna inte ta det så tidigt.

Nu tycker jag att Marcello luktar ganska mycket iller mot vad han gjorde i början.. Han blir 16 veckor nästa månad. Jag känner ingen panik med att det måste ske just nu men det hade ändå varit skönt om han aldrig hann gå in i brunst så att Skit och han inte får mer problem mellan sig och så att jag slipper en brunstig kille ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Jag föreslår att du pratar med Sarae här på iFokus, hon har bra koll på det där.

Vad jag förstod det så kunde man chippa innan dom ens går i brunst för när vi känner av brunsten så har dom oftast gått ett tag redan, hon skrev nått liknande i alla fall men minns inte exakt nu.

Att chippet skulle hämna tillväxten tror jag ingen har vetskap om för det är så pass nytt ännu,

Aviendha
0

Om jag inte minns helt fel så frågade någon väl Marianne om detta i förra tråden och hon konstaterade att man sätter det vid könsmognad och inte bör göra det innan. Hon trodde inte att tillväxten hämmades men det kan ju även bero på att de studier som gjorts är på könsmogna och vuxna djur, och även om kan börjar lukta nu så är könsmognad lite väl tidigt vid 16 veckor.

JossanH
0

#2 nu kommer minnet tillbaka igen :) Nej, han är inte könsmogen än.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Förhoppningsvis är det bara lite tonnårsdoft ;) Det vore ju trist om han fick en långdragen förbrunst och under den perioden inte funkar med Triton, men det kan ju gå ändå.

JossanH
0

#4 hamnar han i förbrunst så det blir problem kommer jag chippa honom tidigare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

#2 Jag ställde samma fråga för en tid sen så nu finns två nästan identiska svar i frågelådan på veterinären.nu  Glad Kollade ju inte innan jag frågadeSkäms