Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1253 ggr
Christine9
2010-08-11 12:20
0

Framsteg!

Åh! Jag är så innerligt glad och även väldigt stolt över min lilla Måns! Vi har båda gjort framsteg i hans bitträning Skrattande

Jag har hållt mig till en metod och varit envis som en kärring med han. Antingen säger jag FY högt mot hans supersöta nylle och kollar han i dom där gulliga valp ögonen eller så plockar jag upp honom och gör samma sak.

Jag var beredd på att detta skulle ta fleeera månaders tid av träning innan han ens skulle fatta att jag vill något speciellt när jag håller på så där.

Men så för ett par dagar sedan så har jag märkt att han faktiskt har börjat förstå! Sen dess, så har han alltid släppt när jag sagt FY till honom, i alla fall fingrarna, men det är framsteg som jag är jättenöjd över! Glad (nu kommer han säkert fortsätta bitas/sluta lyssna bara för att jag skriver så här, just för att jag är skrockfull :P) Jag ska fortsätta vara envis med detta så han fortsätter att lära sig.

Då är det bara lådträningen kvar, för det är han inte alls duktig på :(

Ville bara dela med mig av min glädje för detta till alla er här ute, ha det gott allesammans! Cool

Farwessa
2010-08-11 15:46
0

Vi var nära att ge upp med lådträningen med sedan blev tjejen 90% på lådan. Så att det kommer att gå bra för dig också. Vetegroddolja hjälper att övertala sötnosen att lådan är det perfekta ställe att göra sina behov i ;)

Christine9
2010-08-11 16:53
0

Vad härligt! :D Ja det hoppas jag med, får bara va väldigt envis och ihärdig! Jag brukar också alltid ge lite vetegroddolja direkt när han kliver ur lådan (och självklart gjort sina business), men anledningen till att han var i lådan från första början är för att jag satte honom där :P

Bogey
2010-08-11 21:46
0

Med tålamod kommer man långt: :)

Vår Bogey var inte speciellt bitig men helt hopplös på lådan. Det tog nog en månd innan vi såg nåra framsteg alls och ännu längre tills han var någorlunda bra på lådan.

Tack vare att han nästan alltid sov i hängmattan i sin bur så kunde vi larma honom med en pingelboll. Så fort han vaknade och kom ut ur buren var han tvungen att putta undan pingelbollen och då hörde vi honom så vi kunde övervaka att han gick på lådan ordentligt. Så med larmningen  och godis samt massor med beröm har vi fått honom riktigt rumsren. Skulle nog säga bättre än 95%.

Nu händer det t.o.m. med att han springer in och går på lådan när vi är ute på gräsmattan och leker med honom.