Vaccination
Jag vet att jag läst det här inne men hittar inte vart.
Jag ska ringa och "förvarna" min veterinär på iller ankomst :) Var det FERVAC-D vaccinet hette?
Nej Fervac D finns inte längre utan vaccinet heter nu Febrivac Dist :)
Å oavsett vad veterinären säger så är det en spruta om året som gäller :) Såvida man inte vaccinerar en valp under 10 veckor.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Tack!
Jag och min sambo tog hand om en omplacering nu i januari som då var ca 6 månader gammal. Vi vaccinerade henne bara någon vecka efteråt. Nu till min lilla fundering, veterinären skrev i vaccinationsintyget att hon skulle vaccineras igen efter 4 veckor, men som jag också tidigare har fått veta så är det en spruta som gäller. Men om jag nu skulle ta med mig Donna på en utställning, där man måste ha ett giltigt vaccinationsintyg, vad händer då om det står att hon skulle ha vaccinerats igen efter 4 veckor men inte är det?
//Sara
Har ingen erfarenhet av utställningar men hoppas att de som kikar vacc intyget där vet vad som gäller för det står väll med vilket vaccin det var och hur gammal hon var då?:)
Ringde kära veterinären idag (annalysen, Örebro) och fick mej en tid på tisdag 13.30, hon berättade allt om vaccinet att det var febrivac dist och att den skulle tas en gång om året när hon är över 10 veckor. Hon får även ett litet chip istället för kastrering. Det var världens trevligaste telefonist, sa att dom hade någon där som inte var rädd för en liten vass dam. Och berättade mer en gärna om vaccin och chip vilken jag redan visste men skönt att veta att dom har lite koll med! Håller nu tummarna för att veterinären ger lika bra intryck!
Man får ju själv fylla i uppgifterna om illern. När det gäller uppgifterna om vaccinet så klistrar veterinären fast en liten lapp från vaccinflaskan där det står vad det är för vaccin och brevid vilket datum hon fick vaccinet.
Håller tummarna för dig att veterinären håller samma klass :)
#3: Vi illerägare vet om att det är 1 vaccinspruta och inte 2 st sen det nya vaccinet kom. Så det är inga problem där inte. Det ska det inte vara. Förstår inte att inte veterinären kan lära sig att det bara är 1 spruta nu för tiden 1 gång om året.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Det är märkligt det där…. jag vet att jag läste någonstans om två vaccinationer med. Men detta var då det gällde valp och om inte mamman var vaccinerad.
Men om jag har förstått det hela rätt nu så kommer jag vaccinera min lilla skrutt när han är 12 veckor. Nästa blir efter ett år.
Här kommer senaste fotot på mitt lilla monster… kanske kan hämta hem han på lördag - som jag längtar!!!
#7 Under 10v ska de vaccineras 2ggr. Så därför vaccinerar i stort sett alla sina valpar när dom är över 10v så dom slipper 2 sprutor :)
Vilken sötnöt du har där!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#7 Vad stor han har blivit!
Om mamman är vaccinerad så har ju valpen ett skydd med mamman. Om mamman däremot inte är vaccinerad så behöver valpen vaccinering snarast möjligt. Då gärna så nära efter de fyllt 10v som möjligt i och med att den inte har något skydd alls då.
Vill man av någon anledning vaccinera små valpar under 10v så måste man alltså vaccinera dem ännu en gång efter 10v. Dubbel dos vaccin i en liten iller-kropp.

#9 Just det….så var det och det var du som berättade det för mig 
Tack igen!
Och visst är han stor!! Störst i kullen..hihi
#9 så om valpen är vaccinerad när den är 10v av uppfödaren (som de flesta brukar med vetbesiktningen o chippning väl?), då behöver jag alltså inte tänka på vaccin förrän ett år?
Att jag aldrig får kläm på vaccin :/

#11 Svar ja=) Eller förutsatt att uppfödaren vaccinerat valpen så ärr det inte förrän om ett år du ska omvaccinera.
#12 Aah tack, skönt! Då va d inte så komplicerat som jag trodde :)

När man sen ska till att vaccinera om då, hur viktigt är det att vaccinationen infaller precis på "årsdagen"?
Är det bättre att vaccinera för tidigt, innan det hunnit "gå ut", eller går det bra några dagar efter också?

#14 Det är inte jättenoga med någon vecka hit eller dit. Vaccinet upphör inte att verka på ett klockslag liksom mjölk sällan blir dålig direkt när det blir en dag efter bäst före.