Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1423 ggr
duholm
0

Nu börjar matte tröttna...

… på konstiga frågor och dumma saker som:

• Kan jag betala 500 i månaden eftersom mitt studiebidrag bara är på 1050:- och jag måste handla cigg för den andra femhundringen. (klick)

• Jag är nog allergisk, kan jag låna en valp ett par nätter så kan vi se? (klick)

• Jag hade en iller, men den stack, vetefan var den tog vägen, kan jag få köpa en ny av dig? (dubbelklick)

• Luktar den mycket? Jag har nämligen aldrig träffat en iller innan… Men jag vet att jag ommer klara det! Kan jag lämna tillbaka den om den bits? (klick)

• Jag har en hamsterbur, tror du den kan sitta där när jag är i skolan? (trippeldunderklick)

Nu är det verkligen dags att börja annonsera efter någorlunda normala (inte riktigt normala eftersom man självmant väljer att ha ett djur som är som en kattunge på amfetamin varje sekund av sitt vakna liv)  människor som kan erbjuda mina bebisar ett livslångt hem. Får jag inte ett vettigt samtal eller mail snart så låser jag in mig och valparna i källaren och sakta men säkert dunkar huvudet i väggen tills jag tappat tron på mänskligheten (eller kanske blir som alla som ringt mig!)!

5 av syskonskaran på 9 har hittat rätt person att härska över, 6 om man räknar med lillkillen som stannar här för att bossa över morsan och farsan! Men än finns det 3 prinsessor på ärtar som söker rätt undersåte.

Vi börjar med Asta som är den som styr stället med järnhand! Hon sätter syskonen och pappa på plats med en enda blick! Men vi fick minsann se den mesiga sidan av henne under en illerträff där hon fick tillbaks rejält. Då mesade hon till sig, kröp upp i mattes famn och skrek gällt så fort hon fick se en annan iller! Men så fort vi kom hem var hon sitt vanliga bossiga jag

Alice är den som mest lullar runt och tycker om alla! Hon har fått "korkadhetsgenen" från sin pappa, då hennes absolut främsta intresse är att klättra upp på ett bord eller något annat högt, för att sedan vråla i högan sky när hon inser att hon inte kan klättra ner!

Alva är den som jäklas mest! Hon släpar in pennor, datamöss, sladdar och annat smått och gott, som inte sitter fast, under soffan! Skrotnisse kallas hon med rättvisa! Annars gillar hon lugna hemmakvällar över ett glas rött och en mus!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

duholm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asta!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

duholm
0

Alice!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

duholm
0

Alva!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

duholm
0

Flickorna är 11 veckor idag och vill verkligen flytta hemifrån, om jag har dem länge till kommer jag ALDRIG att kunna släppa dem och då kommer jag till slut att bli en galen tant med 182 illrar i en etta… Låt inte det händadå jag trivs ganska bra med mitt liv som det är! Jag skulle liksom bara ha en, men det går ju inte att ha en iller, eller hur!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Loveferrets
0

Stackare, det finns människor till allt tyvärr, hoppas verkligen dom sista kommer till ett vettigt hem som vet vad det verkligen innebär o ha iller. Ska hålla tummarna på att de sista samtalen blir perfekta.

UlrikaD
0

Åh, nu vill Gwen ha en kompis igen.Kyss

Angående mailen så kanske vi skulle samla ihop oss ett gäng och trycka en bok. Jag har en hel hög att bidra med.Flört

duholm
0

#6 Haha! Det borde vi göra, kan kalla den: "Folk som har otur när de tänker skriver till uppfödare"!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

LinaIsabell
0

När någon frågar om man kan ha den i en hamsterbur så vet man på riktigt att de aldrig träffat en iller (och inte har alla hästar i stallet)

Om jag skulle stänga in min iller i en hamsterbur skulle hon skrika, bita och slita som en tok i gallret och förmodligen få upp hamsterburen efter någon timme av hårt försök. Kanske skunka om hon fick panik.

Personens idé var nog att illrar är söta och små och sätter man de i en liten bur så kanske de är lugna och stilla ungefär som en kanin.

Aviendha
0

Hahahaha! Förlåt  mitt asgarv :P Hm.. En skrotnissa har jag ju redan.. men.. om.. och killen blänger fint på mig nu ;)

UlrikaD
0

#8 "Folk som hade otur vid utdelningen av hjärnceller".Flört

HannaM
0

Jag föreslår kort och gott "FOLK!" det är ungefär allt jag orkar utbrista numera när det kommer sånna frågor och uttalanden från just.. folk!

duholm
0

Jag lovar inte ens att de är bitfria eller 100 på lådan! Men jag lovar däremot att de kommer att hitta alla blomkrukor ni inte satt nät på! Oavsett var de står, för detta gänget är klättrare! DET lovar jag!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

UlrikaD
0

Tycker illerägande är en otroligt käck ursäkt för att slippa hålla på med sådana där gröna saker som ska ha vatten hela tiden.Flört

LinaIsabell
0

#14 Fast då får man ju en lurvig manisk sak som ska ha vatten hela tiden… Är det bättre? ;P

sotlynx
0

Asta skulle passa perfekt hemma hos mig! Tänk vad roligt hon skulle ha med megaskurken Irma, skitfisen Stella och slappkorven Magnolia.. Jag blev kär i henne på illerträffen ( Inte Magnolia.. Hon tyckte Asta var skitstörd.. och uppfostrade henne rejält..)

