Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1870 ggr
Filippa-e
0

Veterinär i Norrbotten?

Någon som kan tipsa mig om en bra veterinärsklinik i Norrbotten?

Nu bor jag i Kiruna tills nästa sommar, min iller hona (född 28/4-10) som jag snart ska hämta ska ju kastreras… är väldigt nervös redan nu.. någon som har förslag på vart jag kan göra det? Kanske ett tips på vad jag kan förvarna/tipsa veterinären om INNAN det är dags?

När kan jag förvänta mig att det är dags för kastrering.. är det ca 6-7mån ålder, eller försöker de anpassa det tills våren kommer?

Sedan är det ju en självklarhet att veta vart jag kan köra ifall en olycka händer! Varesig det är min hund eller illern…! Jag försöker ringa runt till olika kliniker nu men deras telefontider gör det liite svårt.. o det är alltid bra att höra med alla här :-)

Tack!

Loveferrets
0

Det är väldigt individuellt, min ena hane fick kastreras när han bara var 4 månader, en tjej jag hade, kastrerades vid 9 mån åder. om man "förväntar sig" så brukar det ofta inte bli så, så vänta in o se är mitt råd.

UlrikaD
0

Jag skulle ju aldrig någonsin våga kastrera en iller igen. Hade ju rekommenderat chip istället.

Angående veterinärer så vet jag inte hur långt du har från Norrskenet men hon har väl någon som hon går till.

Jag kan inte alls var ställen ligger uppåt så är det hur långt som helst emellan er så hjälper det ju ändå inte.

LinaIsabell
0

Den enda veterinärkliniken jag vet i Kiruna är den som ligger nära stallet, om du vet vars det ligger?

Jag har dock ingen erfarenhet utav dem, förutom behandling av en varböld hos marsvin, så jag kan inte uttala mig om dem.

Annars vet jag bara veterinärkliniker i närheten utav Piteå, men det är ju 40 mil bort.

Filippa-e
0

#1 Jag misstänkte det! Tur att jag frågade, får ha ögonen öppna ifall ifall… men man ser väl på vulvan att den svullnar? Hur bråttom är det att chippa/kastrera sen? Läste något om 1mån efter det börjat?

#2 Usch, knappt att jag heller vågar kastrera. Disskuterade med min mamma, hon var barnmorska o gav det till kvinnor.. hon tyckte också att det var en bra idé och mycket enklare än att kastrera… man slipper ju sövningen o operationen o riskerna därtill! Det borde väl de flesta kliniker klara av?? Ska ringa till de vi har i Kiruna kommun imorgon o fråga! Det heter "suprelorin" chip väl?

#3 Jag vet var den ligger! Var där med en arbetskollega o slädhund som fick abortspruta! Jag ska ringa till dem, eftersom jag ångrat mig o tänker chippa så borde väl även de kunna göra det! Ska fråga dem angående akut fall o helg/natt öppet också..

Kallecolt
0

Djursjukhuset i Gammelstad, utanför luleå tycker jag är riktigt bra.

Dom har fått hjälpa mig när Kato hade brytit några ben i tassen.

Vetrinären som hjälpte mig är jättetrevlig och tycker om illrar.

Har även för mig att den satts upp på, bra vetrinärkliniker listan som finna här på iFokus.

Blir dock en bit bort från där du bor.

Norrskenets
0

#0 Jag har tyvärr ingen koll på veterinärer där du bor. Jag går till veterinären i sidsjö i Sundsvall som jag tycker är acceptabelt bra. Dom kastrerade Saffi och dom kastrerade både innan honan kommit i brunst och under brunst. Saffi kastrerades under brunsten och fick stygn på insidan som sedan försvann av sig själv. 

Rasmus från min första kull är inte kasterad utan han har suprelorin chipp och det funkar utmärkt. Fick dock vara ensvis på att jag skulle ha det på han då veterinären trodde att det bara skulle hålla i 6-7mån som det ska göra på hund och katt. Men jag fick min vilja igenom:)

Peppar kommer sedan mot slutet av vintern - början av våren få ett suprelorin chipp så det blir inga valpar på henne förns jag importerat en ny avelshane och hennes chipp slutat verka.

Aviendha
0

Grattis!! :)

Jo, chipppningen ska inte vara några problem alls, det är ju som att sätta ett ID-chipp och antagligen får du hjälpa att hålla under tiden så det finns inte så jättemycket som kan gå galet. Bortsett från komplikationsbiten så finns det ju en rad andra fördelar med chippkastrering. Däremot kanske du får ringa ett tag innan och "prata in" dem på det om det visar sig vara så att de inte vet något om det hela.

Ringa runt kan fö. vara en bra sak annars. Det finns ju inte hur många illrar som hellst norröver så det kanske kan löna sig att ringa runt till de olika kliniker som finns i närheten och inom rimliga avstånd och bara förhöra sig om ev. illervana och liknande. Det är skönt att veta vart man ska vända sig om det akut skulle behövas, så man slipper stå där med skägget i brevlådan, hela telefonkatalogen uppslagen och en dålig iller som behöver akutvård men man vet inte vart man kan åka.