Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 5712 ggr
jenmjao
2010-08-08 03:16
0

HJÄLP

min iller hostar :s högt och bara ibland varför? det låte rjätte hemskt! vill ha hjälp eller idéer på vad det kan vara så fort som möjligt :''( är hon sjuk? hon nyser inte hon bara hostar (tror hon hostar vet inte).

Loveferrets
2010-08-08 03:20
0

Att hon hostar kan bero på att hon har satt lite foder i halsen, ge henne lite o dricka.

jenmjao
2010-08-08 03:21
0

nej nu nös hon.. tror hon är förkyld… Vad gör man åt det :/? Finns det något jag kan ge henne?

jenmjao
2010-08-08 03:22
0

#1 hon har inte ätit hon hade bara druckit lite vatten innan hon hosta (hon var nyvaken). men hon nös nu, tror hon är förkyld :'(

Sara
2010-08-08 03:40
0

Eller så har du det dammigt. Flört

Så länge hon äter, dricker, leker, bajsar, kissar så låt henne bara vara, det går över. Skulle hon börja bli slö, loj, apatisk eller hostar mycket och flera dagar/vecka så är det veterinären som gäller för då kan det kanske vara lunginflammation eller nått.

Sara

jenmjao
2010-08-08 03:44
0

Jag och min pojkvän är själva halvt förkylda misstänker att hon också kan vara det.. Har sopat(stavasdetså?) hela lägenheten idag så ska inte vara så mkt damm, hon har hostat i två dagar nu, och nysigt en gång bara. Men hon leker som en galning äter av tvång när hon är hungrig (hon vill ha kött inte torrfoder haha) och dricker såfort hon busat eller ätit eller liknande :) Så inget är fel på henne förutom just hostandet.

jenmjao
2010-08-08 03:49
0

har lagt märke till att hostande endast sker när hon är trött, håller på att somna eller vaknar..

Bogey
2010-08-08 04:01
0

Förkylningar kan smitta från människa till iller så hon kan ha fått er förkylning och åtminstone en av förkylningarna som går just nu har en elak hosta.

Bara som #4 beskriver, hålla lite kolla så hon äter och är någorlunda pigg.

Madde
2010-08-08 04:55
0

Hur länge har du haft henne hemma hos dig??

Visst en iller kan ta efter ens förkylning men låt bli att pussa på iller om du är förkyld. Om hon har lärt sig det.

Annars låter det som en vanlig nysning, hostning som dem gör titt som tätt utan att vara sjuka.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

jenmjao
2010-08-08 10:19
0

#7 hon är ju pigg så verkar inte vara något som påverkar henne.

#8 jag har bara gjort nos mot nos med henne och pussat henne en gång men grejen är att jag är alltid halvförkyld så tror att jag kanske är dammallergisk eller liknande så det borde inte påverka henne. Har haft henne i 4dagar, inte så länge.
Men hon stannar aldrig mitt i bus och hostar det är bara när hon tar det lugnt som det kommer. Hon kanske vet att hon får uppmärksamhet så och fortsätter? Jag vet inte, min pojkvän trodde han såg blod i hennes öra men när jag tittade såg det ut som brunsvart gegg som hon också hade i örat innan när vi köpte henne, är det hennes öronvax eller är det något annat?

JossanH
2010-08-08 14:30
0

När dom är förkylda så brukar dom ofta nysa en himla massa, bli hängiga och få lite rinnig nos. Att dom hostar till väldigt högt någon gång då och då brukar oftas bero på päls, damm eller foder i halsen. Oftast är det inget man behöver vara orolig över. Hostar hon mycket kan det vara värt att kolla upp men är det bara någon gång då och då är det ingen fara.
Jag minns första gången min första iller hostade sådär och jag blev jätteorolig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2010-08-08 17:38
0

#9 Angående öronen kan det var helt normalt men det kan också vara öronskabb. Det är jättelätt att få, tyvärr och många illrar får det från att vara utomhus. Din tjej hade väl bott utomhus innan hon kom hem till dig?

Man kan kolla efter skabb själv med ett fickmikroskop. Går skabb obehandlat så är det ordentligt obehagligt för illern.

Men som sagt, det kan vara helt normalt också, går inte att säga om man inte kikar ordentligt.

jenmjao
2010-08-08 17:54
0

#10 hon hostar bara då och då och har ännu bara nysigt en gång :) men är orolig och vill inte att något ska hända henne :( ska torka hela golvet med en disktrasa idag (haha har ingen golvmopp eller dammsugare) efter att jag sopat upp det mesta (vilket jag gör varje dag) Sen ska jag se om det blir bättre vill inte att hon mår dåligt av att vara här :( haha jo man kan inte låta bli att bli orolig, hur mycket man än läser, så får man ändå panik när smågrejer sker som är normalt :/

#11 Jo hon har ju bott utomhus :s
Har inget microskop alls, inte ens ett förstorningsglas, men jag tar hela tiden bort skräpet med tops. Hur ser man om det är skabb?
är skabb som små utslag eller? (försökte googla öronskabb för iller sedan katt kom int eupp så mkt bra)
förhoppningsvis är det väl inget :/ Måste ju vaccinera henne mot rabies är det väl? om fyra veckor.. kanske kan be den som vaccinerar kolla öronen?

HannaM
2010-08-08 18:03
0

Öronskabb är små djur som man ser kila runt på topsen… Jag ser med blotta ögat om jag har en ordentligt stark lampa men ett förstoringsglas eller fickmikroskop är ju att föredra.

Ska du utomlands? Annars är ju rabiesvaccin fullständigt onödigt. Fyra veckor är bra lång tid om dom går med skabb, dom kan klia stora sår i öronen och få diverse spännande komplikationer om dom får gå med det länge. Bland annat har jag sett balansrubbning på en iller här hemma. Investera i ett fickmikroskop eller ett bra förstoringsglas.

HannaM
2010-08-08 18:04
0

Oh, en sak till. Var inte i öronen och gräv konstant, det brukar ge en ökad vaxprokution eftersom öronen blir irriterade. Jag rensar ytterst sällan här hemma.

jenmjao
2010-08-08 18:05
0

Det här är som klumpar, som öronvax som är mörkt, det har inte rört sig vad jag har sett alls, kan kolla extremt noga idag.

nej och om jag gör det tar jag inte med henne för det skulle nog vara för stressigt för hennes del. men har för mig att det är lag på rabies spruta?
hon kliar sig inte alls i öronen men gärna på sidan av sina revben.
Ska göra det såfort jag ser ett bra :)

jenmjao
2010-08-08 18:06
0

jag rensade igår för min pojkvän trodde det var blod haha :/ skulle visa att det inte var det.

Loveferrets
2010-08-08 18:08
0

#12, Ett tips, köp en dammsugare och en riktig golvmopp, om du bara sopar så far dammet bara omkring,

Om hon har skabb är det stronghold som hon ska behandlas med och det ska droppas i nacken, det skrivs ut mot recept, ett annat tips är att inte pilla för mycket i hennes öron då de produceras bara mer då så kolla upp hos vett vad det rör sig om.

Om ni inte ska resa utomlands behövs ingen rabies vaccin men däremot ska hon vaccineras med febrivac d om hon ej har fått detta tidigare.

UlrikaD
2010-08-08 18:10
0

Du ska absolut inte hålla på att gräva i öronen, det främjar bara vax-produktionen. Har hon så mycket vax i öronen så det är såpass svart så bör du nog kolla upp det snarast. Det är ändå en valp och de ska vara i stort sett rena i öronen.

Rabies ska du ha på din iller ifall du åker utomlands. Ska du stanna i Sverige så behöver du ju inte det.

Du behöver valpsjuke-vaccin om din uppfödare säljer valparna ovaccinerade. Annars om hon har gjort det efter 10v så behöver du inte vaccinera förrän efter 1 år, vilket brukar vara det vanligaste.

HannaM
2010-08-08 18:10
0

Nej, du behöver inte ge rabiesspruta om du inte tänker ta henne uomlands (norge undantaget). Som sagt, Sverige räknas som rabiesfritt. Man ser inte skabben förrän man har topsen uppe i ögat och i bra ljus och med bra syn och när man vet vad man letar efter.. om man inte har förstoringsglas eller mikroskåp. Kliar hon sig inte i öronen låter det väl inte som öronskabb. Har du kolalt om hon börjat fälla sin valppäls? Det kliar.

jenmjao
2010-08-08 18:19
0

#17 febrivac d, vad är det? hon har bara fått emot valpsjukan.

#18 okej då vet jag :)

#19 okej :) stod någonstans att folk tar in illrar från utlandet så om min iller ska träffa andra illrar måst ehon vaccineras emot rabies :s
jag har en spegel som förstorar allting lite granna haha kanske inte hjälper så mycket… men det ända jag har just nu :/
hur ser man om hon fäller valppälsen? Hon kliar sig och ibland naggar sig själv på sidorna, visst fäller hon lite päls men inte direkt stora tussar bara några hårstrån :)

Det är inte mycket skräp i öronen det är bara extremt tjock och ganska så mörkt. Det är som svarta utslag i hennes öra, inte så små men ändå små (hon är ju liten så klart de är små). Nu kliar det jätte mycket på hennes hals :}

HannaM
2010-08-08 18:23
0

Febrivac är det valpsjukesprutan. Och eftersom andra illrar som kommer in i landet inte får komam in utan rabiesvaccin drar dom inte med sig rabies.

jenmjao
2010-08-08 18:25
0

#21 okej :) aha okej:o

UlrikaD
2010-08-08 18:35
0

Om hon kliar sig mycket och du ser små svarta utslag i hennes öra så hade jag kollat upp det. Som sagt, skabb är jättelätt att få, speciellt ifall de är mycket utomhus. Och obehandlad skabb kan vara livsfarligt för illern.