…Men… om jag skaffar en iller till blir det ca 15 skitar till på golvet i timmen, ännu färre hela dricksglas, trasigare tapeter, mera sopor utspridda på golvet varje morgon… och ytterligare tre timmar mindre sömn per dygn för mig… Och jag behöver mina fyra timmar varje natt!

Så lycka till lilla Asta, du är en underbar liten päls!

UlrikaD
0

#16 Men, ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans osv.

Ju gladare vi bli!!Skrattande

sotlynx
0

#17 … Nämnde jag att det har börjat fräta hål i mitt skitäckliga gamla köksgolv?? :S   Vaddå lönt att renovera… ;C  Och nej, jag tänker INTE stänga in illrarna… Aldrig! Jag kan renovera om 17år när dom finns i illerhimlen.

UlrikaD
0

#18 Välkommen hem att kika på vissa delar av min vardagsrumsparkett. Det var kass redan när jag flyttade in för 10 år sedan. Kan inte påstå att den har blivit bättre direkt.

Funderar på att sätta lite potatis i sprickorna istället.Flört

sotlynx
0

Hmmm. Är inte potatis farligt för illrar?? Pröva med majs istället… eller gurkor! :D

duholm
0

#16. Sömn är sjukt överskattat!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

sotlynx
0

#21 Vänta tills du passerat 30-strecket så får vi se vad du säger då.. ;)

Filippa-e
0

Hahaha det är ju nästan så att jag vill bli uppfödare bara för att få läsa sådana mail!! Snälla gör en bok! 

Haha "500 kr i månaden".. iller på delbetalning med bit fri garanti i 1år!

Men du har ju iller info på hemsidan.. men de kanske inte kan läsa när det handlar om ansvar :-)

Det är väl inte så svårt att försöka läsa lite mer på ex iller.ifokus, wikipedia, google innan man ställer frågor som "hamsterbur"..

Hoppas de snart hittar vettiga hem!

duholm
0

Ja, det konstiga är att jag inte kräver massor! Jag kräver att de ska vara försäkrade och vaccinerade under resten av deras liv! Lite annat smått och gott såklart, men mest småsaker!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

UlrikaD
0

#24 Men du kräääääver ju saker. Det går väl inte för sig förstår du väl.Flört

Först till kvarn är det som gäller!

tortoise
0

Önskar verkligen att dessa fina små tjejer hittar bra hem! De är helt underbart fina! Dessutom har de en supersnygg bror vid namn Alf, men han är MIN!Skrattande

Jag tycker att det är synd och faktiskt ganska skrämmande hur folk ser på att skaffa djur nu, väldigt vanligt att bara köpa utan att veta något om djuret i fråga först..nä fram för krav på illerkörkort!

enbartmalin
0

Jag tror inte jag kommer vilja ha någon av dom längre efter du haft din semester!! ^^

Jag har det ändå ganska slapp med mina två töser som är relativt väluppfostrade :P Men efter en vecka med dina… Hmm.. Njaaa..

Hälsningar Malin

[Sephrenia]
0

Jädra läskiga svar du fått, lycka till med att få hem till vappisarna för här är det hel stopp när det gäller alla arter (tyvärr).

duholm
0

#27. Jag kanske inte vill ha tillbaks dem när jag har haft semster! Eller så kanske de inte vill flytta tillbaks efter att ha blivit bortskämda hemma hos dig!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

enbartmalin
0

#29 Haha ja vi får se, eller så blir jag ännu mer kär än jag redan är och bommar igen lägenheten!

Hälsningar Malin

Saga85
0

Jag skulle allt kunna tänka mig att sluta röka för lilla Alva! Och t.o.m. låta hamsterburen stå öppen dygnet runt ;P Både låter och ser bedårande ut. Ge mig! *nej skriker Maja…*

Ailurofil
0

Vilka människor det finns! Dem kan lika gärna fråga om dem får sova över hos dig istället. Nog smidigast för dem och tryggast för illrisarna..

Det där med hamsterburen var skrämmande… kanske skulle lägga pengarna på ett par glasögon så dem ser vilken kroppskillnad är och köpa en bok så dem ser läser om illerns beteeende. Om inte så kan dem googla innan dem försöker leka korkade. Start kan man väl skicka dem i ett kuvert också. ^^,

Hoppas du hittar ett bra hem till sötnosarna =)

enbartmalin
0

Det där med folk och deras syn på vad som är lagom att stoppa in ett djur i är väldigt skrämmande överlag.

Förra året köpte jag loss en Jordekorre från en familj, korren hade suttit i en HAMSTER bur i 3 år. Vad som är ännu värre, mamman i familjen jobbar i djuraffär.

