Fick ett mail..
.. från en vän idag. Hon brukar skicka en hög kedjemail varje vecka men det här var läsvärt.
"I AM YOUR FERRET!
I am your ferret, and I have a little something I'd like to whisper in your ear. I know that you humans lead busy lives. Some have to work, some have children to raise. It always seems like you are running here and there, often much too fast, often never noticing the truly grand things in life.
Look down at me now, while you sit there at your computer. See the way my dark brown eyes look at yours? They are slightly cloudy now. That comes with age. The gray hairs are beginning to appear.
You smile at me; I see love in your eyes. What do you see in mine? Do you see a spirit? A soul inside, who loves you as no other could in the world? A spirit that would forgive all trespasses of prior wrong doing for just a simple moment of your time? That is all I ask.
To slow down, if even for a few minutes to be with me. So many times you have been saddened by the words you read on that screen, of others of my kind, passing.
Sometimes we die young and oh so quickly, sometimes so suddenly it wrenches your heart out of your throat. Sometimes, we age so slowly before your eyes that you may not even seem to know until the very end, when we look at you with grizzled muzzles and cataract clouded eyes. Still the love is always there, even when we must take that long sleep, to run free in a distant land.
I may not be here tomorrow; I may not be here next week. Someday you will shed the water from your eyes, that humans have when deep grief fills their souls, and you will be angry at yourself that you did not have just "One more day" with me. Because I love you so, your sorrow touches my spirit and grieves me. We have NOW, together.
So come, sit down here next to me on the floor, and look deep into my eyes. What do you see? If you look hard and deep enough we will talk, you and I, heart to heart.
Come to me not as "alpha" or as "trainer" or even "Mom or Dad," come to me as a living soul and stroke my fur and let us look deep into one another's eyes, and talk.
I may tell you something about the fun of running through tunnels, or I may tell you something profound about myself, or even life in general. You decided to have me in your life because you wanted a soul to share such things with. Someone very different from you, and here I am.
I am a ferret, but I am alive. I feel emotion, I feel physical senses, and I can revel in the differences of our spirits and souls. I do not think of you as a "Ferret on two feet" -- I know what you are. You are human, in all your quirkiness, and I love you still.
Now, come sit with me, on the floor. Enter my world, and let time slow down if only for 15 minutes. Look deep into my eyes, and whisper to my ears. Speak with your heart, with your joy and I will know your true self. We may not have tomorrow, and life is oh so very short. --
Love, (on behalf of ferrets everywhere)
Author Unknown"

Men Hanna…jag som trodde jag tjutit klart för denna veckan.
Erik vaknade för jag droppade på honom. (Han sov i knät)
Går iväg och snyter mig……
Usch vad sorglig men sant, vart tårögd

Så sant!
Sara
Fint,men sorgligt.
Gick bra att läsa tyst för sig själv men när jag skulle försöka översätta och läsa högt för min dotter fick jag ge upp, blev för rörd.

Fint, sorgligt och sann text..Riktigt rörande att läsa
Tårar! Väldigt fint!

och jag som trodde jag gråtit färdigt för idag, riktigt fint text! får jag copiera den Hannah?

Ååååå……..Var tvungen och springa och hämta Ozzy för puss kalas innan jag kunde svara…
Fiiint…….snuttisnuttisarna :)
Så fint!
Paulina
Man blir rörd. En gripande text, som säger så otroligt mycket.

Fick tag i Bina, (som just krafsat på mina ben för att bli uppmärksammad medans jag satt och stirrade på datorn), och grät en skvätt och tänkte på alla mina illrar som gått bort och de jag har kvar.
blir lite tråögd..

Bara jag som tycker att sånt här är så himla sliskigt och sentimentalt? Huh… "your sorrow touches my spirit", "If you look hard and deep enough we will talk, you and I, heart to heart.".
Våra illrar här hemma är underbara, men oavsett hur djupt i ögonen man ser dem (eller andra jag träffat) så har de fortfarande bara en dum-nyfiken uppsyn. Och det är ju lite av deras charm, men något pratande hjärta till hjärta med mera vet jag inte… :)

Well mina ser inte bara dumma ut… beror på situationen
Nej.. de flesta av mina ser absolut inte dumma ut, utan man kan verkligen se att det finns mer bakom blicken. Somliga har dessutom en oerhört kommunikativ blick, och jag kan faktiskt se vilket humör de är på genom att titta på deras blick. Sedan har jag självklart även dem som ser rent utsagt tröga ut i blicken och man inser att det nog inte pågår så mycket mer än vadd trassel bakom pannbenet på dem.
väldigt snyftig text hur som helst, behöver torka tangentbord ett varv här.

Tja, ibland ser de ju envisa ut i blicken också. Men personligen tror jag att människor tolkar in väldigt mycket i djurs blickar och beteenden som inte alltid finns där.
För övrigt finns detta kedjebrev i både katt- och hundversion. Förstår dock inte hur man kan bli berörd av en massa sentimentalt dravel som detta…
#17 som blivande etolog kan jag lova att jag inte läser in saker som inte finns ;) Det här med antropomorfism är verkligen inte min grej, och något jag själv är väldigt mycket emot ;)
Känslomässigt dravel eller ej, så tycker jag att det är tänkvärt och fint oavsett.
Jag tycker iallfall att det är en jätte vacker o rörande text
#17 Du inser att du förringar alla som ovan skrivit sig vara berörda av texten nu va?
Paulina
#17 håller med dig till viss del. Jag fällde en tår när jag läste texten.. Har nyligen förlorat en kär familjemedlem.. Det är en tänkvärd text om att man ska leva i nuet och ta tillvara på den tid man har tillsammans med sitt djur- vilket djur det än må vara.
Men… Jag känner inte heller någotn spirituell upplevelse mellan mig och mina djur. Och jag tror att många läser in saker som inte finns mellan olika individer bland djuren också.
Hur som helst så blir många rörda och det kan väl dom få ha som blir det.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20 Det kan inte hjälpas i så fall. Texten är pinsamt sentimental, typ som en dålig Hollywood-produktion. Man försöker för mycket helt enkelt.
#21 Well, budskapet i sig är vettigt, men packeterat väldigt smaklöst. Om folk gillar det så varsågod, men detta är samtidigt ett diskussionsforum där åsikter vädras.
Beklagar förlusten för övrigt =/
#22 Vilket är din åsikt och du har din fulla rätt till den, vilket jag aldrig ifrågasatt. Däremot kan man formulera sin åsikt bättre så att den istället blir just ens egen åsikt, och inte ett allmänt påstående som riktas mot alla som har en avvikande uppfattning.
Paulina

#23 För att fylla i… Tex använd uttryck som "Jag tycker texten är pinsamt sentimental" Istället för "Texten är pinsamt sentimental". Stor skillnad på dom meningarna.

#23/24 Vilket jag också gjorde, delvis. Hur som haver så var det ett medvetet val i båda fallen.
Oj, nu fick jag tårar i ögonen… :') Trots att jag tycker att jag är en riktig bra "mamma" åt Holly.
Kom en tår i mina ögon med. Blir ju inte bättre av att man inte har Xena här längre, som man inte får hålla om och mysa med. =(
Deras liv kan ryckas ifrån en så snabbt.
Jag ser till det stora hela i texten och den är fin. Sälvklart ska man ta sig en stund med varje iller när man känner att man har tid.
Har fått mysa massor med Frank idag och han är ingen myspys kille direkt, han är väldigt åthållsam med sånt. Men idag fick jag det och det värmer så inom mig att han ville dela 10 min med mig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.