Kan man inte kolla själv i mikroskop (och mikroskop behövs oftast) så behövs en tripp till veterinären för en koll.

Febrivac Dist heter valpsjukevaccinet. Det tas en gång efter 10v och en gång till sen varje år.

Har illern blivit vaccinerad när den är under 10v måste man tyvärr vaccinera om den igen inom en månad.

Men är din iller vaccinerad vid 10 veckor med Febrivac Dist så behöver hon ingen ny vaccinering förrän hon är 1 år gammal.

Och som sagt, illrar som kommer från utlandet måste ju ha rabies-vaccinering för att komma in i landet till att börja med. Sen vet jag inte, om du planerar att träffa många med importerade illrar.

jenmjao
2010-08-08 18:35
0

Jag har en fråga, Varför är salt så farligt för illrar?
Eller krydda i huvudtaget?
Dom flesta djuren behöver ju salt för att överleva, så jag bara undrar (vet att de kan få i sig salt men inte stora mängder självklart klarar väl inte ens en hund och inte heller krydda i stora mängder)

Socker vet jag ju, det leder till sjukdomar. Så jag bara undra :)

jenmjao
2010-08-08 18:38
0

#23 jag funderar på att åka till vetrinären, men har hört av min uppfödare att den närmsta är i köping som är kunnig och då måste jag fråga henne efter hans namn och liknande så jag kan kontakta honom. Ska göra det snart.

Okej, hon blev vaccinerad torsdagen.. på lördagen blev hon 10veckor, måste jag ta om?

nej det tror jag inte :)

HannaM
2010-08-08 18:41
0

Jag skulle räkna henne som tio veckor vid vaccineringen då och inte göar om den. Däremot vet jag inte hur man räknar på utställningar, om du skulle ställa ut henne. Men, har du intresse av det kan du ju höra med arrangörerna. I övrigt, för själva skyddets skull spelar inte två tre dagar någon roll.

jenmjao
2010-08-08 18:42
0

#26 jag vet inte om jag kommer ställa ut henne :) kanske blir jätte intresserad senare men är faktistinte så intresserad av sådannt alls just nu, vill bara ha henne och gosa med henne haha :)
okej :) bra

UlrikaD
2010-08-08 18:48
0

Det saltet de behöver får de i sig via maten. Om du har ett bra foder vill säga.

Är hon vaccinerad nu så bör du inte behöva vaccinera igen förrän vid 1 års ålder. Det är som sagt vissa arrangörer vid utställningar som kan vara noggranna med dagar.

Tycker inte du ska vänta för länge isåfall med att kolla upp öronen. Vet när mina har haft skabb så har det varit jättejobbigt för dem.

Skulle din tjej ha öronskabb så bör du tala om det för uppfödaren för isåfall har troligtvis hennes illrar det också. Kan vara bra att veta så man kan behandla allihopa.

Jag fick också skabb nyligen via en illerträff och då kontaktar man ju alla som man träffat för att alla ska kunna få behandling.

jenmjao
2010-08-08 18:53
0

#28 okej, jag har nog inte så bra foder just nu men det är ifrån uppfödaren så jag ska beställa ifrån internet och blanda ut det med uppfödarens så fort som möjligt :)

okej :)

nej ska inte vänta måste bara få kontakt med en bra veterinär vill int eåka till en dålig som inte kan någonting och bli tvungen att betala för skit. (vilket min uppfödare fått göra)

okej ska säga till henne att jag misstänker skabb så kanske hon kan kolla upp de andra och kanske se själv om de har de?

Det måste ha varit jobbigt :/

UlrikaD
2010-08-08 18:56
0

Vad är det för foder du ska beställa?

Du behöver ingen illerveterinär för att kolla skabb, det kan vem som helst göra, en sköterska. De tar en tops, petar i illerns öra, tittar i mikroskop. Klart.

Funkar på samma sätt på hund, katt, iller osv. Lätt för vem som helst.

jenmjao
2010-08-08 18:57
0

Det finns två styckna jag funderar på, den ifrån hungry ferrets och en annan, kan leta upp länk om du vill?

Hur mycket kan det kosta tro?

Okej då vet jag :)

UlrikaD
2010-08-08 18:59
0

Då är det Vitalin du tänker på, det är ett bra foder.

Beror helt på vilken veterinär man går till. Ring och hör imorgon. Några hundra i undersöknigsavgift får man väl räkna med, plus medicinen.

jenmjao
2010-08-08 19:02
0

www.teba.se är det andra fodret, tror det heter totally ferret :)

okej då äre lugnt :) jo får göra det :)

jenmjao
2010-08-08 20:28
0

Tänkte säga har kollat bittråden nu och läst massa ifrån uppfödaren om bitning. Det fungerar inte. Jag tror jag fått ett problem barn här haha. Tur att hon bara bits förjävligt när hon får busryck. Ska försöka komma på någonting och testa saker kombinera saker kanske..ja vem vetfår se hur det slutar :/

HannaM
2010-08-08 20:31
0

Nej du har fått en illervalp. Inte ett problembarn. Det kommer inte ge sig på tre dagar, det tar längre tid än så. En förutsättning är också att du väljer EN metod du känner dig bekväm med och sedan är konsekvent, om du ena gånger tar i nackskinnet, andra sprutar vatten och tredje skriker högt finns det en risk att du får en väldigt förvirrad illerstackare.

UlrikaD
2010-08-08 20:33
0

Det kan inte sägas nog många gånger. Hon är valp! Det tar tid!

Ingen iller-valp blir bitfri på en kvart, eller ens en vecka. Hon är bebis, hon utforskar, upptäcker, tar reda på saker.

Hon kanske fortfarande kommer att bitas vid busryck om tre månader. Återigen, hon är iller, de är busiga, de använder tänderna. Men man kan försöka se till att de anväder dem lite mindre hårt.

Men man får ge det tid, och då pratar jag månad och inte dagar.

Jag har en illervalp som jag själv har fött upp här hemma. Hon kan fortfarande bitas vid busryck när hon blir jätteglad och exalterad. Men jag kan få henne att sluta, men fastän jag har haft henne sedan hon föddes tar det ju inte bort det faktumet att hon fortfarande är valp.

jenmjao
2010-08-08 20:56
0

Jag använder en metod nuförtiden fräsa och skrika beroende på vad som sker, sen när jag fräser tar jag oftast tag i henne så hon inte kan bita mig och försöker få henne att lugna sig, men hon biter mig direkt när jag släppt ner henne. Hon har inte bitit mig så hårt bara en gång men det var inte jätte hårt men jag började blöda lite, min kille däremot har blodiga sår på händerna hahaha :) men han leker också våldsammare med henne.

En annan sak, hörde att illrar kuttrar både när dom är arga och när de är super glada, hur vet jag om hon är glad? För grejen är att ibland busar jag med henne jag hoppar runt jagar henne hon jagar mig, tillslut går det överstyr efter ca: tio minuter oftast slutar jag innan det men ibland går det ändå över styr.. då jagar hon mig även fast jag har turen att jaga och hon hoppar på mig så jag går och ignorerar henne uppe i sängen så hon inte kommer åt mig och då kuttrar hon högt och försöker komma upp till mig för att bitas, och bitas hårt inte naffsas.. Så jag sitter alltid där tills hon hittar något annat att bitas hårt på (oftast täcken eller kläder). Varför gör hon såhär? :/

UlrikaD
2010-08-08 21:00
0

Jag är ledsen, men mina svar är slut. På dina frågor om varför kan jag återigen bara svara: hon är illervalp, de gör så.

Jag vet inte riktigt vad du förväntade dig när du köpte iller? Visste du någonting om hur de beter sig, leker, agerar?

Jag får intrycket av att du tycker att hon beter sig "fel" när hon beter sig precis som en iller. Och hon kommer alltid att vara en iller, aldrig någonsin att bli ett marsvin, så det känns som om det vore dags att komma ikapp lite om hur illrar beter sig så att ni kan fungera tillsammans.

HannaM
2010-08-08 21:01
0

Berömmer du när hon slutar bita? det kan ge lite effekt också.

Ja illrar poppar både som glada och arga oc hen del däremellean också. I situationen du beskriver tror jag att hon är väldigt uppspelt och leker och det går bara lite överstyr med beten. Dom bits ju rätt ordentligt när dom busar sinsemellan och hon har förmodligen i sin iver glömt bort att det gäller olika regler mellan illrar och iller och människa. Med andra ord, hon är valp=) Du kan busa med en leksak du håller i så behöver du inte vara så rädd om händerna. oftast fungerar det bra.

jenmjao
2010-08-08 21:32
0

#38 jag var beredd på det värsta, men jag frågar hela tiden för att veta att det inte är fel på henne, inte så många som berättar om sina valpar men det finns många som berättar om sina vuxna "problem" illrar, därför frågar jag ganska så mycket, för att veta att hon inte är onormal.
Jag anser inte att beter sig fel jag vill bara ha lite bekräftelse då jag är en mycket osäker person :( och vill det bästa för min iller.

