Toa-strö
Det finns ett otalt trådar där olika typer av toa-strö diskuteras och frågan vad som är lämpligt ställs relativt ofta.
Jag tänkte därför lista de olika typer av toa-strö som vi prövat här hemma samt lista fördelar och nackdelar med dessa.
Innan jag börjar lista de olika typerna vill jag säga att olika illrar och illerägare har olika preferenser, därför kan det jag listar som något possitivt vara negativt för just dig. Samtidigt skall man ha klart för sig att en iller inte alltid accepterar ett byte av toa-strö och kan börja gå bredvid om man plötsligt byter, så har man ett strö man är nöjd med och som funkar bör man hålla fast vid det.
Generellt kan sägas att kattsand har bättre uppsugnings förmåga än övriga typer (gäller dock ej t.ex. eldorado), nackdelen är att de lätt torkar ut illrarnas tassar, kan fastna i brunstiga honors vulvor eller i nosen vid grävande. Pellets modelen av toaströ har sämre klumpbildningsförmåga (om alls) i gengäld är den inte lika kul att gräva i, torkar inte ut tassarna i samma utsträckning och fastnar sällan i brunstiga honors vulvor.
Kattsand
Ever-cleen
Pro:
Den bästa klumpbildnings förmågan (små & solida klumpar)
Finns med/utan perfym och för fuktiga miljöer
Binder lukt bra
Con:
Dyrt
Eldorado Kattsand
Pro:
Billigt
Con:
Dålig uppsugningsförmåga
Binder ej lukt framgångsrikt
Pussy kattsand:
Pro:
Bra klumpbildning
Binder lukt framgångsrikt
Con:
Väldigt fin sand
Framtidens kattsand:
Pro:
Billig
Con:
Dålig klumpbildnings förmåga
Luktar unket tidigt
Övriga
Toa-lätt:
Pro:
Billigt
Bra uppsugnings förmåga
Con:
Ej klumpbildande
Binder ej fast avföring
Binder ej lukt framgångsrikt
Trä-/eldningspellets:
Pro:
Billigt
Binder fukt
Luktar fräscht
Con:
Faller sönder vid fukt
Binder ej fast avföring
Cat's Best - ÖkoPlus:
Pro:
Klumpbildande
Binder lukt
Binder fast avföring halvbra
Con:
Jack of all trades
Du glömde det viktigaste med träpelletsen- du slipper att alltid ha kattsand under fötterna vilket för mig är guld värt! Och det anledningen till att inte toalätt funkar lika bra för mig är att jag tycker att det luktar väldigt unket och illa redan innan det hamnat i lådan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hmm all min formatering (inklusive ett antal radbrytningar) tycks ha försvunnit. Om någon vänlig moderator iag kan applicera radbrytning på lämpliga platser vore jag tacksam.
#1: Nackdelen är istället att man får högar med finfördelat kissindränkt trädamm under fötterna istället. Anledningen till att jag inte listade en dyl. fördel/nackdel är att den tycks breo väldigt mycket på illern. När vi hade Sarah's illrar här tyckte de att träpelletsen hon hade med sig var jätte bra medan våra såg det som en lekplats, avföring eller ej.