tee tree oil
Har en iller-öron-tvätt med tee tree oil och funderade på om det verkligen är bra för illrar.
Det fungerar nämligen jättebra på min hund och håller allt möjligt skräp borta från hela hunden, flera dagar efter örontvätten (och det stinker också flera dagar…). En fästing hade efter 6 timmars klättring på hunden insett att hunden inte var god och hoppade av. I de fallen (det händer tyvärr ofta) brukar illern svepa förbi och fästingen får en trevligare värd… (i detta fall fann jag dock fästingen)
Min erfarenhet av tee tree oil är inte speciellt goda. För det första så HATAR illrar smaken av oljan. Hade en vän som använda det när illern gjorde fel (tog i munnen på illern) vilket resulterade i att illern gick och spottade och fräste..
Hon hade tydligen hört att man kunde använda det på tex fötterna om man hade en tåbitare för att den aldrig mer skulle bita i tår.. Frågade iaf här inne en gång och fick då en länk där det klart och tydligt stod att både katter och illrar kunde vara mycket känsliga för vissa etiriska oljor och att tee tree inte alls var bra för dom.. och med tanke på hur illern jag såg reagerade på smaken så hade jag aldrig vågat droppa något på en iller..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag misstänkte något sådant, men det skojjiga är att det är öronrens för ILLER med tee tree oil…
#2 Jadu, det finns vegetariska kattfoder med så.. ;)
Paulina
hehe, sant, å bottenströ av ceder till smådjur