Den bodde hos mig ett litet tag tills jag fann det rätta hemmet, dess värre dog ekorren nyligen vid endast 4 års ålder!(Dom kan leva i över 10 år)
Detta skulle jag villja säga beror på att den bodde i denna lilla bur sina 3 första år, förlorade sin partner och fick väldigt dålig kost. :(

Hälsningar Malin

Ailurofil
0

#33. Knappt att jag ville läsa det du skev om ekorren. :( hemskt!!

duholm
0

#31. Haha! Sluta röka! Ja, jag säger då det! När vi skulle köpa hus såbestämde vi oss för att sluta röka, liksom för att ha mer pengar. När vi skaffa iller skulle vi också sluta röka… Nu sitter jag i hus med 7 illrar och röker som en skorsten fortfarande!

Förresten kommer lilla Alva att ha 2 syskon i Borås och ett i Göteborg!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

tortoise
0

Alf har ett förslag..Vi kan väl smuggla ner dem i Pet-cargon när han åker hem?Skrattande

Saga85
0

#35 Lättare sagt än gjort. Min prioritering när jag har haft ont om pengar har varit; djuren, (millimeter längre ner) rökning och (nere i botten) mat ;P

Åh, men syskonet kan ju inte bo själv i Göteborg! Alva, rym hit så får du dagskläckt kyckling utan ben!

MillaJ
0

ååh ^^ den där Alice alltså Kyss lät som att du beskrev mig själv :p

[Sephrenia]
0

#38 haha blandade ihop illrarna och började fundera på hur det skulle se ut om du hamstra grejer under soffan ^^

duholm
0

En till på Asta!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

duholm
0

En till på Alice!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Satmaran
0

Så urtjusiga flickor!!!

Jag känner igen alla korkade frågor och man kan bara stöna och känna total hopplöshet ibland… men sen ringer telefonen och rätt ägare visar sig =))  Då vet man plötsligt varför, igen :)

Sååå vackra mörknosade flickor kan ju bara hitta rätt =))

Tänk om jag hade haft plats för en liten Asta?? =))

LinaIsabell
0

Jag tycker vi borde starta en tråd där folk kan skriva alla korkade frågor de fått om illrar, både vid uppfödning, och sånt som folk har sagt på promenader eller liknande. :)

duholm
0

#42 Asta tar nästan ingen plats! Hon kan t.o.m sova i väskan! Haha!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

PernillaM
0

Pluttisar!!! VILL HA!!

Men… vi håller på för fullt att acceptera verkligheten här hemma :)

Äldsta katten kommer snart få ett nervsammanbrott, gubben min och jag får snart fötterna amputerade och INGET finns kvar på fönsterbrädorna… Behöver jag nämna att vi fått sätta barnlås på alla skåpsdörrar? Filtar ligger lite varstans på golvet? Ena katten får middagen serverad på köksbordet? Vi har ungefär 1st blomma kvar? Nylagt laminatgolv har fått en tjusig touch av bäck o bölja? Det mesta hänger på väggarna? man har vant sig vid att avloppet är en vattenskål? Återsamlingsplats för strumpor, tamponger, kycklingvingar och ett o annat kycklinghjärta är under badkaret?  Askfatet på balkongen är en sandlåda? Sängen är en lekhage? Telefoner blir kidnappade och säts på ljudlöst!? Böcker får inte stå i bokhyllan? Ljusstakar SKA ligga på golvet? Glas SKA ligga ner? Innehållet ska drickas upp, detta gäller specielt om det är öl & whiskey!? Man ska snurra runt runt om man vill ha något? Öppnas kylskåpsdörren går man in och tar det man vill ha? Sopor ska ligga utspridda på köksgolvet? Kuddarna i soffan SKA ligga på golvet? Inget får stå längs väggarna? Ligger det inte en kudde på dörrmattan får man bajsa och kissa där? Nystädad toalåda är ett torkställe man använder när man badat i dammen? Bh:ar ska tuggas sönder?

Här säkert glömt en och annan Ozzy regel…

Men jag vill ha!!!!! :)

Sarah
0

#45 låter som att du fått hem en iller ;)

duholm
0

#45. Då är du ju liksom van! Då kan du ju lätt ta 2 till för det kan ju inte bli värre!! Oskyldig

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

PernillaM
0

#46 Jag tror det är en iller, men ibland börjar man undra! :)

#47 Hel sant, botten är nådd - ska bara försöka få husse att inse fakta :)

Nussen
0

# 45 underbar beskrivning Skrattande

[Sephrenia]
0

Ååh saknar faktiskt lite att vi inte behöver sätta barnlås på skåpluckor längre (inte för vi inte har iller utan för att det är sådana kickass bra lås i nya lägenheten)

duholm
0

Glömde säga att de är sjukt duktiga på att hänga kvar i godis (eller i plastpåsar med frysta kycklingar går lika bra) en meter över marken också…

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

LinaIsabell
0

#51 Men det där är väl ingenting! Min tjej hänger minsann kvar i min hud 1 meter över marken. ;)

Bogey
0

#52 Klart som 17 att hon inte ville släppa, gör ju ont i rumpan att ramla ner en hel meter Flört