Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 828 ggr
lolla87
0

hallon ätare

är det bra för illrar att äta hallon?? med magen och så? min bobby hoppade efter hallon förut och ville inte sluta äta dom…..

Vivalafrance
0

Tror inte att det är jätte farligt men det ska nog absolut inte ges i förstora mängder eller ofta för den delen. i och med att frukt innehåller mycket socker och socker i sig kan bidra till sjukdom. :)

Farwessa
0

Det är farligt! För det första är det soker i. För det andra man kan ge till illrar max 1 tesked an något som de inte normalt äter i naturen. Som tex hallon. Var försiktig.

HannaM
0

Din iller kommer inte dö av att äta några hallon. Gör det bara inte till en vana.

Vivalafrance
0

3# precis, inte ofta och inte i förstor mängd.

Bogey
0

Vilda illrar lär äta lite bär och sånt det hittar i naturen som komplement till sin köttdiet. Det har jag läst nånstans, men hittar inte på det just nu.

Så personligen tror jag inte en iller tar skada av att trycka i sig en massa hallon en dag, förutom dålig i magen då. Det socker som är farligt är det som de får i sig varje dag, hela året, via torrfodret.

Så nöjd med att Bogey och Imie dissar torrfodret just nu, men är lite orolig för andra bristsjukdomar då jag inte är nån hejjare på BARF.

UlrikaD
0

Illrar i naturen äter bär emellanåt så det dör de inte av. Är väl ingenting man ska mata dem regelbundet med dock.

#5 Äter de inte torrfoder så var skitnoga med att de får i sig allt de behöver. Var ju en iller som förlorade synen antagligen pga felaktig kost för ett tag sedan. Torrfoder är i alla lägen bättre än för dåligt hopsatt Barf-diet. Då får de iallafall i sig allt de behöver.

UlrikaD
0

Puttar upp den tråden faktiskt, den är viktig.

lolla87
0

tack för svaren! antar att det är samma sak som gäller med alla bär!

duholm
0

Hallon är ju faktiskt det bär med minst naturligt socker och kolhydrater i, så vill man stoppa i sin iller sånt så är ju hallon ett av de bättre alternativen… Även om jag inte fattar varför alla envisas med att ge illern skit som bär, gurka, melon och choklad när det finns "riktigt" illergodis som innehåller 100% kött.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

lolla87
0
#9 bär och svamp är sånt som dom kan få i sig när man är ute i skogen. Man ser att dom tuggar på något och då är det ju inte så att man matar dom med det…. Men man gör ju det bästa för att undvika att det händer.
Hayley
0

#9 för att det finns illrar som inte gillar kött? jag har själv 3 av 4 illrar som total vägrar allt som har med kött att göra och kan därför iblan muta med lite gurka eller sticka till en bit melon för jag vet hur gott dom tycker det är. sen är det naturligtvis inte bra, men att dom får en pytte bit gurka knappt fem gånger om året lär dom inte dö utav.

jenmjao
0

varför är gurka så farligt? gurka består väl av typ 90% vatten eller något sådannt?
Finns ju många illerfoder som innehåller socker och sockerbeta, tror det är farligare än bär då de får i sig det varenda dag i sina liv.

LinaIsabell
0

#12 Inget rekommenderat foder innehåller socker. De intehåller inte sockret från sockerbeta, utan bara kolhydraterna.

Kolhydrater: rätt så jobbigt för sockerhalten i blodet.
Socker: Ännu jobbigare
Enkla sockerarter (frukt/bär osv): skitjobbigt.

För ju mer det måste brytas ner, desto längre tid tar det, och desto långsammare höjs och sänks sockerhalten.

Det är när blodvärdet far upp och ner som en bergochdalbana som risken för insulinom eller diabetes är som störst.