Blodprov
Imorgon ska jag som sagt till veterinären och ta blod prov på stitch. jag vill kolla upp hans blodsocker. Som vanligt informerar ju inte de på kliniken om nånting, så jag undrar nu om han ska fasta och hur länge han bör göra det innan provet. Har för mig att det är 4 timmar. Hur har ni andra gjort innan blodprov?
Blåstjärnan har sagt 2 timmars fasta och det har jag kört på varje gång jag kontrollerat illrarnas blodsocker. Det viktiga är att det är lika länge varje gång så man har samma förutsättningar.
Sara
okej! tacks så mycket sara! då kör jag på det! Vet du föresten hur mycket det kostar? Kan man ta nått på försäkringen?
Jag fick höra helt tokigt första gången då sa dom massa timmars fasta men jag tog 4 timmar och de sa dom va bra då..
Jag tror de kostade runt 1000;. när jag var med gustav med det var ju ett år sedan.. Då gick det på försälringen eftersom det var i del av en behandling så att säga.. Så det beror nog lite vad vetten skriver för orsak på pappret skulle jag tro.. Men blå stjärna har alltid varit snälla när jag har varit där och skrivit det som en orsak som försäkringen täcker…
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
hur ofta ska man kolla blodsockret?

#4, det gör man mest om illern har insulinom eller om man tror att illern har det. Var fjärde månad rekommenderar våran veterinär för våra.
ja men hur vet man att dom kan ha det då finns det nå bra kännetäcken?
Antar att du anser att han har symptom eftersom du vill kolla glukosen. Isåfall så går det på försäkringen. Har varit inne för symptom som tröttare, allmänt slöare osv och det har inte varit några problem.
Vill man bara kolla utan att tro att de är sjuka så går det nog inte på försäkringen.
Blodglukoskoll har kostat 168+moms alltså 210:- + klinikavgift beroende på om du ska träffa vet eller bara sköterska, ca 300-650:-
Sara
# 6 En iller med insulionm kan ha symptom som ex trötthet, vinglighet i baken, går sämre med bakbenen, dreglar, kramper.
Kan tillägga att vissa illrar inte visar så mkt symptom. Min Oscar hade 1,2 i glukosvärde och han var bara lite allmänt trött. Veterinären trodde inte sina ögon och var tvungen att testa igen samt kalibrera maskinen. Han sa att en iller med 1,2 borde vara nästan halvdöd. Antagligen hade Oscar fått sämre värde långsamt en lång tid och kroppen hade vant sig vid det låga värdet.
Ett glukos värde under 3,7-3,5 anses vara risk för insulinom.
Sara
ja dessa känne tecken har ju absolute inte mina krutpaket hehe

Min iller hade spasmer som symtom, hårda skakningar då och då, mer eller mindre konstant under dygnet. Var även mer frusen… Blodsockret tror jag visade 2,5…
En annan sak min vet sa när det gällde blodsockret var att har de insulinomkänningar så bör man inte låta dem fasta för länge. så 2 timmar är säkert alldeles perfekt! Precis som med diabetes så ska ju illern äta regelbundet för att hålla jämt blodsocker.
Att ta blodprov däremot var en skräckfylld upplevelse för min iller. När veterinären skulle sätta på plastsnodden runt hennes lilla arm (ni vet den snodden som ska stoppa upp blodflödet lite), så trodde illern att vet ville klippa av henne tassen. Snodden klämms ju fast med en sax. Hon skrek som en stucken gris, utan att det gjorde ont, men i skräck för snodden och saxen. 5 min senare hade de fått på den och då gick själva blodprovet hur lätt som helst. Däremot satte vet på ett plåster med en bomullstuss runt tassen. BAD MISSTAKE. Illern höll sig lugn tills vi kom hem, men sedan upptäckte hon plåstret och sprang återigen runt som en stucken gris…typ jagad av plåstret på tassen. i 15 minuter fick jag försiktigt försöka klippa bort plåstret, hon sprattlade som en galning (inte likt henne). Utan plåster hade vart bättre…

Kan ju tipsa om en sak. Veterinären kan oftast ta blodsocker med en sån där som diabetiker har istället. Dvs snabbt litet hål i trampdynan, en droppe på en sticka å sin in i maskinen. Bra mycket smidigare än när de ska behöva leta blodåder osv i benet. .

#11> Låter bra,s ka prova det nästa gång. Förra gången ville de ju ha mycket blod för att ta en massa andra prover åxå, så då behövde de tappa lite blod.