Torra trampdynor
Vad smörjer ni in illerns trampdynor med när de är torra? Såg att Litens trampdynor börjar se torra ut men hon vill ju alltid slicka på allt så jag vet inte vad jag vågar/kan smörja in dem med.
Det finns tassalva att köpa i djuraffärerna, det går även att använda vanligt vasselin.
Använder dom vägsalt på Åland? Isf. har du en orsak till att djuren får torra tassar.
Hälsningar Ammi
Nepp, det använder man inte alls här. Dessutom har hon knappt varit ut när hon bara frusit än så länge.. Men jag ska ta en tur till djuraffären och se vad de har.
Va trevligt, fler ställen än "min" ö, som inte använder vägsalt. 
Det är inget ovanligt att tassarna blir torra. Vägsaltet tänkte jag på eftersom det bidrar till att torka ur tassarna lite extra.
Man kunde väl använda militärens salva oxå. Om jag inte minns helt fel?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#4 Den salvan går att använda till allt, även som nödmat!

Jag använder fyrklövern, tror jag det heter (orkar inte gå och kolla nu *hihi*) En gul, rund burk men en fyrklöver på som går att köpa nästan över allt… Det fungerar super!

#4: Det är nog världens bästa salva. tyvärr inte den lättaste att få tag på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#7 Nä lätt är det inte, man måste flörta med någon som gör lumpen eller jobbar i det militära.
Det var någon som sa att man kunde köpa militärsalvan på Apoteket. Så då hoppas jag att den finns där. =) Annars har jag fattat helt fel. Hehe.
Skulle vara jättebra om dom har den i sitt sortiment. Ska ta och kolla själv, nästa gång jag är dit.

Det vore helt suveränt om de börjar sälja den där. Måååånga som skulle bli glad då.
Audiatur et altera pars
Ja gör det Ammi. Så skriv gärna ut det här sen. =) Om jag har rätt eller fel. =)
Tror nog att du kommer till ett apotek före mig…först skriver..
Vi säger så ammi. Först skriver in vad som finns och inte finns. =))

haha, låter suoer bra, och jag väntar snällt på informationen.
Audiatur et altera pars

Är militärens hudsalva samma sak som försvarets hudsalva eller?
Det borde det nog vara. Men jag är inte säker. Ska kolla upp det oxå. =)
Smart tänkt DG.
Titta vi behövde inte ens gå till apoteket. =) Att jag inte tänkte så långt. Hehehe
Om det är den som någon berättade att man kunde använda. =)
Det är samma salva.

Försvarets hudsalva är bra, använder den till mig.
Köpte Specicare tassvax för någon vecka sedan, fördelen med den är att den går snabbt in i huden på djuren så det slipper bli tassmärken på golvet.

Ja, det är ju sådant oxå. Kanske inte jätteskoj med tassmärken genom hela lägenheten/huset. ;-)
Fast det är klart, nu är våren här och hela huset är fullt av skitiga skoavtryck och smutsiga tassar. hihi
Audiatur et altera pars
Mina illrars tassar blev mindre torra när jag började använda träpellets som toaströ istället för kattsand.
Sara
Har man iller/rar som gillar att rulla sig i toalådan, så torkar sanden ur pälsen.
Alla sorter har sina för och nackdelar, så man får prova sig fram till vad som passar illern/na och en själv bäst.
Här i våran illerfamilj så är det bara Benjamin som har torra trampdynor. Så det blir han som får Smörj. =)

Smörj, det låter nästan som att ni slår honom Madde 
Nädå, har oxå märkt att det blev bättre sen vi bytte från kattsand till pellets. Elvis har av någon analedning torrare trampdynor än dom andra här hemma så han bloir oxå smörjd varje dag.
Allt är en tolkningsfråga. Men han får sig lite smörjningar då och då. Av en salva. =) Försöker att få hans trampdynor mjuka och fina. =)))
Jag har varit iväg och köpt Försvarets hudsalva nu. Så nu ska vi utsätta benjamin för lite tester här hemma. Lovar att uppdatera om den fungerar bra eller mindre bra.
Nu har jag börjat använda salvan på benjamin och jag tycker faktiskt att han börjar bli bättre. Han stretar emot när jag ska kleta in tassarna men sen bryr han sig inte. Utan leker på som vanligt.
Det har blivit bättre så jag ska fortsätta använda det. =)
Det var trevligt att höra. Försvarets Hudsalva är ju billigare än specialsalvor och kan användas till mycket mer.

försvartes hudsalva.. de bästa!!
den är garanterat bättre än alla dyra specialsalvor..
billigt och är absolut inte farligt…
man kan tom steka köttbullar i försvaretshudsalva! så ofarlig är den

Visst är den överlägset bäst. Och funkar till allt. ;-)
Audiatur et altera pars
Jag är supernöjd i alla fall med den salvan. =))) Så den kommer det att bli framöver oxå. =)

#31 alltså jag tycket försvarets hudsalva är kanon till både mig och mina illrars trampdynor men att steka köttbullar i den undviker jag nog hihi

*asg* ja jag skulle nog inte heller ha det som första stekalternativ. hihi
Men om man blev fast i skogen och behövde något att steka något annat i om man nu inte mot all förmodan hittar ett köttbullsträd så skulle det nog funka. ;-)
Audiatur et altera pars
här hittar man verkligen svar på allt! märkt att toxi fått lite torra trampdynor så får väl bege mig iväg till apoteket jag med!
Tack iller.ifokus!!! 

Hm ja försvarets hudsalva är super. Fast jag märkte ganska snabbt att det inte var någon idé här hemma. Molly och Daisy tycker att det smakar alldeles för gott! haha
ge illern kallpressad linfrö-olja i öronen eller i/på magen dagligen så ger alla hud-o pälsproblem med sig så småningom
#38 retar inte det öronen då? Så att man får ett vax problem istället? ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vi använder visst vägsalt! Men bara i rondellerna ibland om det blivit glashalt ;)
Vi smörjar hundar och illrar med vasselin och det funkar jätte bra.