#39 Jag är inte rädd om händerna dock om fötterna hahaha :) men hon förstår inte att jag blir sur när det blir för hårt :/ hon vill inte inse att hon gör fel haha. men ja hon är ju bara valp :)

Sara
2010-08-08 21:53
0

#40 Enligt henne så gör hon ju inget fel. Skrattande

Sara

jenmjao
2010-08-08 22:18
0

#41 nej :) det är bra iaf.

Jag har börjat nypa svagt (nyper inte med naglarna och int ehårt bara som om jag tog tag i henne med mina "tänder" och sa nej!) och väsa när hon biter för hårt då sprang hon och bet på annat, hon förstod nog att jag fick ont.

UlrikaD
2010-08-08 22:30
0

#42 Jag känner att jag börjar bli tjatig och vet inte riktigt hur jag ska formulera mig…känner mig som ett enda stort eko.

Men VARFÖR ger du henne fysiska bestraffningar för? Använd rösten, använd vad som helst om du så ska ta en stepp på vardagsrumsbordet och det hjälper.

Men snälla! Sluta upp med fysiska bestraffningar.

Det är ingen som nyper sina spädbarn. Jo, det är det i och för sig en de blir anmälda. Varför ska det vara ok att ge sina djur fysiska bestraffningar när man inte får det på barn? Jag blir ledsen….

jenmjao
2010-08-08 22:36
0

#43 Jag nyper inte hårt jag säger ifrån puttar jag bort henne bits hon ännu mer och blir busig så jag tar bort henne nyper till och fräser, och jag nyper inte hårt jag bara tar tag i hennes hud och släpper direkt för att hon ska fatta hur det känns. och det är endast när hon biter för hårt, annars säger jag bara "nej!" eller fräser (om jag inte vill leka då)
Det låte rju som att jag misshandlar henne, jag skulle kunna nypa mitt barn om det sprang omkring och bet på allting om det skulle få barnet att förstå att man inte gör så.
Och att jämnföra barn och djur är inte så bra.. för de flesta föräldrarna misshandlar faktist sina barn, samma med djurägare de misshandlar sina djur. Det känns sorgligt men jag gör inget dumt.

Du tror säkert att jag greppar tag i hennes nackskinn och nyper tills hon blöder?
Folk biter sina hundar i svansen när de är förjävliga, det brukar ingen reagera på? För om en hund bits och man biter den tillbaks förstår den att det gör ont. Varför ska inte min iller förstå att om jag nyper till svagt så känns det när jag blir biten fast ja 100gånger värre för mig.
Jag ger henne ingen fysiskt bestraffning, jag ger henne hennes egna språk tillbaka?

Aviendha
2010-08-08 22:42
0

Nu måste jag säga ifrån; en människa kan aldrig, aldrig, aldrig ge tillbaka på "samma språk" som djuret! Det är fysiskt omöjligt av den simpla anledningen att vi är olika arter, illern vet om att du inte är en iller, du kan inte läsa av exakta signaler som hon sänder ut och du kan inte sända ut exakta signaler som hon kan tolka så att det skulle vara i närheten av samma språk.

Det är ingen som tror att du gör illa din iller! Det folk är anti när det gäller fysisk bestraffning är den psykologiska effekt det har - den är ofta "värre" än den fysiska. Och då har hårdheten i greppet faktiskt mindre betydelse, kränkningen i dominansen kan av vissa individer faktiskt uppfattas som vad vi skulle klassa som fruktansvärd.

jenmjao
2010-08-08 22:44
0

Ni överreagerar stort på det där med fysisk bestraffning iaf vad jag såg i bitträningsforumet.. Okej om man tar tag i nackskinnet och låter illern hänga och den forsätter bita, ja man gör ju något fel då?
Men precis som med barn måste man visa vad man får och inte får för djur eller hur? Hej du får inte bita mig för hårt för då nyper jag dig tillbaks, hej då får inte slå mig med din leksak för då tar jag den ifrån dig (till barn).

Ganska så många i bitträningsforumet sa att man skulle ta nackskinnet, trycka ner på golvet, och liknande, och sätta in i transportburen i 5-10min..
Jag har kontakt med en annan iller ägare som har sin valp nu hon tog i nackskinnet och pauser i transportburen, henne siller är totalt bitfri efter en månad och det är inte som om hon misshandlat den, och den verkar älska henne?

Som sagt hundra gånger nu, jag nyper inte ens hårt, jag visar bara att det gör ont, jag säger bara att det räcker, precis så gör hon emot mig om jag ska plocka upp henne när hon ska göra något annat, för att jag ska förstå att hon ska göra något annat. Jag som sagt pratar samma språk som henne med henne, och då låter detsom om jag misshandlar henne :/

jenmjao
2010-08-08 22:49
0

#45 jag kan inte säga allt exakt som hon gör, men jag kan väl säga att det här gör ont så som jag uppfattat att hon säger att hon vill vara ifred, så jag säger jag vill vara ifred när hon gör något som gör ont? Bara för att man säger en grej på samma sätt blir inte djuret instabilt. Jag har alltid kollat på alla djur och pratat "samma" språk som de, de har aldrig någonsin gått dåligt för mig, tvärtom har fått fantastiska förhållanden till alla djur jag ägt..

jag frågar alla hela tiden och ena halvan säger att det är fysisk bestraffning och andra halvan säger ta nackskinnet deras mammor gör så… Min uppfödare sa själv till mig att jag skulle kolla hur mamman uppförde sig osv när jag var där (eller ja låtsas mamman då) så jag kunde ta efter det när suzy gjorde samma sak emot mig som emot henne.

Aviendha
2010-08-08 22:53
0

Lugn och fin, ingen menar illa :)

Jo, jag vet hur den tråden ser ut och jag vet att många rekommenderar nackskinnsgrepp. Själv kan jag ju säga att det fungerade klockrent på min första iller! Min andra däremot högg direkt jag släppte henne, oavsett hur många gånger jag gjorde om det och hur länge jag höll. Detta i över ett års tid tills jag började undvika konflikterna med henne för att jag helt enkelt inte orkade. På den tiden hade jag inte hört talas om annat än nackskinnsgreppet och trodde att det hela var mitt fel, att jag inte vart tålmodig och envis nog som alla sade att man skulle vara. Men så slutade hon bitas!

Sen fick jag hem en ny iller och han blev skogstokig av nackskinnsgreppet, och han högg oftare och blev skygg och högg då mer så det hela blev en ond cirkel. Sen hörde jag talas om att man kan göra annorlunda och testade med skrik/väs och ignorans och berömm av bra beteende och det fungerade! Nu har jag en iller som inte längre kommer springandes i 180 för att hugga mig och låsa käkarna, jag har en iller som inte ligger och trycker under soffan direkt något rör sig och det tack vare att jag slutade dominera honom. Jag önskar bara att jag aldrig gjort det, då hade jag säkert haft en ännu tryggare individ i dagsläget.. Med detta vill jag säga att det rekomenderas för att det KAN fungera. Ignorera/väs-metoden är väl egentligen rätt "ny" men den fungerar den med, och effektivare skulle jag vilja påstå. Du får en iller som väljer att inte bita dig för att det inte är kul när leken avbryts och det är så mycket roligare att inte bitas än en iller som inte biter dig för att den är rädd för dig.

Givetvis gör du ju som du vill utifrån det du anser bäst för dig och din iller - det kan ingen av oss ändra på. Däremot så ger folk sin syn på saker och ting för att de vill dela med sig av sin upplevelse och sin erfarenhet. Det är lätt att gå i försvar men försök släppa den biten och istället analysera vad som sägs och ta till dig de delar som du behöver och låt andras kunskap, erfarenhet och upplevelser bli en styrka för dig i ditt förhållande till din iller :)

sarae
2010-08-08 23:00
0

jag ser inte hur det här skulle vara samma sak:

Hej du får inte bita mig för hårt för då nyper jag dig tillbaks, hej då får inte slå mig med din leksak för då tar jag den ifrån dig (till barn).

Samma sak skulle snarare vara:

Hej du får inte slå mig med din leksak för då tar jag den ifrån dig

Hej du får inte bita mig för hårt får då går jag härifrån.

Där har du två likvärdiga metoder, och det fungerar.

Aviendha
2010-08-08 23:01
0

#47 Det du pratar om är till viss del sant; vi kan till stor del tolka våra djurs signaler och de lär sig att tolka våra till stor del (sade aldrig att det är omöjligt att tolka djuren) men det är finliret vi missar. Exakt hur ansiktsmusklerna justeras några millimeter, hur något höjs/sänks, dofter, kroppshållning, pälsform etc. Och när man tror att man pratar samma språk så kan det bli fel. Vi kan kommunicera med djuren, men man måste ha i bakhuvudet att vi inte kan göra det fullt ut som vi gör mellan människor. Mer som scharader oss emellan. De grova dragen får man ju med men detaljerna och timingen i konversationen är omöjliga.

