Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 669 ggr
Aleczandra
0

funderar på iller

Hej,

Vår familj har gått lite i iller tankar den senaste tiden, men jag vill vara helt säker på att en iller är rätt för oss innan vi tar ett sådant stort beslut.

Jag har jobbat med hundar i flera år men har bytt inriktning i livet så att säga.. Jag och min man skall återgå till skolbänken. Vi har en dotter på 8år och en lite kille på 4 månader.Plus en busig blandras jycke på 2 år

Både jag och min man har alltid gillat illrar, men nu har vi börjat diskutera att samtalen kanske ska bli veklighet. Jag får höra många delade meningar angående illrar, så helst vill jag ha fakta och erfarenheter av er så jag kan göra den bästa bedömningen.

Mina största frågo är hur illrar är med.

* barn (olika åldrar)

* Hundar

* träning

* tider (natt eller dag djur)

Jag har läst en del men vill kunna ha en dialog med några av er för bästa förståelsen.

Jag har varit med i en del hund forum och många gånger har man bivit utskäld för det ena och det andra. Jag vill inte ha det så nu jag är verklgen bara ute efter att se om vi är en familj som en iller skulle trivas hos - jag har gjort stora mistag tidigare i att tro att med bara lite prioritering kan alla pass alla men när jag köpte min dröm ras siberian husky för 5 år sedan så fick jag äta upp min ord  oj oj oj.. jag är ingen husky person och det blev en väldigt bitter saga av det hela med många krossade hjärtan. Jag är inte intreserad av en repris av den händelsen. Jag hoppas att vi är en bra familj för en iller men jag behöver få all sanning jag kan och hjälp med en bedömmning av dem som kan dessa tuffa varelser.

Min man pluggar till ungdoms pastor så vi kommer ha mycket ungdomar runt oss om ett par år, och vi är den sortens familj som anser att alla i familjen är delaktiga i alla våra beslut, även djuren. iom att dom är med överallt.

Tack för alla respons jag vill inte ta mig vatten över huvudet igen:)

Bogey
0

Kul att ni funderar på iller.

Vi var själva illernybörjare för 2 år sen och har nu blivit lite varma i kläderna och skaffat valp nr 2. Se gärna denna tråd för vårt nytillskott.

Man brukar inte rekommendera iller till barn under 7 år men som med allt annat så är det individuellt. Dock ska man vara medveten om att de flesta valpar är ganska nafsiga och behöver tillrättavisas och barn kan lätt bli förskräckta över nyp i fingrarna. Även vuxna väuppfostrade illrar, ifall man tar en omplacering,  kommer med stor sannorlikhet att testa sina nya ägare med ett nyp, så det är bra om alla i familjen vet hur man säger ifrån på ett korrekt sätt. Jag kan nämna att vi skaffade Bogey när min dotter var 11 och han har inte nafsat henne, annat än vid bus, sen han var valp. Nu är hon 13 och Bogey är hennes lilla gosebjörn, hur snäll som helst mot henne.

De finns de som har hund och iller och det går hur bra som helst, men de finns även de som har förlorat illrar då hundens instinkt har tagit över, så även här är det frågan om hur individerna är.

Att fostra en valp kan vara väldigt tidsödande men annars så är inte iller så svåra. Dock är de både nyfikna och ganska smarta så att illersäkra sitt hem kan vara en utmaning. Det är lite beroende på vilken liten individ man får hem. Det finns bra kunskapstrådar här på forumet om hur man tränar bort bitning (KT Bitträning) och hur man får illern att gå på lådan (KT Lådträning). De kan även lära sig trick om man har tid och ork att pyssla med dem.

Iller är normalt grynings och skymmningsdjur men anpassar sig även en del till den familj de bor hos. Våran Bogey brukar vakna ganska tidigt då det är dags för oss att kliva upp till jobbet. Då får han ny mat och rengjorda lådor samt en liten morgonpromenad i närområdet, och sen lite lek med dotten. Sen när alla åker till jobb och skola får han klara sig i det rum vi gjort i ordning (illrar ska ha minst 5kvm) tills barnen kommer hem från skolan. Oftast sover han tills dottern kommer hem och då leker hon med honom eller går en liten promenad beroende på hur vaken  och aktiv han är. Sen på kvällen brukar han vara lite aktiv igen och då är det dags för en lite längre kvällspromenad, och som det verkar så sover han i stort sett hela natten.

Både uppfödare och illerägare har sällan nått emot besök av illerinttresserade så försök att få en kontakt i er närhet så ni får komma och "klämma och känna" på lite illrar. Då kan ni ställa frågor och få en uppfattning om hur det är att ha illrar.

Musiken
0

Haller helt med Bogey :)
Skulle bara vilja lagga till ang. smabarn och iller: Anledningen till att de flesta haller illern separat fran smabarn ar for att de inte kan tillrattavisa illern sjalv. Visst kan foraldrarna tillrattavisa illern och lara den att det inte ar ok att bitas, men sa fort foraldrarna inte ar i rummet t.ex. sa ar det ju fritt fram sa att saga; "nar katten ar borta dansar rattorna pa bordet".

Allt beror ju pa hur illern ar som individ. Kan ju aven tillagga att de flesta illrar tjuvnyper besokare, aven om sa naturligtvis inte behover vara fallet.

Sa om ni vill ha iller, aven om er situation inte ar ideal sa skulle jag borja med att stalla mig dessa fragor:
- kan vi halla hunden och illern separat om det skulle vara nodvandigt?
- kan vi halla illern och barnet/barnen separat om det skulle vara nodvandigt?
- kan vi lara barnen att saga ifran sjalva nar/om illern nyps om det inte ar mojligt att halla dem separat?
- star vi ut med bajs och kiss utanfor ladan ifall att den aldrig blir rumsren?
- kan vi halla illern och besokare separat om de ar radda for nyp?

Det finns manga som lyckas kombinera alla mojliga olika livssituationer, barn, djur osv med iller, sa allt handlar om hur mycket man kan anpassa och kompromissa utan att illern lider for det :)

Satmaran
0

Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Jag valde att vänta till min son blev 4 år, då ansåg jag att han var så pass att han kunde ta hänsyn till illern och förstå när jag förklarar varför det måste vara si eller så. Det är så mycket att tänka på med små barn, de agerar ofta utan att tänka. Det går inte att slå igen en dörr t.ex, eller springa omkring utan att se sig för, eller kasta sig i sängen utan att kolla om det ligger en iller i påslakanet.

Olyckor händer så lätt just med illrar, för de är alltid där man minst anar.

Om ni finns i närheten av Malmö, är ni välkomna att hälsa på hos oss och träffa våra pälsar :)

Maila gärna om ni har funderingar. la-ida-loca@hotmail.com

mvh

Lillan