Vad är det?
Kan illrar få hemorrojder?
Har inte sett Epona bajsa på ett par dagar, men hon måste ju gjort det när jag inte har tittat på, men iallafal så gav jag henne lite paraffinolja förut.
Hittade en kletig bajshög i lådan, så det måste ju varit hennes paraffinoljebajs. Men hon går och släpar rumpan efter sig och springer runt som en stucken gris, och det sticker ut en lite flärp.
Kanske dags för veterinären imon?
Melwin låter konstigt när han andas också. Inte hela tiden, men ibland börjar han andas lite häftigare, och då låter det ungefär som att han kan ha vatten i lungorna eller något.
Som sagt… får nog ta mig en tur imorgon.
golf.ifokus.se

När hundar släpar rumpan och irrar runt så kan det vara anal körtlarna(?) som måste tömmas…. Vet inte hur det är med illrar…..
Hoppas att det löser sej!
Släpar hon rumpan efter att hon fått paraffinolja så beror det nog mest på att hon känner en obehaglig känsla av olja som är kladdigt i rumpan då det kan sippra ut lite trots att hon inte bajsar.
Har hon problem med att bajsa så kan det ju dock vara analkörtlarna som spökar. Kan du inte känna precis vid analöppningen och känna om du kan känna 2 små ärtsora knölar (analkörtlarna)? Känns dom hårda och inte är jämnstora borde hon norg få sig en tömning/spolning så hon mår bra igen.
#1Jo, det är ett tecken på analkörtelproblem även hos iller :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Analköttlarna tror jag att hon tömde själv för 4 dagar sedan, för då luktade det rätt friskt om henne. Och grejen är den att hon inte ens var kladdig i baken… hon blir aldrig kladdig i baken av paraffinolja så som de andra blir, för hon tvättar bort det innan det hinner bli kletigt.
Var med henne hos vet. för nån månad sedan när hon hade urinvägsinfektion, och då bad jag känna på analkörtlarna, för hon har haft problem med dem förut, men de var inget i dem.
Det som är mest mysko är ju den lilla fliken som hänger ut och ser lite svullen ut. Hennes hmm… analöppning är inte rund som de andras nu, utan det är en liten flik som kommer ut från svans-sidan och går över, så det ser mer ut som en annan öppning nu.
golf.ifokus.se

Har hon två öppningar? Eller är det analöppningen som ser annars ut? Tarmframfall, analfistel, analsäck som spruckit upp eller blivit knasigt tömd?

Tarmframfall och svullen bakdel. Det kom blooood. Och nu spyr hon lite. Har massa mediciner nu.
golf.ifokus.se

#5 Men jisses, stackars liten.
Usch! Tur att du åkte in!
Sara
men lilla kraken.. Hoppas hon blir bra nu!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hon bajsade förut, en ganska normalstor bajs :)
golf.ifokus.se

Nu till det knepiga - ge Epona 3 olika sorters medicin.
Tacka vet jag Melwin som bara får en, som dessutom är smaskig.
På tal om annat så är Yoshi (mus) sjuk igen, så har 3 att hålla koll på.
golf.ifokus.se

Socker fick också en släng av att tarmen tittade ut lite förut. Hon fick antibiotika å sen vare kalas igen!

Skönt att höra.
Jag tror jag lyckades få i henne medicinen nu, om hon inte gick och spydde ut den någonstans där jag inte såg det.
golf.ifokus.se