Jag tvivlar inte alls på att hennes mamma tog henne i nackskinnet; det är fullt normalt! Däremot så måste man sätta det i en kontext. När gjorde hon det? Antagligen vid förflyttning. Och om de bråkade så gjorde hon antagligen det - för att bära iväg. Såg du någonsin mamman ta en "bråkig" unge i nackskinnet och bara hålla upp den, alt. trycka ner den/skaka den och sedan lägga tillbaka den? Det har nämligen jag aldrig sett och flera andra uppfödare med mig. Enligt mig är det en missuppfattning, många ser ungarna bråka och så kommer mamma och tar en av dem i nacken. Och så var tanken född om att man ska ta djur i nackskinnet! Man missade bara den biten med att det kanske var själva förflyttningen som var saken.. Att flytta bort valpen från det "roliga", avbryta ett felaktigt beteende.

jenmjao
2010-08-08 23:04
0

#48 grejen är att alla gör mig förvirrad och irriterad, säger fem olika saker alla har rätt, jag är dålig iller ägare, jag har fel mat, jag har fel metoder, jag gör allt fel, och allting känns bara fel.

Jag har försökt väsa hon bryr sig inte, om jag väser måste jag hoppa fram med ansiktet och fräsa då sticker hon som ett pistolskott.. Skrik vart hon rädd för i början men gick snabbt över. Om jag tar en paus skiter hon i då sticker hon och leker glatt med sina leksaker. Så att ignorera henne funkar inte, att fräsa funkar inte om jag inte gör det på ett skrämmande sett vilket jag själv inte tycker om. Skrika funkade, AH AH AH AH funkade nyss när hon var på något hon inte fick, ganska så bra, ska testa det ett tag, men hon vänjer sig så snabbt med alla ljud och grejer jag gör så får byta varje timma nästan :(

UlrikaD
2010-08-08 23:10
0

Nu tar jag en sak i taget här tror jag. Det är väl ingen som säger att du misshandlar din iller? Jag, personligen säger att fysisk bestraffning är inte bra, på vilket sätt den än utövas.

Ditt citat här skrämmer mig: "Och att jämnföra barn och djur är inte så bra.. för de flesta föräldrarna misshandlar faktist sina barn, samma med djurägare de misshandlar sina djur."

Jag hoppas och tror att verkligheten inte är sådan och om du kommer från sådana omständigheter så är jag ledsen. Men då finns det ingen som helst orsak att föra det vidare ändå.

Angående att djur älskar sin ägare även ifall de använder nackskinnsgrepp osv är ju tyvärr ingen nyhet.

Se bara på alla alkoholister med sina hundar. Nu drar jag inte alla över en kam men en del ger inte sina hundar mat, man ser hur de sparkar på dem i parken, de skriker åt dem, vrålar åt dem och ger dem en stor smäll över huvudet ibland. Dessa hundar skulle gå över lik för sin husse. De älskar sin husse. De vet inte bättre. Så där kan man absolut inte jämföra.

Om man tar enbart iller så finns det ett väldigt stort antal uppfödare och ägare som varje år tar kull och skaffar iller som klarar av att få sina illrar otroligt trevliga UTAN fysisk bestraffning. Varför skulle det inte funka på dig?

Och att jämföra med att man måste säga till som med ett barn för att få dem att förstå…jag blev en gång biten i knät av en 3-åring, gjorde ont som f-n. Undrar vad mamman hade sagt om jag bitit tillbaka eller hängt upp honom i nackskinnet? Undrar om hon hade köpt att det var enda sättet att få honom att förstå att man inte får göra så?

Jag vill poängtera att jag inte går åt dig personligen, men du är ny illerägare, du skapar trådar där du ber om hjälp, du får hjälp av folk som haft iller flera år, men du kör ändå på ditt race.

Om du är inne på den banan, så visst, kör på, men då bör du skriva det så vi som tycker att fysisk bestraffning är ganska fel inte ger mer råd och upprepar oss. Blir ju tröttsamt för oss och tröttsam för dig som inte vill ha de råden.

Och angående att mamman bestraffar sina valpar genom att ta dem i nackskinnet så är du tyvärr väldigt långt ute och cyklar. En mamma flyttar däremot sina valpar i nackskinnet. Hon har inte så mycket val, hon har inga händer. Men du ser aldrig någon mamma, någonsin bestraffa sina valpar genom att ta och skaka dem i nacken. Ser du det så är någonting galet. Hon kan ignorera dem, hon kan väsa åt dem, precis som vi säger att man gör med en illervalp. En illermamma bestraffar inte sina barn. Varför skulle hon göra det? För att de stal bästa köttbiten? Då tar hon bara tillbka den istället.

Så för att försäkra mig om att du läser just detta för det är oerhört viktigt: En illermamma straffar INTE sina valpar genom att lyfta eller skaka dem i nackskinnet. Någonsin!

#51 Där har du ditt största problem just nu. Du byter metod en gång i kvarten, hon hinner inte lära sig någonting. Du hoppar över det folk säger till dig att det tar TID att uppfostra en illervalp. Jag har skrivit det förut, jag skriver det igen. Vi pratar inte dagar, du kommer fortfarande att få jobba med henne om en månad.

Det finns inga genvägar, men just nu blir hon mer och mer förvirrad och kommer att ta mer steg bakåt än framåt.

Det är ingen som kallar dig dålig illerägare, det är ingen som sagt att du gett dåligt foder. (har inte ens sett att du skrivit vad du ger henne så det är svårt) Däremot försöker folk svara på dina frågor så gott de kan, inklusive jag själv.

Aviendha
2010-08-08 23:16
0

#51 Trist att du känner så! Jag kan i princip garantera att det inte är meningen för det gynnar ju ingen - en nedtryckt person är inte alls lika villig att be om hjälp och ta emot råd och lära sig saker. Samtidigt är det lätt att ta åt sig för mycket om man, som du i något inlägg längre upp nämnde att du är, osäker som person.

Men konkret har ingen sagt att du är en dålig illerägare, att du har dåligt foder (ditt val av vitalin har ju Ulrika sagt att det är bra och där kan även jag instämma) och dina metoder är bara bra om de fungerar för både dig och din iller. Sen finns det ju flera olika som du märker och även om nackskinnsgreppet är vanligt och fysisk bestraffning av djur generellt är rätt befäst så börjar det ju svänga om när det på slutet kommit nya sätt att se på saker och forskning visar att positiv förstärkning (dvs berömma bra beteenden och ignorera dåliga) ger ett mycket bättre inlärningsresultat hos olika djur, allt från häst till hund. Och även iller :)

Att byta ljud hela tiden fungerar ju för stunden men det är enklare för henne om du är konsekvent, det du vill uppnå är attt hon bryter det beteende hon påbörjat (ex tänker bita). Du kan även försöka avleda med en leksak eller något. Ignorera kan vara svårt för ibland har man ju en jätteglad iller som glatt skuttar efter en och försöker slakta ens fötter :P Men då kan man ju helt sonika sätta sig på en stol och dra upp fötterna och inte prata med illern alls tills den gett sig.

Jag skulle ljuga om jag sade att skrik/väs-ignorerametoden gick på ett dygn att lära in. Men det gör ju inte nackskinnet heller ^^ Det kan ta ett tag, det kan komma "återfall" och det kan komma sporadiska naffs men jag tvivlar å det starkaste på att om ni bara orkar stå ut med att vara konsekventa och stå ut den tid det tar så kommer det fungera. Väs brydde mina sig inte i nämnvärt alldeles i början, illvrålet däremot fick dem att hajja till men väser jag nu så backar de för de vet att det är min markering för att jag inte tycker att det är okej. Skulle de ändå bitas så vrålar jag och klampar iväg - skittrist! Då blev det ju inget gos, bus, godis eller vad de nu ville ha. Men glöm inte berömmet. Glad bebisröst och "duuuuuktiiig illeeeer" direkt hon  går förbi eller liknande utan att bitas som hon normalt skulle velat göra. Allt med er ska vara superskoj och det superroliga blir ju lite trist om hon tuggar så ni drar från lekplatsen :)

Loveferrets
2010-08-09 00:02
0

¤51, "citat" grejen är att alla gör mig förvirrad och irriterad, säger fem olika saker alla har rätt, jag är dålig iller ägare, jag har fel mat, jag har fel metoder, jag gör allt fel, och allting känns bara fel"

Detta är ett forum så tyvärr får man räkna med att det blir så, vissa säger en sak o vissa säger annat, jag förstår mycket väl varför du blir förvirrad, men man får helt enkelt finna ett eget sätt o hantera sin iller på och det du tycker är rätt kan nån annan tycka är fel så gör så som du själv känner är rätt. Som jag tidigare sa, det som funkar på en iller behöver inte funka på en annan så prova dig fram, reagerar hon när du säger AAHAHAH så fortsätt med det.

