Ögoninfektion?
Har någon erfarenhet av ögoninfektion hos illrar?
Min stackars lilla Moon har fått någon problem med ögat, jag tror det kan vara infektion. Han har nått brunt gegga runt ögat,problemet började några dagar sen. Har nu bokat honom tid hos vet. i tisdag för att kolla ögat.
Han har även fått problem med örat igen, möjligtvis öronskabb.

Är det lite svullet vid ögat? Våran albin hade det, vi fick nån salva att ha på ögonlocket.

Kan inte va så att han råkat klia sig i ögat om han nu kliat sig i öronen… Nä, vet inget om ögonproblem.
Min albinohona har oftast lite klegg runt ena ögat. Typ bara sådär att hon blir lite gul under ögat, det verkar rinna lite mer än det andra. Knappt synligt dock, mer än den gulfärgade ringen under ögat. Pratade med veterinären om det och hon sa att såna ögonproblem var vanligare hos albinon. Men men, om din illers problem kommit på några dagar och är rätt illa så behövs det säkert behandlas. Hos hundar ger man dem oftast lite gul salva som man sprutar in i ögat… om det är inflammation…
Sålänge kan du ju ta en bomullstuss med varmt vatten och tvätta området runt ögat, om det är geggigt!
Berätta vad veterinären säger sen bara. Intressant!

Hans öga har inte blivit sämre och inte bättre heller. Ser lite ut som det kan göra ont för han håller inte ågar helt öppet tycket jag iaf. Men imorron ska vi till vet så ska vi se vad dom säger.

Låter som en svullnad alltså i ögat… kanske något skit i ögat… eller inflammation…

Du får gärna berätta vad veterinären sa och om ni får medicin, vilken medicin och varför.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nu har vi varit hos vet och han hade infektion i ena ögogat och öronskabb.
Vi fick Ciloxan ögondroppar mot ögoninfektionen och Stronghold mot skabben (en dos för Hapsis också) och Moon fick även samma örondroppar som sist mot eventuella bakterier i öronen.
usch då.. inge kul med såna besvär, hoppas ögat blir bättre nu då.