Undrar
Hej, jag heter Linnéa och undrar en del om illrar eftersom jag själv har en liten prinsessa.
Hur mycket kostar det att kastrera en hona/hane? Hur länge går dom och bär på ungarna? När är den bästa tiden att para en iller? Om man har en kille och en tjej tillsammans, hur stor är risken då att dom parar sig med varandra om dom inte är kastrerade.
Det är nämligen så att jag och min kille vill köpa en hane och para våran hona med. Men vi vill inte kastrera varken henne eller honom efter dom fått en kull, om vi skulle vilja ha fler kullar. Hur gör vi såna fall?
En kastration för en illerhona här på blå stjärnan i borås (västra götaland) ligger på runt 1050kr

Att tänka på innan alla praktiska saker är hur lämpade just din hona och hane är för avel. Hur mkt vet ni om deras bakgrund, föräldrar och sjukdomshistoria. Det är säkert jättemysigt och ha små illerbebisar hemma, men det viktigaste är att man får friska och välmående illrar, har jag fel?
Priset för hona är mellan 1000-1500, beor på vilken vet man går till. Hane runt 700 kr.
Honan bär på bebisarna ca 40 dagar och de är parbara vår och sommar.
Har du fler frågor är det bara att fråga, här finns många kunniga människor som kan hjälpa dig =)

Har du en okastrerad hona och hane tillsammans nu så kan nog risken vara stor att det kan bli valpar.
det är inte billigt att ta en kull, varje gång man parar så riskerar man sin honas liv. så man bör för det första ha ett par tusen undanstoppade om man skut måste åka till veterinär med sin hona. Sedan så kostar det även mycket att föda upp valpar…man får räkna med nån tusen lapp per valp MINST i veterinärs kosntnader etc.
Som iller stammen ser ut i dags läget är det svårt att hitta bra avlesdjur. Det är inte bara att ta först bästa iller och para. Man bör göra noga efterforskningar i släkt och sjukdomshistorik, annars kan det gå väldigt fel.
Eftersom våran stam inte är i topp skick, medellivslängden är låg och sjukdomar så som cancer etc ökar bör man endast para om man anser att man kan förbättra iller stammen. Att enns hona är söt eller att man tycker det är gulligt med valpar är ingen godtagbar anledning tyvärr….så tänk igenom detta noga. har ni en lång stamtavla på honan? har ni möljighet att ta reda på info såsom sjukdomar, livslängd etc hos hennes släktingar?
Jag puttar upp en artikel som är mycket läsvärd.
Jag betalar bara 500:- för kastration av en tik/hane där jag går, jag bor i södra Sverige.
jag fick betala 1050kr för min hane men det var i sundsvall och dom hade inte speciella iller vetrimärer då.

Hur länge har du haft henne? Och hur väl känner du henne? Att man känner sin hona innan och utantill är jätteviktigt om man ska ta valpar för annars märker du inte om nåt skulle va fel under dräktigheten.
Hennes bakgrund är av stor vikt också om du inte vill bidra till att illerstammen i Sverige ska försämras ännu mer! Själv anser jag att man borde ha haft iller minst 1,5 år innan man avlar och att man gör noggranna förstudier. Besöker uppfödare och ber om mentorer!

Eftersom det var 6 år sedan jag hade detta problem, dvs kastrering av hona så skulle jag gärna vilja att någon mer kunnig inom området kan friska upp mitt minne. Visst är det så att en okastrerad hona löper och löper tills hon blir betäckt. Och förljden av att hon inte blir betäckt är att hon löper ihäl sig… dvs blodbrist. Eller hur, visst är det så? Alltså måste man väl kastrera om man inte ska avla på hona.
Hur gör ni med honor som ni avlar på, måste ni betäcka så fort hon börjar löpa elelr hur länge klarar sig honan utan´?

#8, det stämmer,.. p-spruta fungerar också att ta ur löp men det är ju ingen poäng egentligen. Har man tänkt avla är det bättre köra naturliga vägen