Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1509 ggr
Mixxy
2010-08-08 19:40
0

Tappar päls

Vi börjar bli lite bekymrade här hemma. Vår Donna på lite över ett år och grannarnas Emi, också strax över ett år har fått sårskorpor på svansen samt att dem har börjat tappa sin päls där. Det vi funderar över är om det kan vara stressrelaterat för både jag och min sambo och våra grannar har nyligen fått hem varsin "liten" valpkille. Jag och sambon här även vart en tur till Sundsvall och då fick självklart illrarna följa med, och nu är vi här på Gotland också. Så det har varit en hel del omställningar för småtjejerna och det kanske är därför dem tappar pälsen. Lite knepigt när det händer med båda samtidigt också. Vore ju verkligen tråkigt om det redan är binjuretumörer, dem är ju inte alls gamla :(

Nån som har några tankar kring detta?

sarae
2010-08-08 19:43
0

låter som att det skulle kunna vara sommarsvans. Ser såren ut lite som pormaskar?

Denna kommentar har tagits bort.
Mixxy
2010-08-08 19:53
0

Det är sårskorpor med svarta prickar i. Men vad är sommarsvans då, har läst det någonstans men nu står det still i hjärnkontoret..:)

sarae
2010-08-08 19:55
0

#3 det är pälstapp på svansen helt enkelt. Brukar ha med överproduktion av hormoner att göra, vanligt hos okastrerade hanar samt kastrerade illrar under sommaren. Egentligen inget farligt som så, men det kan vara ett tecken på att det finns en predisposition att utveckla binjuretumörer i framtiden (eftersom illern har en överproduktion av hormoner). Pälsen kommer att växa tillbaka under hösten.

Mixxy
2010-08-08 20:04
0

Både Donna och Emi har ju kastrerats så det kanske ändå skulle vara på sin plats med ett chip i alla fall…

sarae
2010-08-08 20:06
0

#5 jo att sätta in ett implantat är inte fel. Själv har jag däremot upptäckt att samtliga mina honor med implantat har fått sommarsvans i år, så den biten kan vara svår att undvika oavsett, men ja, man minskar ju risken för binjuretumörer åtminstonne.

JossanH
2010-08-08 21:04
0

#6 Jaså, sommarsvans trots chippningen? Skit har ju haft sin ehrmmm.. "vackra" svans sedan i december efter att han chippades.. Och NU som först börjar det komma päls på den, men bara längst ut på svanstippen! Har aldrig sett något liknande på någon av dom andra när de haft sommarsvans. Det är bara en mörk liten tofs längst ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus