Biter/hugger
hej på er alla iller älskare.
tänkte skriva här och be om tips om vad jag ska göra med mina små iller flickor. jag fick dessa snart 3 åriga flickor i october och från börjar rev dom min lägenhet och var inte rumsrena så dom fick vara i en stor 3 våningsbur när jag inte var hemma, men nu får dom sitta där för det mesta för dom bara hugger så fort dom kommer åt och jag vet inte vad jag ska göra för att få dom att sluta har provat det mesta.
snälla hjälp mig, vill att dom ska kunna få springa lös och busa med mig utan att bita.

På med handskar och fram med tålamodet. När illern hugger, låt den förstå att det gör ont. Jag brukar skrika som en stucken gris (typ Iiiiiiiii), försöker härma hur de själva låter om de gjort illa sig. Ge inte upp bara.
Illrar i bur tycker jag är elakt. de bör springa fritt tycker iaf jag. Det går att vänja av dem, det gäller bara att vara hårdare än de. Envisare djur får man söka efter.

Jag tror du lär göra tvörs om. De måste få vara med dig mycket för att lära sig att inte bita. Att hålla dem i bur gör dem bara mer bitiga och mindre social. Enda sättet att få en iller social är att socilalisera den. Detta kräver mycket tid. gärna var för sig. ta med dig den ena ut på neutralmark, umgås massor och uppfostra. sedan gör du lika med den andra. Det krävs hårt jobb och tid. men det går.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag vet hur det där med huggiga illrar känns, så jag PMar dej mitt nummer om du vill ringa och prata..
snart kommer tipsen hagla in..
handskar, citron, vattenhink, nackskinnet, timeout :)
hela svängen
Att sätta dem i bur kommer bara att ge sig motsatt effekt. Ju mer tid de sitter i bur, desstå mer ostimulerad och frustrerade blir de, och ju mer kommer de att bita dig.
Illrar är sjur som ofta bits innan de blir uppfostrade, det går inte att komma ifrån. I detta läge gäller att vara envis och konsekvent. Prova olika bestraffningsmetoder, tills du hittar en som verkar fungera. Varje gång de biter måste du bestraffa dem (obs, du får aldrig knäppa på nosen elelr slå dem på annat sätt, då blir det bara värre). Och varje gång de gör något bra (tex närma sig dig utan att bita) så belönar du dem. Ta på dig tofflor och eventuellt handskar när du hanterar dem. Då är fu inte rädd för dem. Illrar känner av rädsla och biter oftast när de känner att perosnen som hanterar dem är rädd, eftersom de ger dem övertaget. Det gäller att vara med envis än dem helt enkelt! Jag puttar upp lite trådar med tips om bitträning etc.
tack så hemskt mycket för alla tips.
jag kör med handskar men problemet är att tar jag bara ut den ena blir det andra helt tokig eftersom dom är 2 systrar, hon som hade dom förut sa att det inte var några problem men detta startade direkt när jag fick hem dom.
hur gamla är dom?
är alla lika gamla?
dom fyller 3 år 24 augusti det är två systrar
Släpp ut båda två..ha på dg handskar å allt som inte får dig att känna dig rädd..sätt dig på golvet med dem, å låt dem bita dig, tillrättavisadem, låt dem bita dig igen osv…håll på så tills de inte biter dig så fort du straffat dem…beröm dem mycketsså fort de närmar sig dig utan att bitas. Illrar bits ofta inte utav elakhet, utan oftast för att kolla läget och se om de kan bestämma över dig. Om du inte e konsekvent, eller blir rädd när de biter dig så har de vunnit, och kommer att fortsätta bita dig eftersom de inte har respekt för dig. så sätt ner foten och visa vem som bestämmer.
ja jag ska direkt börja prova dessa tips nu och det du skrev nu om att sitta med dom på golvet ska jag prova att göra med en i taget. så nu ska jag gå och prova och se hur det går så jag återkommer ikväll. vet ej hur jag ska tacka er alla som gav mig tips 
Lycka till nu, och ge dig bara sjutton på att det ska gå så kommer du att fixa det! men visst kommer det att ta tid. men låt de vara utanför buren så mycet som möjligt, och när de är ute se till att de får så mycket stimulans som möjligt. det är mycket troligt att de biter för att de är understimulerade (hade liknande erfarenhet med en liten valp som vuxit upp i bur…han var galen i händer och hade bara "jag måste bitas" i huvudet). så låt de komme ut å leka å springa runt. Läs även tråden KT bitträning…där finns tips på olika "bestraffningar"

Vart bor du någonstans? Vi andra illerägare finns ju över hela landet och det finns säkert någon som kan hjälpa dig i din närhet.
Att ha någon att ringa när man blir frustrerad är ovärderligt.

