Tur att man inte är mink...

Finns mer ruskigheter här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7593068.ab
Kan ju tilläggas att många illerfarmare även föder upp mink. Och har dem på exakt samma sätt.

:(
// Amanda
Nu tror jag ju faktiskt att det inte är så illa som på bilden hos exakt alla minkar på alla farmar (ekonomisk förlust om inte annat) men inte tusan är det bra!
Har en gammal minkuppfödningsbok från 50-60-talet liggandes och där tar de upp onormala beteenden och är rätt säkra att det beror på för liten yta som stressar djuren. Det var alltså 50-60 år sedan och burarna har inte ändrats nämnvärt..
Paulina
Fy f*n jag blir så j*vla upprörd.. Nej.. fy.. det här går inte, hur kan man göra såhär..
Minkar är så sjukt vackra djur! Det var just gällande det här som gjorde att jag fick gråten i halsen när det blev maktskifte.. Minkarnas fängelser fick stå kvar..
Sajtvärd på Iller.ifokus

saknar ord, det e så fruktansvärt, och sveriges rättsröta lär ju aldrig komma till skottet för att göra något åt det..

Visst kan man tro att merparten borde ha det bra pga penga-aspekten.
Men i Göteborgs-Posten idag står det att de hittat döda djur i burarna hos en tredjedel av alla farmar de besökt.
Jag är måhända inte ett geni på matte, men en tredjedel är i min värld otroligt mycket. Man kan ju ha i åtanke att burarna är inte direkt stora nog att dela med mamma, syskon och någon död syster eller bror.

Usch så vidrigt, blir illamående..

djurrättsalliansen är så fantastiska!!!!!
Ja, djurrättsalliansen gör ett så himla bra jobb!! Var tvungen att gå med där när dom gjorde hela storyn med grisarna. Det är bra att folk får se hur djuren har det i vårt land! Även fast vi har en bra djurskyddslag så har djuren det inte så bra som folk (och helst politiker) tror.
Jossan, jag blev oxå både arg och besviken när moderaterna kom till makten, vilket betydde att de rev upp sossarnas beslut om att stänga farmerna! Usch…. hoppas nu på maktskifte för djurens skull….
#10 Samma här! Herre gud, det är 2010 nu! Nu måste väl ändå någonting hända.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Tredjedel av de besök som de talar om i artikeln eller totalt? De besökte 15 av 75 gårdar. Jag håller helt och hållet med om att en tredjedel är en tredjedel för mycket, inget snack om den saken! Menade aldrig att jag tvivlar på att det existerar för det gör det, men det kan även vara så att de valt ut 15 farmer som tidigare är kända för värre missförhållanden än de övriga..
Paulina

Mer information om Minkfarmerna
OBS! Starka bilder!!!
Stöd Djurrättsalliansen genom att gå in på
Har just varit ute och satt upp affischer från Djurrättsalliansen, fick en HEMSK tidning därifrån idag (är medlem) med bilder som man bara kunde gråta över….. usch….
Ja, stöd djurrättsalliansen säger jag med!!
Såg en hemskt äcklig bild på en mink i bur idag med halva sidan på huvudet från örat och bakåt som var borta så man såg köttet en liten albino, fick tårar i ögonen för det är så grymt att djur ska få må så.
att de finns sånna folk! dom borde behandlas lika som dom behandlar djuren.

Här har vi sveriges största minkuppfödare som säger sig vara besviken på de andra farmare som grovt misskött. Han visade glatt upp sina djur för tv4, men han visade sig inte vara ett dugg bättre själv!
Riktigt rätt åt honom! Morr..
Om det ser ut så här när de själva får komma till tals, så är det väl inget snack om saken: djurrättsalliansen varken ljuger eller överdriver i detta fall.

#17 Så jävla illa! Hur kan man stå och säga att man har perfekt djurhållning och sen 10 minuter senare bli överbevisad av en reporter och vara tvungen att ta tillbaka sitt uttalande. Så pinsamt!
Och att det är vanligt att det ligger döda minkar i burarna. Varför ska det vara vanligt att djuren lägger sig ner och dör? Det är väl ingen "vanlig" djurägare som skulle tycka det var normalt direkt.
Hur jäkla svårt kan det vara att stänga ner skiten. De ska bli päls, vi behöver inte päls, vi har uppfunnit syntetmaterial!
Hur länge ska det vara ok med regelrätt djurplågeri?
#17 det där var bland det pinsammaste jag sett! Jag förstår inte hur man över huvud taget kan kalla det perfekt djurhållning när man har 9000 minkar att hålla koll på och de lever i små gallerburar. Jag anser inte ens mig själv ha perfekt djurhållning och då har mina djur det kanske 1000 ggr bättre än minkfarmsdjuren.
Tänk på vad det är för slags djurhållning man stödjer när man köper iller från farm. Jag har själv gjort det! Och jag skäms…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Gå in och rösta emot minkuppfödning! Den måste bort!! Hoppas verkligen på att inte borgarna kommer till makten igen…