jenmjao
2010-08-09 00:26
0

#52 Jag sa att min uppfödare sa att man skulle ta i nackskinnet som mamman gjorde. Där ifrån jag fått det.
Klart du inte kan ta ett barn i nackskinnet det sa jag ingenting om, jag sa bara att man tar väl ifrån barnet leksaken om den skadar än med den? och jag tar ifrån mig ifrån illern och säger nej på hennes sätt när hon skadar mig. Jag vill gärna ha tips om hur jag "inte" ska vara våldsam, men det är ni som tröttnar och jag som tar illa upp. Anledningen till att jag byter är ju för att jag knappt ens får reaktioner ifrån henne, får jag en reaktion, en blick att oj det där kanske var något fel? Då skulle jag fortsätta med den metoden även om hon inte reagerar efter dne lilla reaktionen. Men hon ger mig ingenting, bara mer bett, jag skulle inte ta henne i nackskinnet, aldrig! däremot tar jag upp henne så hon inte kan bita mig när hon bits för mycket och helt enkelt bär omkring på henne och säger tsshhhhhh när hon försöker bitas för att hon ska lugna sig så jag kan släppa ner henne. Grejen är att hon ser allting som en lek, Jag vill inte skada henne, men hon biter nästan hårdare och hårdare hela tiden.. Jag har satt mig ner på golvet och bara tittat på henne, fått henne att gå fram till mig, jag sträcker fram min hand med stäng knytnäve så hon kan lukta på den utan att bli frästad att bita, sen så springer hon iväg och busar direkt efter åt.. Jag vet inte hur jag ska kunna leka med bara händerna med henne då hon bits så hårt, och jag har alltid leksaker men dom gömmer hon för att hon vill busa med min hand.. :/

#53 Som sagt innan, ignorerar jag henne bryr hon sig inte, hon springer bara iväg och gör något annat bus. Hon är väldigt "självständig" och behöver inte våran närhet alls känns det som..
Jag förstår inte, ibland är hon jätte kaxig och ska busa hur mycket som helst, och ibland är hon totalt livrädd för allt som sker och jag är ett stort monster som hon gömmer sig för.. Det är inte svårt att få fram henne när hon är rädd men det känns som om hon är lika ostabil som mig.. Jag får väl fortsätta med fräs och skrik.. även fast hon inte bryr sig. Får plocka upp henne om det blir för mycket som jag redan gör.

#54 Hon reagerade tre gånger på ahh ahh ahh fast det var när det handlade om saker som inte var lika goda som mig.. Hon bet tag i mig bara hårdare när jag sa det..

HannaM
2010-08-09 00:43
0

Det tar längre tid än ett försök att få reaktion på fyande. Att du inte ser någon omedelbarn reaktion betyder inte att det inte ger sig med envishet.

Aviendha
2010-08-09 00:43
0

Jovisst kan de kuta iväg och se ut som om inget hänt :P Det behöver inte betyda att metoden inte fungerar. Att hon är lite skvätten ibland och kaxig ibland tycker jag låter som ett normalt valpbeteende: man testar gränser och tror att man är störst, väst och vackrast samtidigt som man fortfarande är en liten skit alldeles rykande färsk i stora läskiga världen. Precis som tonnåringar ;)

Hade det funnits någon metod där man såg framsteg från första försöket så hade många skaffat iller för länge sedan, många hade behållt sina illrar istället för att omplacera och vi hade inte alls haft så många trådar och åsikter kring det där med bitträning och allmän uppfostran.

jenmjao
2010-08-09 00:44
0

#56 vet att allting tar tid, men något borde väl reagera på direkt?.. Jag kan ju inte göra sakerna hon blir mer busig av t.ex..

UlrikaD
2010-08-09 00:45
0

#55 "Jag vill gärna ha tips om hur jag "inte" ska vara våldsam,"

Det har du ju också fått. Lek inte med händerna innan hon är bitfri, ha en leksak mellan dig och iller. Gå därifrån ifall hon bits för mycket. Inget är roligt om matte försvinner. Ignorera och avled beteendet. Allt detta har redan skrivits men jag tar det igen iallafall.

"Grejen är att hon ser allting som en lek,"

Det får man ju hoppas att hon gör egentligen. Hon är ju en valp. Hon ska tycka att allting är en lek.

" ibland är hon jätte kaxig och ska busa hur mycket som helst, och ibland är hon totalt livrädd för allt som sker och jag är ett stort monster som hon gömmer sig för"

Återigen, helt normalt. Hon är en illervalp. Hon känner inte dig, hon försöker fortfarande finna sin plats i tillvaron. Och igen…det tar tid!

"men det känns som om hon är lika ostabil som mig.."

Och igen, illervalp!

Det hade nog varit lättare för dig om du hade träffat valpar och sett hur de betedde sig innan du skaffade en. Det är därför man så gärna som uppfödare vill ha flera besök om man inte haft iller innan.

Det är en helt annan sak att få hem en valp om man är lite mer beredd på hur en valp faktiskt beter sig.

HannaM
2010-08-09 00:46
0

NJae.. ibland tar det tid. Kommer du ihåg att berömma när hon gör rätt? Slutar bitas eller kommer fram utan att göra det. Det är minst lika viktigt för att få henne att bete sig som du vill. Jo, dom kan reagera på en gång på fysisk bestraffning, oftast för att dom blir rädda.

sarae
2010-08-09 00:48
0

Som sagt innan, ignorerar jag henne bryr hon sig inte, hon springer bara iväg och gör något annat bus.

Tata!! där har du ju resultatet redan! Det är just det som ignorering handlar om.. man får dem att avbryta beteendet de håller på med som är fel. Och som du själv skriver så "bryr" hon sig inte och springer iväg och gör nått annat.. och det är precis så du ser att metoden ger effekt.

Det tar tid att uppfostra en valp. Även om uppfödaren gjort grundjobbet, Jag har tränat mina valpar på att lyssna på AhAHAH samt ignorering i 6 veckors tid… de är inte bitfria när de flyttar, utan nya hemmen måste fortsätta med den metoden sedan. MEN på de 6 veckorna har de åtminstone lärt sig förstå själva metoden så att säga.. så ja.. som tidigare nämnts i tråden: välj EN metod du känne rdig bekväm med… och använd den… du ser inga resultat direkt, det tar tid.. låångt tid ibland, och ibland med vissa individer går det fortare. Tålamod tåla mod och tålamod, och ge både henne och den valda metoden en ärlig chans. Vad du har just nu är vad som verkar vara en helt normal iller valp.. som vilken som helst… de SKA betee sig på det viset i den här åldern. Lugna, gosiga och kontaktsökande blir de när de blir lite äldre. Med valpar är det fullt ös medvetslös. Då får man helt enkelt passa på att gosa med dem när de är medvetslösa och leka med dem när det är fullt ös helt enkelt.

jenmjao
2010-08-09 01:03
0

Tack för alla tipsen, ska fortsätta med fräs och ihh metoden och lyfta henne och fräsa om det blir sådär super jobbigt.
I början var jag jätte rädd för att bli biten i huvudtaget så jag lekte knappt med henne, men gav upp det andra eller tredje dagen så nu blir jag rejält biten precis som pojkvännen.. Har leksak hela tiden vid lek så hon ska lära sig att det är den hon ska bita på och inte mig.
Jag var hos uppfödaren två gånger innan jag köpte min valp, Första gången var jag där för att se om iller var något för mig, blev självklart kär i illrar ännu mer än innan så vi åkte dit igen och då valde jag ut min Suzy, som då var lugnast eller är fortfarande lugnast i kullen.
Jag har varit beredd på ett helvete men jag trodde hon faktist skulle sova mer än vad hon gör då jag på slutet fick en uppfattning av det, men nej hon busar mer än sova, men antar att det är så hon ska vara, för som sagt hon är en valp och hon måste få ut allt bus i benen.
Jag kommer inte omplacera min Suzy/Suzhi, Jag kommer ge henne år om det är vad som krävs, för jag älskar henne och vill inte se henne försvinna ifrån mig. Hon gör mig glad även fast hon är galen, hon dansar alltid för mig när jag är ledsen, hon får mig alltid att skratta.

Jag undrar bara en sak… Hundvalpar brukar ha kli i tänderna så de tuggar sönder allt, Suzy tuggar på ALLT och jag undrar om det kan vara samma sak för illrar? Eller vill hon bara busa med allting och måste bita på det?

Bogey
2010-08-09 02:49
0

Ta ut lilla Suzy på promenad. Brukar uppskattas att få känna lite nya dofter och kanske gräva i nån rabatt, sandlåda eller dyl. Dessutom ter sig stora världen ganska skrämmande för en valp med alla nya ljud så då är du där som den trygga punkten. Också ett sätt att skapa band med sin iller.

jenmjao
2010-08-09 04:01
0

Tog ut henne i några minuter för någon dag sedan :) hon vägrade ha på sig selet tills vi kom ut, då var allting okej, och allting var spännande, och hon gömde sig i min pojkväns luvtröja när människor gick förbi :) Skuller gått ut med henne idag, men har för mig att det var dåligt väder och så sov min kille inte så kul att gå ut ensam, ska försöka imorgon igen! :)

JossanH
2010-08-09 13:23
0

Med min första valp körde jag på samma jämt, jämt , jämt- trots att det inte verkade ge någon som helst effekt. Men jag fortsatte ändå. Och en dag hade allt sjunkit in. Valpen var inte en liten busig valpis längre utan en "ungdom" som ville mysa massor och inte tugga!

Sajtvärd på Iller.ifokus

jenmjao
2010-08-09 21:12
0

jag måste fråga en VIKTIG sak :s

Suzy lät MÄÄÄÄÄH när hon bajsade nyss och tog verkligen i såg det ut som… Har hon kanske stopp i tarmen, eller är förstoppad? måste ha parafin olja, hon bajsar ju normalt, men just att hon sa mähh nyss..?

UlrikaD
2010-08-09 21:14
0

De låter så ibland. Har hon stopp i tarmen så kommer det inget bajs alls och då är det fara på färde.