Smart nettan- nu imponerade du på mig igen :-)
Men visst är det precis så. Om du berättar vart du bor kanske det finns någon så nära dig så du kan få direkt hjälp med tips också :-)
Audiatur et altera pars
hej just nu springer dom som galna runt mina fötter hehe. jag har stängt dörren så dom bara är i storummet så jag har uppsikt över båda. och än så länge går det bra dom springer och kollar så allt är som vanligt. jag bor i timrå som ligger i närheten av sundsvall. finns det någon nära mig? kanske så dom kan få några iller kompisar
min msn är folkracelillan_74@hotmail.com där är jag alltid online

ett tips är att när de försöker bita så kan du trycka in fingret lite i munnen på dem. Inte hårt så att det gör ont utan bara så att de tycker det är lite obehagligt och blir chockade. Det fungerar här iaf!
ja tack det ska jag prova

Så gör jag åxå och det funkar bra…sen funkar det toppen att väsa åt dom åxå!
jag det reagerar dom på men det slutar med att vi står och fräser till varandra hehe

#19 Daisy har svårt att acceptera att vi fyar henne. Men numera när hon fräser åt mig när jag fyar så har jag börjat peta henne lite lätt på nosen. Hon blir störd och ger med sig lättare. Samma där. Inte hårt alls utan bara ett litet putt så hon tappar bort sig.
Känns som att eftersom hon är döv måste man ta till lite andra medel.
ja då är det ju svårt för er att få henne att reagera på bara ett fy

Vi har kört me mungreppet på alla illrar utom Frodo. Han är så satans stark i käken så man har inga fingrar kvar om man försöker på honom.
ja men nu har dom vare ute i 2 timmar och busat och nu gick dom och la sig i buren och sov en stund och alla dessa knep jag fått har funkat för nu på slutet nosade dom bara på mig sen fortsatte dom att springa omkring.
va roligt att det går framåt ..=)
*TÅLAMOD* :)

ge godis ge godis ge godis ge godis…. du måste bli en vän och inte någon att bekämpa. Ta dem när de sover och är trötta. sätt dig med dem i famnen och klappa dem. ge dem godis ge dem godis. att bara straffa och fya är inte en lösning.

#25 oj att något så uppenbart har missats helt i tråden!
Självklart ska man ösa beröm och godis över dem så fort de är duktiga eller bara allmänt söta 
Mitt tips är att rycka dem i rumphåren. Athlaz bet mig jämt och ständigt förrut, och jag försökte att ta honom i nackskinnet och fya, men då väste han åt mig sen på något sätt lyckades han vrida sig och låste sina käkar i mina fingrar och vägrade släppa. Sen försökte jag trycka ner honom i golvet för att jag inte ville använda våld mot honom, men samma sak där, han lyckades vrida sig och låsa käkarna på mig. Han blev ännu mer ute efter att hugga när jag bestraffade honom så. Så nu istället rycker jag till i rumphåren snabbt och skriker NEJ på honom, och jag tror att han refererar till smärta nu när han biter mig. Nu har han inte bitit mig på flera veckor, han visar absolut ingen rädsla för mig på något sätt och nu behöver jag bara säga nej/ajaj i lugn ton och han släpper. Men så gjorde jag även så att jag berömde honom massor när han bara nosade. Rumptricket är det enda som har funkat här hemma (+beröm självklart)
Mvh Jenny
ska nog pröva det på gubben… Diska!! nähä, då blir det rumphårsryck.. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

*ASGARVAR HÖGT* Vilka idéer du får..
. Funkar inte de andras tips så kan du ju pröva. Det är ju inte så kul att behöva använda smärta för att få bort problemen. Men det blir ju inte våld som att slå tex. Jag ryckte typ 1/2 sekund och röt samtidig NEJ. Sen blev det kramar igen som om ingenting har hänt. För då har han fått sin bestraffning sen ska det vara över. Hugger han igen, ryck och ryt… Sen lek och mys. Men jag gjorde så att jag gav honom ca 5ggr på sig, fortsatte han bitas så ignorerade jag honom i 10-15 min. Efter en stund kröp han att upp i famnen på mig och somnade, ungefär som om han sa förlåt…
Mvh Jenny
Det funkar och problemen går fort att bli av med 
Mvh Jenny
va kul att höra att det går frammåt! kämpa på! bit problem försvinner ofta inte i ett nafs (hehehe) utan det kan ta veckor elelr månader, men det är det värt! var bara envisare än en iller (hur svårt det än kan vara ;))
härligt att det börjar gå bättre för er! som de andra har skrivit här- ta ut och gosa med dom när dom är trötta. Blir dom inte slutkörda av att vara lösa i lägenheten kan du försöka att ta ut dom (en o en eller båda samtidigt) eller ta tex med dom till ett stall där dom kan busa i en tom box och aktivera och aktivera. när ni kommer in vill dom säkert busa en snabbis för att sen vara totalt slutkörda. Passa då på att ta upp dom i knät, sett dig i soffan o kolla på TV eller nåt. bara ha dom där!
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
precis som jossan säger e det viktigt att aktivera dem..hitta på nått kul är ni umgås, på så sätt lär de sig förknippa dig med något positivt istället för bara bestraffning…puttar upp en tråd med bra aktiviteter ;)
Hur har det gått för er idag?
ja idag har jag hjälpt en kompis att flytta så det blev inte så mycket bus men dom har fått en jättestor tråvåningsbur med lite nya leksaker så dom har fixat det där sj och sussar så sött nu så

Fast de blir ju inte trevligare av att sitta inne i buren även om de roar sig själv.
Audiatur et altera pars

#36 hur stor är buren egentligen som de får bo i??

Vill bara poängtera att iller inte får sitta i bur mindre än 5 kvadrameter om det inte är "kortare" stunder. Det gäller en iller. Är de två så ska en meter till på det…