Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 970 ggr
Smex
2010-08-05 18:21
0

Blågrön knöl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Long time no see. Ja det var längesen jag var här inne sist.

Två av illrarna som jag har haft bor tillsammans med mitt ex och så har jag den trejde och den äldsta hos mig. Men nu börjar hon bli riktigt gammal. Hon är hela 5 år och har fin glansig päls och rätt så okej med sina tänder. Äter och bajsar som vanligt.

Men som sagt, hon börjar bli gammal. När hon börjar busa upp sig så börjar hon hosta helt hysteriskt tills hon får upp slem och nu idag så såg min sambo att hon har gått och fått en blågrön knöl på magen.

Har kännt ett tag att magen har varit lite hårdare än vanlig men nu börjar det bli extremt.

Vad tror ni att det kan vara? bor tyvärr inte närheten av någon klok illerkunnig veterinär. Bor numera mitt i småland.

Gottfridsson
2010-08-05 21:02
0

Hej Smex, synd att du bor så tokigt till :-( En blågrön knöl, kan ju vara vad som helst.

Har hon någon gång haft något större sår där? Tycker att det på bilden ser ut som en ful ärrbildning, till vänster om mittlinjen.

JossanH
2010-08-06 01:46
0

är den lite långsmal vid vänster sida?Kan vara mjälten som är förstorad eller så är det en tumör.. Dock brukar sådant inte synas på utsidan men något är det ju..

I vilket fall som helst- illerkunnig eller ej så borde någon palpera hennes buk, speciellt om den har blivit större på senare tid. Det kan finnas vätska i buken eller organ som blivit förstorade. Hon kan behöva sättas på behandling och ju tidigare desto större chans att du får mer tid tillsammans med henne!

Lycka till med lilla Lilitha :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smex
2010-08-06 12:58
0

#1 ja hon är kastrerad sen flera år tillbaka så det är väl det ärr du ser. Annars är det inget sår.

#2 ja jag misstänker en tumör. Har ringt runt lite veterinärer idag och det är ingen som vågar sig på att ta henne då dom aldrig har behandlat en iller. Ja förutom ett ställe, där har dom semesterstängt till 16 Augusti =S

Gottfridsson
2010-08-06 17:37
0

#3 Det är bara 10 dagar till den 16e, så det kan vara värt att boka upp en tid, när dom öppnar igen. Lycka till!