Men de kan låta på de mest konstiga sätt när de går på lådan ibland.

jenmjao
2010-08-09 22:11
0

#65 åh :) min valp är mys såfort hon inte är super pigg och super bus. Hon har faktist skärpt sig rejält, kunde inte plocka upp henne utan att bli biten förut, nu bits han inte när vi tar upp henne (om hon inte leker då) och nu när jag äntligen hittat hennes favorit bajshörna är hon nästan helt rumsren för tillfället :)

#67 åh gud tack, blir så rädd :( haha är jätte fjantig men hon såg så plågad ut.

Bogey
2010-08-09 22:26
0

#64 Ja se där, då blev pojkvännen en trygg punkt under promenaden. Glad Hon blir mindre benägen att bita den som ger trygghet. Promenader är ett bra sätt att skapa band med sin iller.

Ett annat mjukt och helt våldsfritt sätt att "dominera" sin iller är att mamma den, som illermamman gör med sina valpar. När du har läge för lite mys/gos så stryk mjukt och över öronen och mungiporna så simuerar du illermammmans sätt att slicka/putsa sina valpar när hon visar omvårdnad om, och dominans över valpen.

jenmjao
2010-08-09 22:30
0

#69 jo du skrev det förut så jag stryker henne över öronen hela tiden, munnen är för lockande att bita (mungiporna då) så länge hon inte är i "dead sleep". :D

jenmjao
2010-08-09 23:05
0

Jag tänkte bara skriva (och hoppas alla läser detta också) Att jag funderar på att skriva ut alla nackdelar med iller som jag upplevt på sådann här korttid, när jag läste innan lät det milt men jag tog tag i sake roch förväntade mig det värsta för att inte bli chockad. Så jag funderar nu på att skriva ut verkligen alla små nackdelar speciellt som ungdom (jag fyller ju 18 i september så är ju inte ens myndig ännu) att ha en iller. För det är såhär att bara för jag skaffat en liten iller bebis så är det nu "häftigt" och jag har hört minst 15personer velat ha en iller, jag har skrivit långa inlägg till dom tillbaks om att det är inte så jäkla lätt, man kan inte supa som de gör, man kan inte låsa in en iller i en bur, man kan inte det och si och så. Men de verkar verkligen inte förstå att jag talar sanning? Det känns som om jag skapat en ondcirkel av protest fulla tonåringar (hahaha!) som bara vill skaffa en iller för att de är söta och skiter i allt annat, och jag vill få stopp på det på något vis och skulle vilja få hjälp att skriva så många nackdelar som möjligt om illrar valpar som vuxna, för jag vet att de flesta jag känner skulle lämna tillbaks/sälja vidare sin iller efter bara någon dag.. Och det är sådannt som inte ska behövas ske.. Så fram med kostnade på veterinären, fram med kostnader på mat, fram med nackdelar om mat och barfing osv, fram med nackdelar på allt ni kan komma på :) Fram med historier som era små busisar har gjort o.s.v.
Skulle verkligen verkligen uppskattas! (hoppas någon ser detta, är nog inte såstor chans men kan alltid slänga ut mig i ingentinget! har inget att förlora :) )

Saga85
2010-08-09 23:12
0

#71 Puttade upp "12 anledningar till att inte skaffa iller" åt dig Glad

jenmjao
2010-08-09 23:13
0

#72 såg det och tack! Men de anledningarna är inte "starka" nog haha, har kollat den tråden och jag ville ju bara skaffa en till iller efter jag sett den så :')

Bogey
2010-08-10 03:35
0

#73 Kan ge dig en nackdel att lägga till listan.

Svårt att hitta illervakt om du skulle vilja vara borta nåra dar och illern inte kan följa med. Det är liksom inte så många som är villiga att ställa upp.

jenmjao
2010-08-10 03:48
0

#74 åh bra :) ska skriva upp alla nackdelar i ett text dokument sen fixa till lite fint och lägga ut det så alla kan se :)

HannaM
2010-08-10 14:24
0

Har ett par nackdelar till.. är mer än en illerägare som fått helrenovera/byta parketgolv vid flytt eftersom dom haft illrar sm inte varit hundra på lådan.

Aviendha
2010-08-10 14:29
0

..för att inte glömma de ekonomiska konsekvenserna av veterinärbesök. När en iller blir dålig kan det gå ruskigt fort. Jag har vart med om att det tagit mindre än tre timmar från att illern var pigg och glad till att den inte ens kunde stå upp själv och det var akuttur till vet. som gällde med röntgen och inläggning. Det är inte gratis precis, även med försäkring.

HannaM
2010-08-10 14:33
0

Eller det faktum att en hel del människor är rädda  för illrar eller tycker odm är äckliga och slutar komma hem till dig.

jenmjao
2010-08-10 15:11
0

:) tack, hoppas det kommer mer!

jenmjao
2010-08-11 02:14
0

Okej nu är det kaos här hemma igen.. Trodde suzhi/suzy hade öronskabb, såg en bild på öronskabb var väldigt likt, men hon har inte kliat sig i öronen? Hon kliar sig precis överallt förutom där, kan det vara loppor? vad kan det vara? Valppälsen? helt galen blir hon när det kliar springer runt och kliar och förstår inte varför jag inte hjälper henne :( Hon skyller alltid allt på mig hoppar hon ifrån soffan och jag inte hinner få tag på henne tycker hon att det är mitt fel haha iallafall back to topic.. Hon kliar sig jätte mycket..

UlrikaD
2010-08-11 03:07
0

De behöver inte klia sig just i öronen ifall de har öronskabb. De kliar där de kommer åt. Det enda sättet du får reda på om hon har någonting är att antingen köpa ett mikroskop och kolla själv eller ta en tur till närmaste veterinär och be dem kolla åt dig.

jenmjao
2010-08-11 03:09
0

hon kommer åt öronen men det kliar mer på hakan, nacken, sidan av revbenen och hennes mage (nära bröstvårtorna).
har fått en tid på fredag! men undrade baraom det kunde vara något annat :/

UlrikaD
2010-08-11 03:13
0

Det kan vara att hon fäller också. Loppor är inte så vanligt om hon inte varit utsatt för det.

jenmjao
2010-08-11 03:22
0

Jo men det kommer ju ingen päls hon fäller liksom inte alls vad jag sett :o Okej.. nej kanske inte är loppor.. hm… Jag trodde det var för att hon badat i baljan, men insåg att hon doppade bara tassarna och hade ju ändå inge schampoo så kan inte ha varit det :/

jenmjao
2010-08-11 23:53
0

hej behöver svar på en fråga om min iller träffar en hund och min iller har öronskabb får då hunden också öronskabb ?

duholm
2010-08-11 23:56
0

Jag är ganska säker på att det gör det. Jag vet att det smittar mellan hund och katt, och eftersom det är samma djur så borde det gå på iller (och viceversa) med.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

UlrikaD
2010-08-12 00:00
0

#85 Ja, det smittar alla djur. Har man andra djur hemma och illern får öronskabb så måste man be veterinären skriva ut medicin för resten av djuren som bor hemma också.

jenmjao
2010-08-12 00:02
0

#87 okej det var inte bra :/ Jaja.. får väl skriva ut medicin för min hund på fredag också. Vet du hur mycket strong hold kostar? :o

duholm
2010-08-12 00:03
0

Mellan 2 och 400:-, du kanske får betala för  vetbesök också.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

UlrikaD
2010-08-12 00:07
0

Google är din bästa vän.Flört

http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=stronghold&t=1&v=p&f=1

Har dock ingen aning om hur mycket en hund ska ha. En iller ska ha 0.25 iallafall. Och eventuellt två gånger, man bör kolla efter första omgången så all skabb försvunnit.

Fast det är ju inte säkert hon har skabb.

Men det är därför jag hatar att få med mig öronskabb hem från illerträffar osv. Jag har haft hela mitt gäng på 10 illrar, samt fyra katter och en igelkott att skabb-behandla. DYRT!

duholm
2010-08-12 00:12
0

Tänkte bara höra var din Sushi kommer ifrån, alltså vilken uppfödare.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

jenmjao
2010-08-12 00:16
0

#90 åh gud låter dyrt! jag måste hem till min mamma imorgon som äger min hund eller ja hennes hund, för det ska komma hit folk och grejja med fönstrena och det kommer låta så vi går nog hem dit där det är tyst och lugnt :)
men det är ju min mamma som får betala för hundens behandling :) förmodligen haha.

#91 min Suzhi kommer ifrån animal-lover här i västerås, raggarillern :)

UlrikaD
2010-08-12 00:19
0

Har du bara en iller så kostar det ju inte särskilt mycket att behandla. Det är ju vet.besöket som kostar pengar.

jenmjao
2010-08-12 00:21
0

Jo jag vet, det kostar mellan 400-800 till den jag går till bad min mamma kolla upp det haha :/

jenmjao
2010-08-12 02:51
0

hej nu har jag ännu en fråga min iller släpper skunk lukt i stort sätt hela tiden, varför? Speciellt när hon sover säger min kille :( (fast ibland när hon sover släpper hon också stark iller lukt som luktar honung sa min kille också)
Hon luktar skunk, urin och bajs mer än iller.. (när jag säger iller menar jag den där honungsblandade lukten)

har någon en aning i vad det kan vara?