#10 Ja, stackars grisar med stora bölder… Sa de om en okastrerad galt 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Nu har SJV utfört snabbkontroller av en del farmer och de menar att det inte rör sig om utbredd vanvård på den nivå som djurrättsalliansens bilder och rapportering ger bild av även om man funnit brister på i stort sett varje farm man besökt.
Jag hoppas att det är så för det som visats är helt och hållet oacceptabelt, men att man ändå kommer att skärpa lagstiftningen eller avveckla näringen.
Paulina
#20 sådär ja!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Rösta GRÖNT! Så att vi blir av med den här pinsamma skiten.

#24 rött… V är väl de enda som säger totalförbud till uppfödning av pälsdjur.
Både Mijöpartiet och Vänsterpartiet säger FÖRBUD mot farmer. Socialdemokraterna vill få bort farmerna genom regler som kommer bli omöjliga att leva upp till.
Resten av partierna bryr sig inte om minkarna.

Man kan ju inte resonera så! Om man röstar på ett parti bara för att man tycker samma i en enda fråga så blir det ju kanske inte rktigt rätt! Då skulle man rösta blått för då får man (jag) 25.000 extra varje år i jobbavdrag, sen kan man i så fall använda de pengarna till bättre saker som att t.ex skänka dem till djurrättsaktivister eller något annat man tycker är bra! Inte heller rätt resonerat eller?
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Nej inte en fråga, men djur och natur är så pass stor grej för mig att det skulle vara en ömöjlighet att rösta på alliansen, trots att även jag skulle tjäna på deras politik. Sen tycker jag att deras socaiala politik är skit oxå, så det underlättar ;) Vänster eller miljöpartiet är de enda allternativen.
Nej tycker inte att det är rätt resonerat att ge bort pengar till välgörenhet eller aktivism, det är en blå tanke att välgörenhet ska finnas, själv vill jag ha ett samhälle där välgörenhet inte behövs.

Då har du din hjärtefråga klar för dig.! Jag hoppas jag också ska hitta min en dag! Djur och natur är viktigt för mig med, men håller tyvärr inte med miljöpartiet eller något annat rödgrönt parti i andra frågor tyvärr. Synd att politik inte är enkelt!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Hjärtefrågan är väl att alla ska ha rätt till bra liv, djur som människor. Sen att jag som hälsosam akademiker förmodligen inte kommer att bli arbetslös eller speciellt sjuk skulle tjäna mycket på en allianspolitik känns oviktigt, jag får det väldigt bra ändå ;)
Men när dem kommer dit och filmer och visar i media, kan dem göra något åt det också? Någon anmälan, eller blir djuren kvar hos dem hemska farmarna fortfarande efter att farmarna blir avslöjade för vanskötta djur.
Det är så hemskt att se och veta att det finns så många vanskötta vackra djur! =( Det är ju fan ändå 2010, när ska det hända något?!
#27 Fast för mig visar det ju att man är lite medmänsklig till såväl djuren som människorna.. Och för mig har minkfrågan varit en avgörande fråga från det att jag uppfattade vad en minkfarm var för något så jo, lite röstar jag nog beronde på hur de står i denna frågan.
Och sedan tycker jag inte det är riktigt samma sak att bara se till vad som skulle vara bäst för mig själv om utgår från ekonomin. Jag kanske får mer pengar i fickan om det är ett blått parti men vad är pengar i jämförelse med djur och människorliv?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det finns inget parti som kan uppfylla alla ens krav. Men att behandla djuren väl är min hjärtefråga så jag lägger absolut min röst på det parti som visar respekt för djur! Sedan om det partiet inte gör att jag får mer pengar, ett bättre jobb etc bryr jag mig inte om. Det materiella för mig känns oviktigt så länge människor behandlar djuren som de gör. Och alliansen är INTE djurvänliga… usch…
Alliansen ger heller inte mer jobb eller pengar till dom som står utan.
Tycker iallafall vi lever i en tillräckligt civilicerad värld så vi klarar oss utan mink kappor, det är en sak som är säker.
Det är konstigt att vi lever i en värld där vi har mobiltelefoner som har kamera, videosamtal och surfmöjligheter men vi behandlar fortfarande levande varelser på samma sätt som för 30 år sedan! hjärnan går framåt med hjärtat står still..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#35 detta blev dagens citat "Hjärnan går framåt men hjärnan står still", för denna debatt!