UlrikaD
2010-08-12 03:13
0

Skunkar hon sig verkligen när hon sover också? Det brukar ju ske vid bus, bråk eller liknande.

Tror min bebis-tjej har skunkat sig två gånger och båda gångerna har hon bråkat med en annan iller.

En iller brukar inte lukta kiss och bajs om den inte rullat sig i det förstås. Annars ska de lukta…ja, iller helt enkelt.

Men en valps doft brukar ofta vara starkare än en vuxens iller. Men kiss, bajs och skunk skulle jag ju förstås inte kalla det.

Hade hon varit äldre så hade jag kollat analkörtlarna men det tror jag inte ens valpar brukar få problem med det.

jenmjao
2010-08-12 03:18
0

Min kille säger att det luktar skunk, jag tycker det luktar äckligt inte kiss inte bajs men äckligt.. men inte så starkt så.. men det kommer som små vågor ibland.. Och kiss och bajs är det ända hon luktar även när jag halvt badade henne med bara vatten för någon dag sedan, hon luktade faktist värre efter än före.. :/ Förstår inte vad som är fel, hon luktade honungsiller innan vi fick hem henne, hon har inte bytt foder och fått samma kött som uppfödaren gett (köttfärs). Jag har inte känt honungslukten under hela tiden jag haft henne faktist.. bara urin.. kanske är något fel på henne :s men hon verkar må bra..

UlrikaD
2010-08-12 03:22
0

Vad är det för torrfoder? Och ger du henne bara köttfärs som kött?

jenmjao
2010-08-12 03:24
0

totally ferret puppy tror jag. Har gett henne köttfärs de första dagarna sen fick hon bara torrfoder ett tag för att äta det, igår fick hon lite lax och idag kyckling.. så :/

UlrikaD
2010-08-12 03:28
0

Då är det inte fodret som gör det iallafall.

jenmjao
2010-08-12 03:34
0

det kan ju vara så att hon inte luktar lika mycket för att hennes syskon inte ger av sin lukt på henne.. hon kanske bara inte luktar så mycket alls och därav tar upp urin och bajs lukten mer.. Nej gud vet inte får bada henne med något illerschampoo jag får köpa :) sen får jag städa lådorna extremt mycket bara för att se om det är de som får henne att lukta, man vet aldrig, jag ser ju inte vart hon kissar i lådan, använder typ ihoppressat spån.. kanske ska byta :/ Hon kissar ju hellre utanför än på spånet hon kanske tycker det är för hårt.. (hon har vält en papperskorg och bajsat i den när hon var nödig och kissat 3gånger i sin badbalja när den stod på golvet tömd haha!)

UlrikaD
2010-08-12 03:44
0

Illrar behöver inte badas överhuvudtaget, vare sig med illershampoo eller annat. Det tar bort deras naturliga fetter. Tror mina badar högst 1 gång om året och ens då. Oftast då i samband med nån illerträff om det varit bråk och alla stinker skunk. Men aldrig annars.

Spån är ju ingen höjdare att ha i toalådor, hon är väl inget marsvin heller.Flört

Kör på vanlig kattsand eller trä-pellets istället. Vad som passar dig och tösen bäst helt enkelt.

Loveferrets
2010-08-12 03:46
0

Du kan oxå prova reklamtidningar om du inte vill använda sand.

UlrikaD
2010-08-12 03:48
0

#103 Nackdelen med det är om man har en iller som kissar mycket. Som t.ex mina stora pojkar. Då bildas det gärna en stor pöl, illern trampar runt i pölen för att sen skutta ut på parketten. Blött!

Loveferrets
2010-08-12 04:07
0

#104,  nått jag aldrig haft problem med även om mina oxå kissar mycket, det suger åt sig väldigt snabbt enligt mig, dock går det ju inte använda dom som är genomskinliga men det var bara ett tips.

JossanH
2010-08-12 10:17
0

Det finns ju illrar som helst skunkar när de sover, men det brukar nog vara äldre illrar. Är du säker på att det är just skunklukt som kommer när hon sover eller är det bara så att det faktiskt är vanlig valp/illerlukt du känner? Kanske har hon blivit rädd och skunkat tidigare men att ni känner det tydligare när hon ligger still?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2010-08-12 12:27
0

#97 Vår Bogey är en notorisk mysfisare. När han ligger och myser som bäst är det ibland som om nån dragit igång en sur gammal svartrykande traktordiesel i knät på en. Luktar f*n, men det är tur det drar bort ganska fort men det förtar ju mysfaktorn helt klart.

Som tur är har det blivit lite mer sällan och lite mildare doft med åren.

Imie är inte alls sån. Från henne har jag endast känt en diskret liten rökare nån gång efter toabesök.

jenmjao
2010-08-12 14:21
0

det är inte spån spån som man har i en bur det är typ "pellets" spån haha :) Men ska prova annat.. Är hemma hos min mamma nu och hon luktar bara iller just nu, kanske är så att hon blir rädd, hon kanske ser spöken för helt plötsligt när hon är i köket hemma springer hon som om något försökte döda henne och gömmer sig bakom soffan, kanske då hon släpper sig men kanske vi känner senare som sagt när hon äntligen är stilla :) Min iller kissar inte särskilt mycke, men ja kliva i kisset är vad hon gör hela tiden! speciellt innan jag ska torka upp det hahaha. Och jag vet att man inte ska bada illrar så ofta, men tänkte bara eftersom hon inte luktar iller längre, så kanske det funkade.. men har inte badat henne ännu så :)

Haha har upptäckt att hon älskar bollar här hos mamma och hon tyckte inte om hunden och hunden var livrädd för henne och kröp upp i min killes famn hahahaha.

duholm
2010-08-12 14:49
0

När en iller skunkar luktar det bara en liten stund. Det luktar väldigt starkt som om en okastrerad hankatt har märkt revir ungefär. Om hon gör så hela tiden borde du kolla analkörtlarna på henne.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

jenmjao
2010-08-12 15:22
0

min kille tycker att det luktar starkt men jag tycker att det luktar sen försvinner, alltså inte så starkt.. men jag kanske har dåligt luktsinne eller något :/ fast jag reagerar jävligt mkt på kattpiss så… :/ hon kanske bara pruttar? för det har hon tydligen gjort enligt andreas, för det helt plötsligt luktat iller bajs men hon sov bara.
Får väl kolla det också antagligen haha :/

animal-lover
2010-08-12 18:19
0

Ingen av mina illrar har skabb, ingen har nån konstig hosta eller nåt annat fel Skrattande Oki

Har varit supernoga med att få friska valpar och om dom varit sjuka så skulle jag inte sålt nån förrän dom var friska Glad

Åh snälla Jen jag har sagt att du får höra av dig om det är nåt, när som helst ! Vill gärna veta hur det går  och är med henne !

Denise/Raggarillern

jenmjao
2010-08-12 18:51
0

#111 jag hör ju av mig till dig hela tiden också :) men om jag blir orolig skriver jag ut här för snabba svar, och de tär inget fel på henne, men bättre att kolla än att inte göra det.

jenmjao
2010-08-12 19:19
0

#111 du är en jätte bra uppfödare men det är min första valp och jag är jätte orolig. Det är nog inge fel på henne och fick hon skabb så fick hon nog det när hon var i sandlådan med mig och min pojkvän på första promenaden. Var ju efter det de började klia så farligt :(
Skunk pruttarna är skunk pruttar, upptäckte det idag när hon fes till det hemma hos mamma för att hunden var så läskig haha :) Och hon har ju varit rädd för allt nu i början så kanske därför det blivit så mycket skunkande :D

UlrikaD
2010-08-12 19:37
0

#111 Skabb kan man ju få hur lätt som helst.

När mina valpar flyttade hemifrån så var jag ute med dem dagen innan på promenad. Jag kunde ju inte garantera att någon inte fick öronskabb på den promenaden. Så jag hade ju faktiskt kunnat sälja en valp med öronskabb utan att veta om det.

Är ju ingenting man planerar direkt utan någonting som bara händer. Tycker det är toppen att en ny ägare är uppmärksam när illern kliar sig osv. Behöver ju inte vara skabb som man också skrivit i tråden, men hellre kolla upp en gång extra än att en iller behöver gå med skabb.

Tycker väl jag iallafall.

animal-lover
2010-08-12 20:05
0

#112 Vissa av sakerna du nämner här har du inte sagt till mig så det är klart jag blir lite orolig FörvånadGlad

Jo jag vet att man kan få skabb hur lätt som helst men tänkte bara nämna att jag inte har skabb i min lilla flock Skrattande

Jo det är jättebra att Jen är uppmärksam men efter ha läst så kan man få uppfattningen att jag är en jättedålig uppfödare Rynkar på näsan Så det var en liten chock att läsa allt först Skrattande

Du har rätt Ullrika SkrattandeSkrattande

jenmjao
2010-08-12 20:10
0

#115 du är en jätte bra uppfödare, jag menade inte det så du skulle se dålig ut jag menade det för att jag inte skulle bli en dålig iller ägare, har ju läst jätte mycket, men man kan aldrig veta allting :/ Så bäst att fråga när det kommer.
Förstår att du blir orolig men jag kommer höra av mig varenda gång jag åker till veterinären eller behöver det. Har en tid imorgon att kolla skabb så du vet :D Sen är det mest fjanteri grejer jag skriver här typ blir rädd när hon hostar och nyser, när hon skunkar, när hon bits haha.. ja :/

jenmjao
2010-08-13 18:26
0

Nu har jag varit hos veterinären. 850 kostade det för att JAG skulle hålla i MIN iller i nackskinnet, FYF*N, första gången jag gör det någonsin, och Suzy började låta typ gnällande och jag bad veterinären skynda sig, men hon var så rädd för suzy så hon typ "tvekade" hela tiden.. Hon sa att hon aldrig träffat en så galen iller och jag sa "hon är bara 9veckor, så det är väl klart hon är galen". :( Dum.
Lilla suzy fick också nästan värmeslag för det var så äckligt varmt inne i kliniken, alltså djur kommer dit för de kanske fått värmeslag, hallå? skaffa AC?! Så varmt.. Som tur var fick vi iaf en vattenskål som suzy badade i och drack lite ur.. hela bänken eller vad man ska kalla det suzy stod på var fullt med vatten haha.. Jaja, resultatet är att hon hade öronskabb, självklart :) Så jag åkte iväg och lämnade hem suzy så hon fick vila efter det lilla… ja vet inte vad jag ska kalla händelsen.. (Satt och fläktade Suzy i 10-15minuter innan vi fick resultat om skabb.. :() Ialla fall så lämnade vi hem henne så hon fick ta det lugnt och åkte och tog ut receptet direkt, Nu ska jag snart smeta in det i nacken :)

UlrikaD
2010-08-13 18:32
0

Vilken tur att du åkte till veterinären när hon nu hade skabb. Men vilket jäkla pucko till veterinär, rent ut sagt!! Nästa gång kräver du att få någon annan.

Men verkligen kalasbra att hon får medicin nu, det är så jobbigt för dem när de kliar.

Ta nu kontakt med din uppfödare, för det är verkligen så otroligt lätt hänt att de får skabb, så hon kan lika gärna ha fått det en timma innan hon flyttade hemifrån och då kan resten av illrarna där ha det också. Det bör kollas upp iallafall.

Eller så fick hon det under de dagarna hon bott hos dig, det spelar ju ingen som helst roll, huvudsaken är att ingen iller ska gå med öronskabb för det är ruskigt obehagligt för dem och kan vara riktigt farligt om det förblir obehandlat.

Hoppas du fick med medicin så det räckte till hunden nu också, för  om hunden är smittad och du botar Suzy så skuttar skabben raskt över från hunden igen och Suzy blir smittad en gång till.

jenmjao
2010-08-13 18:40
0

Jo.. hon blev biten en gång ganska så löst sen var suzy galen och så skulle jag hålla henne i nackskinnet när det egentligen funkade lika bra att inte göra det, stod och tvekade i flera minuter innan sa att jag aldrig tagit min iller i nackskinnet förut så visste inte hur jag skulle göra osv.. :( Men hon tyckt ejag skulle göra det urs. mardrömmar..

ja det är skitbra nu, ska höra av mig till henne om hon inte läser det här :)

Men jag tror Suzy fick skabba andra/tredje dagen hon var här när jag fick ett tips om att gå ut med henne och jag och min kille tog en liten promenad, För vi var i en sandlåda och några meter bort låg det kattskit så jag antog bara att en katt varit där innan, men öronskabb var ju ingen direkt tanke då.. Eller så kanske hon hittade en igelkott i buskarna när hon smög sig in där i några sekunder, jag vet inte, men det började iaf klia rejält efter den promenaden :)

Min uppfödare sa nyligen att hon skulle införskaffa stronghold oasett om de hade öronskabb eller inte för att det skulle vara bra att ha speciellt när hennes bor ute så jag tror hon kollar det redan eller har gjort :D

Fick ingenting till hunden dock.. de tyckte tydligen inte att det behövdes de bad min mamma att komma tillbaks bara ifall hunden började klia sig, SJÄLVKLART för de tkostar ju absolut inte 850 kr för att kolla lite skabb på en liten iller måste väl kosta 2000 på hund :( nej kostar väl samma men de vill ju tjäna pengar så.. Och min mamma är lite dum och går på sånt så.. jaja :/

UlrikaD
2010-08-13 18:47
0

Öronskabb kan du få precis var som helst. Spelar ingen roll om det är i en sandlåda, eller på en vanlig gräsmatta. Precis var som helst.

Om din iller har umgåtts med hunden så har hunden med största sannolikhet skabb. Ifall de sovit eller gått i samma filtar osv.

Om du nu ger Suzy medicin och hon sen träffar hunden så får alltså Suzy skabb en gång till. Och du måste tillbaka till veterinären för mer stronghold och behandla Suzy ännu en gång.

Låter som slöser på tid och pengar.

Man SKA få utskrivet till alla djuren i hushållet när någon får skabb. Tar jag med en iller till vet. så får jag utskrivet till alla illrar, katter och till igelkotten när han levde också.

Annars går det ju bara runt hela tiden.

Det ska inte kosta mer att kolla en hund än en iller, det är återigen bara en tops och ett mikroskop som behövs. Men man behöver som sagt inte ta in all djur i hushållet för skabb smittar så otroligt snabbt och lätt.

Kan ju bara se mig själv komma med en lastkärra med ett gäng illrar, ett gäng katter och en igelkott förra gången.

jenmjao
2010-08-13 18:54
0

Okej.

Suzy sov bakom en spegel hemma hos min mamma tror int emin hund kommer bakom dit.. haha Så min hund fick inte direkt nosa på suzy för suzy ville nosa på honom och när han tittade på henne så fräste hon upp sig för han var så läskig. +att min hund hade tratt för han hade kliat sitt öga så det blivit lite geggigt eller något :/
Så de hade ingen direkt närkontakt mer än några filmer jag filmade för youtube, min hund var inne i högst tio minuter. tror inte han brukar vara inne i mitt rum annars när jag inte är där hemma. Men jag är ju inte hos mamma med illern så de träffas ju inte ofta :) och om det visar sig att hundens öron kliar går mamma till vet. och får stronghold och jag ska nog inte gå till mamma på ett bra tag :) speciellt inte med suzy hon blev ganska stressad..

Fick ju tre sådanna dära behandlingar så får hon skabb igen har jag väl en eller två kvar :)

Hahahaha hade ju varit kul att se iaf!

jenmjao
2010-08-13 19:29
0

nu har suzy oranget halvrinnigt bajs, inte så jätte rinnigt, men heller inte fast. Kan det bero på att hon har ätit lax? eller är det diarré :/?

Aviendha
2010-08-13 20:47
0

Om hon inte är van att äta lax kan det helt enkelt bero på det, det kan bli lite dåligt i magen om de får mat de inte är vana vid att äta men det brukar normalt sett inte vara någon fara. Ibland kan de få lite lös mage bara ändå utan att man exakt kan peka ut anledningen till det. Håll koll så att det inte håller i sig och att hon mår fortsatt bra och att hon dricker bara :)

jenmjao
2010-08-13 21:18
0

#123 ojuste dricker! hon ser ut att inte tycka om vattenskålar, finns det något annat man kan ta? För hon typ doppar nosen och fnyser när hon dricker i skål.. hon tycker inte om det så hon dricker oftast bara i "nödfall" när hon busar, det är varmt eller hon äter. :/

UlrikaD
2010-08-13 21:32
0

#124 Många illrar dricker på det sättet. Är hon van vid skål från uppfödaren så är det säkert inga problem. Men du kan ju testa att ge henne från en vattenflaska också som komplement. Hon kanske tycker det är lite roligt och annorlunda och dricker mer då.

jenmjao
2010-08-13 21:36
0

#125 du menar då en gnagar vatten flaska? ska väl köpa en sån så får jag se :) hon älskar ju alla slags metaller så hon kanske kommer älska att dricka ur den (om hon ens förstår sig på den)

UlrikaD
2010-08-13 21:37
0

#126 Ja, precis. En del kan tycka en sån är lite kul och dricker mer för att den låter lite. Bara som förslag, jag tror nog att hon får i sig tillräckligt med vätska ändå.

Men är du orolig så kika emellanåt så hon inte är uttorkad, men tror som sagt inte det är någon fara alls.

jenmjao
2010-08-13 21:39
0

#127 idag hade hon något vitt vid sidan om ena nosborren, något vitt och uttorkat, samma på mitten utav nosen högst upp, det försvann när jag gav henne vatten.. Kan det bero på att hon kanske är uttorkad?

JossanH
2010-08-13 21:48
0

Skaffar du vattenflaska tycker jag def du ska ha kvar skålen också. låter som hon tycker det är kul att dyka lite med nosen i den plus att jag läste en gång att illrar som äter torrfoder och dricker ur vattenflaska ofta får i sig för lite vatten. Även om illern dricker "mycket" så får den ju inte i sig så mycket vatten som om den själv lapar ur en skål. Har du båda lär hon få gott om det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2010-08-13 21:59
0

#129 Hoppas att det framgick att jag också menade så när jag i #125 skrev "vattenflaska som komplement."

jenmjao
2010-08-13 22:03
0

kommer självklart inte ta bort vatten skålen :) är inte så "dum". Har ibland 3vattenskålar framme för hon är för lat för att gå till standard vattenskålen om man kallar den så hahaha och ändå äre här bara en etta på 40kvm :')

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.